Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-02-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 2001184
Dok. nr.: 1101412
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 559 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 559:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan de enkelte kommuner informerer ældre, der har
ophold på kommunale akutpladser, om hvorvidt man er
”indlagt”
efter service- eller
sundhedsloven
–
og i forlængelse heraf præcisere regelsættet for, hvornår man
kan være på en kommunal akutplads i henhold til hhv. sundheds- og serviceloven?”
Svar:
De kommunale akutfunktioner er en del af hjemmesygeplejen efter sundhedslovens
§ 138. Formålet med de kommunale akutfunktioner kan være at forebygge forvær-
ring af sygdom og at følge op på sygehusets pleje- og behandlingsindsats, når patien-
ten efter udskrivelse fortsat har komplekse pleje- og behandlingsbehov, som ikke kan
varetages af den øvrige kommunale hjemmesygepleje.
De kommunale akutfunktioner har fra 2018 skullet leve op til Sundhedsstyrelsens
”Kvalitetssta darder for ko
u ale akutfu ktio er i hje
esygepleje
(2017)”
blandt andet hvad angår tilrettelæggelse, målgruppe, kompetencer, udstyr og ind-
sats.
Praktiserende læger, vagtlæger og sygehuslæger kan henvise borgere og patienter til
en kommunal akutfunktion, hvis borgeren er i målgruppen for tilbuddet og har behov
for indsatser, der ydes i akutfunktionen, men ikke har brug for at være indlagt eller er
klar til udskrivelse fra sygehus. Når lægen henviser til akutfunktionen, skal der
–
på
tidspunktet for henvisningen
–
foreligge en skriftlig henvisning med en udrednings-
og/eller behandlingsplan, som også tydeligt angiver, hvilken læge, der er ansvarlig for
behandlingen.
Når kommunen modtager henvisningen, vil man skulle tage stilling til, hvor i hjemme-
sygeplejen borgerens behov kan imødekommes og hvordan. Alt efter borgerens be-
hov vil det være i den almindelige hjemmesygepleje eller akutfunktionen. Akutfunkti-
onerne er organiseret forskelligt i de enkelte kommuner, men ofte som udkørende
akutteams og/eller akutpladser.
Herudover kan kommunerne tilbyde forskellige typer af ophold efter serviceloven.
For eksempel kan kommunerne efter servicelovens § 84 tilbyde et midlertidigt op-
hold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje eller et af-
lastningsophold for at aflaste ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der
passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.