Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-02-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 2001184
Dok. nr.: 1103348
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 560 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 560:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan reglerne er for betalt transport mellem hjem og kom-
munal akutplads?”
Svar:
De kommunale akutfunktioner, herunder de kommunale akutpladser, er en del af
hjemmesygeplejen efter sundhedslovens § 138. Sundhedslovens bestemmelser om
befordring regulerer ikke transport til hjemmesygepleje og dermed heller ikke trans-
port mellem hjem og kommunal akutplads. Der kan derfor ikke med hjemmel i sund-
hedsloven ydes tilskud til denne transport.
I forhold til servicelovens regler om støtte til befordring, har mit ministerium indhen-
tet bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet, der oplyser følgende:
”Såfremt
der ikke
kan ydes støtte til befordring efter anden lovgivning, har kommunalbestyrelsen mulig-
hed for at yde befordringstilskud efter servicelovens § 117 til personer, som på grund
af varig funktionsnedsættelse ikke kan benytte offentlige transportmidler. Kommunal-
bestyrelsen har dog ikke pligt til at tilrettelægge en tilskudsordning efter denne be-
stemmelse.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger at anvende servicelovens § 117, er det overladt
til kommunalbestyrelsen at tilrettelægge tilskudsordningen og træffe beslutning om,
hvordan hjælpen til den enkelte skal gives. Tilskud ydes efter en vurdering af behovet i
det enkelte tilfælde.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om hjælp efter servicelovens § 117 kan ikke ind-
bringes for anden administrativ myndighed,
jf. beste
else s stk. 2.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ann-Sofi Petersen