Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2153483_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-02-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 2001184
Dok. nr.: 1101412
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 559 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 559:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan de enkelte kommuner informerer ældre, der har
ophold på kommunale akutpladser, om hvorvidt man er
”indlagt”
efter service- eller
sundhedsloven
og i forlængelse heraf præcisere regelsættet for, hvornår man
kan være på en kommunal akutplads i henhold til hhv. sundheds- og serviceloven?”
Svar:
De kommunale akutfunktioner er en del af hjemmesygeplejen efter sundhedslovens
§ 138. Formålet med de kommunale akutfunktioner kan være at forebygge forvær-
ring af sygdom og at følge op på sygehusets pleje- og behandlingsindsats, når patien-
ten efter udskrivelse fortsat har komplekse pleje- og behandlingsbehov, som ikke kan
varetages af den øvrige kommunale hjemmesygepleje.
De kommunale akutfunktioner har fra 2018 skullet leve op til Sundhedsstyrelsens
”Kvalitetssta darder for ko
u ale akutfu ktio er i hje
esygepleje
(2017)”
blandt andet hvad angår tilrettelæggelse, målgruppe, kompetencer, udstyr og ind-
sats.
Praktiserende læger, vagtlæger og sygehuslæger kan henvise borgere og patienter til
en kommunal akutfunktion, hvis borgeren er i målgruppen for tilbuddet og har behov
for indsatser, der ydes i akutfunktionen, men ikke har brug for at være indlagt eller er
klar til udskrivelse fra sygehus. Når lægen henviser til akutfunktionen, skal der
tidspunktet for henvisningen
foreligge en skriftlig henvisning med en udrednings-
og/eller behandlingsplan, som også tydeligt angiver, hvilken læge, der er ansvarlig for
behandlingen.
Når kommunen modtager henvisningen, vil man skulle tage stilling til, hvor i hjemme-
sygeplejen borgerens behov kan imødekommes og hvordan. Alt efter borgerens be-
hov vil det være i den almindelige hjemmesygepleje eller akutfunktionen. Akutfunkti-
onerne er organiseret forskelligt i de enkelte kommuner, men ofte som udkørende
akutteams og/eller akutpladser.
Herudover kan kommunerne tilbyde forskellige typer af ophold efter serviceloven.
For eksempel kan kommunerne efter servicelovens § 84 tilbyde et midlertidigt op-
hold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje eller et af-
lastningsophold for at aflaste ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der
passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om. hvordan de enkelte kommuner informerer ældre, der har ophold på kommunale akutpladser, om hvorvidt fr er indlagt efter service- eller sundhedsloven, til sundheds- og ældreministeren
Det er den enkelte kommunes ansvar at oplyse den enkelte borger om, på hvilket lov-
grundlag kommunen har tildelt/visiteret pladsen, og dermed også hvilken type plads,
der er tale om.
Som det fremgår af mit svar, er lovgrundlaget for henvisningen til en kommunal akut-
plads alene sundhedslovens § 138, og derfor vurderer jeg ikke, at der er behov for at
præcisere regelsættet yderligere.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ann-Sofi Petersen
Side 2