Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-11-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1908990
Dok. nr.: 1009602
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 59 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 59:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at tage vedrørende de
lange
sagsbeha dli gstider jf. artikle ”Uri eligt
at patienter venter over et år i kla-
gesager” fra
Danske Patienter den 8. oktober 2019”
Svar:
Situationen i Styrelsen for Patientklager med stigende sagsbehandlingstider og op-
hobning af sager er en udfordring, som regeringen har overtaget, og som vi tager me-
get alvorligt.
Regeringen agter på den baggrund at fremsætte aktstykke til Folketingets Finansud-
valg med henblik på omprioritering af midler til Styrelsen for Patientklager i 2019 for i
alt 104,0 mio. kr. Desuden tilføres styrelsen yderligere 31,9 mio. kr. i 2020.
Målet med tilførsel af øgede midler til Styrelsen for Patientklager er:
At bringe de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for klage- og erstatnings-
ankesager ned på hhv. 9 og 6 måneder fra og med 2022.
At styrelsens ophobede klage- og erstatningsankesager er afviklet ved ud-
gangen af 2021.
Øgede midler til Styrelsen for Patientklager sikrer det økonomiske grundlag for styrel-
sen. Men der ligger et stort oprydningsarbejde foran os, og det bliver et langt og sejt
træk.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Peter Esgerd Rohde