Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2220312_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-07-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMMES
Sagsnr.: 2001811
Dok. nr.: 1258916
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 547 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 547:
”Vil
ministeren indhente oplysninger om de svenske erfaringer med internetbaseret
ungdomsmodtagelse UMO.se, og hvad er ministerens holdning til at indføre det sven-
ske koncept i Danmark?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har mit ministerium indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen, som jeg kan henholde mig til.
Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
Den internetbaserede ungemodtagelse består af hjemmesiden umo.se som er på
svensk, og de matchende sider på 12 forskellige minoritetssprog youmo.se.
Organisering
Ved kontakt til de svenske myndigheder oplyses følgende vedr. organisering:
Umo.se blev til i 2008 på initiativ af den daværende regering, og er fortsat regeringsfi-
nansieret, hvilket også gælder Youmo.se siderne. Afsenderne på siderne og de drifts-
ansvarlige er län og regioner.
Umo.se skal ses i relation til den svenske organisering af rådgivning og behandling af
unge, hvor der landet over er en række fysiske ungemodtagelser, hvor unge kan hen-
vende sig direkte uden henvisning eller forudgående aftale og modtage råd og vejled-
ning fra en række fagpersoner fx praktiserende læge, jordemoder (som i svensk regi
varetager præventionsrådgivning), diætist, psykolog, socialrådgiver og sundhedsple-
jerske.
Konkret er det sekretariat, der varetager den daglige drift af umo.se og youmo.se -
herunder de fagpersoner, der forestår besvarelser af borgerspørgsmål
placeret i
regi af den fysiske ungdomsmodtagelse, der ligger i Stockholm.
Økonomi og finansiering
De svenske myndigheder oplyser følgende om budgettet for opbygning og drift af si-
derne:
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om de svenske erfaringer med internetbaseret ungdomsmodtagelse, til sundheds- og ældreministeren
2220312_0002.png
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om de svenske erfaringer med internetbaseret ungdomsmodtagelse, til sundheds- og ældreministeren
2220312_0003.png
Målgruppe og emner
Målgruppen er unge mellem 13-25 år, hvilket i Sverige er en målgruppe på 1,5 mio.
personer.
Siderne består af en blanding af anonym spørgefunktion hvor den unge kan få direkte
svar på personlige spørgsmål fra en række fagpersoner, fælles chatrum, hvor unge
kan dele erfaringer, vidensformidlende artikler om en række emner samt materialer
der skal være reflektionsskabende fx ift. sundhedsadfærd som alkohol, rygning eller
adfærd på nettet. Endelig er der stor fokus på at formidle viden om hvor man kan få
mere hjælp.
Emnerne for UMO.se og Youmo.se tilpasses løbende ift. målgruppernes behov, og de
forskellige Youmo.se undersider på forskellige sprog kan desuden have særlige te-
maer af relevans for denne gruppe.
Overordnet behandler siderne emner som:
-
Krop og pubertet, kropsidealer, spiseforstyrrelser og selvskade
-
Kærlighed og venskab
-
Familie
-
Sex og prævention
-
Vold, mobning og overgreb
-
Mental sundhed, mistrivsel og ensomhed
-
Kønsidentitet, seksualitet, ligestilling, menneskerettigheder i relation til unge
Vedr. evalueringer af UMO.se og Youmo.se har Sundhedsstyrelsen været i kontakt
ed UMO.se’s sekretariat, der har fre se dt e række evalueri ger af u o.se og
youmo.se.
De viser bl.a.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om de svenske erfaringer med internetbaseret ungdomsmodtagelse, til sundheds- og ældreministeren
2220312_0004.png
Siderne har samlet set 10.3 mio. besøgende om året.
Den gennemsnitlige besøgstid er 2 min.
87% af svenske unge kender umo.se. Højest hos pigerne hvor det er 9 ud af
10 mod 8 ud af 10 hos drengene.
De unge har stor tillid til umo.se som en pålidelig kilde til information vedr.
sundhedsspørgsmål og som sted at hente rådgivning.
Den funktion på siderne de unge er gladest for og bruger mest er den ano-
nyme spørgefunktion.
Den hyppigste kilde til viden om eksistensen af umo.se og konkret henvisning hertil er
ansatte på skoler og ungdomsuddannelser samt personalet i de fysiske ungdomsmod-
tagelse.
Forskelle mellem Danmark og Sverige i organiseringen af tilbud til unge
Overordnet set er primær sektoren i Sverige organiseret markant anderledes end i
Da ark. I Sverige er al e t praktisere de læger placeret i ”hälsovårds” ed a ge
læger samlet, hvor man ikke er tilknyttet én fast praktiserende læge. I nogle af disse
”hälsovårds” specialiserer a sig i u ge u ge odtagelser og disse fu gerer dels
som alment praktiserende læge og dels som lavtærskel tilbud, hvor de unge også kan
modtage rådgivning fra andre faggrupper som fx psykolog, diætist og social rådgiver.
Således ligger der også tilbud her, som i Danmark varetages i den sociale sektor. I
Danmark er praktiserende læger regionalt forankret og sundhedspleje og rådgivning
vedr. sociale forhold er kommunalt forankret. Nogle kommuner samler rådgivningstil-
bud til unge i deres familieafdelinger/familiehuse hvor der bl.a. kan være psykologer
og sundhedsplejersker tilknyttet, men disse er sjældent integreret med almen prak-
sis.
Der er således ikke en tilsvarende oplagt forankringsenhed for et internetbaserede
tilbud, som findes i Sverige, da rådgivningsopgaver rettet unge i en dansk kontekst
varetages af en række forskellige instanser, som beskrevet nedenfor. En samlende
hjemmeside med oversigt over eksisterende rådgivningstilbud, kunne godt være en
mulighed.
Rådgivning af unge i Danmark
Overordnet skal bemærkes, at praktiserende læger er danske unges primære henven-
delsesmulighed ved spørgsmål vedr. sundhed og trivsel, såvel som den kommunale
sundhedspleje for unge i grundskolealderen. Dertil kommer at mange uddannelses
institutioner har tilknyttet rådgivere, og der findes UU vejledninger i alle kommuner,
til unge der har forladt grundskolen, og så har fokus på unge og uddannelse. Dertil
kommer at meget psykosocial rådgivning varetages i regi af den kommunale PPR en-
hed. Rådgivning om prævention kan ske på de regionale præventionsklinikker og test
og rådgivning vedr. sexsygdomme kan ske på de regionale veneriaklinikker.
I Danmark findes en endvidere en række rådgivningstilbud til unge, som er fysiske så-
vel som digitale. Nogle er offentligt drevne, og andre er i privat regi. Et eksempel
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om de svenske erfaringer med internetbaseret ungdomsmodtagelse, til sundheds- og ældreministeren
2220312_0005.png
herpå er
https://www.ungeprofilen.dk/Public/Links.aspx
hvor man kan finde en over-
sigt over rådgivningstilbud til børn og unge, mens et andet eksempel er
www.mind-
helper.dk,
der drives af regionerne, og retter sig til psykisk sårbare unge.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mikkel Meinhardt Eskildsen
Side 5