Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2228867_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 03-07-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 1809516
Dok. nr.: 1253502
Sundheds- og ældreministerens redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 5/2019 om
lægemiddelanbefalinger
Statsrevisorerne har den 15. november 2019 afgivet Beretning nr. 5/2019 om
lægemiddelanbefalinger og har i den forbindelse anmodet om en redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Jeg vil indledningsvis gerne kvittere for, at der med beretningen sættes fokus på et
vigtigt emne, som regeringen løbende har og fortsat vil have stort fokus på. Det er
væsentligt for regeringen, at medicinbrugerne til enhver tid modtager en medicinsk
behandling, som giver dem den bedste effekt til den laveste pris og med færrest
mulige bivirkninger
af hensyn til især medicinbrugerne, men også til
sundhedsvæsenet, som bruger en relativt stor andel af sine udgifter på netop
lægemidler.
Det fremgår af beretningen, at undersøgelsens formål er at vurdere, om Sundheds-
og Ældreministeriet i tilstrækkelig grad understøtter, at Sundhedsstyrelsens
lægemiddelanbefalinger får størst mulig effekt i behandlingen af patienter i almen
praksis. Det fremgår videre, at præmissen for formålet er, at
lægemiddelanbefalingerne har effekt, hvis patienterne behandles i
overensstemmelse hermed. Denne præmis vil jeg komme nærmere ind på nedenfor.
Rigsrevisionens vurdering bygger bl.a. på en undersøgelse af, om Sundheds- og
Ældreministeriet som bevillingsansvarlig bruger sine muligheder for at understøtte, at
Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger får størst mulig effekt i almen praksis,
og om ministeriet derved udviser skyldige økonomiske hensyn.
Rigsrevisionen har på baggrund af undersøgelsen søgt at svare på to særskilte
spørgsmål:
Bruger Sundheds- og Ældreministeriet sine muligheder for at understøtte, at
Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger får størst mulig effekt i almen
praksis?
Bruger Sundheds- og Ældreministeriet sine muligheder for via regionernes
indsatser at understøtte, at Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger får
størst mulig effekt i almen praksis?
Jeg noterer mig, at Statsrevisionerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning finder
det problematisk, at brugen af lægemidler udskrevet i almen praksis i flere tilfælde
kun langsomt tilpasses nye eller ændrede lægemiddelanbefalinger fra
Sundhedsstyrelsen.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Jeg noterer mig endvidere, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Sund-
heds- og Ældreministeriet ikke i tilstrækkelig grad har fulgt op på og understøttet, at
Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger følges og får størst mulig effekt i almen
praksis.
Statsrevisorerne finder det på den baggrund nødvendigt, at Sundheds- og Ældremini-
steriet sammen med regionerne afklarer, hvordan et nyt system kan give ministeriet,
regionerne og de alment praktiserende læger bedre viden om udskrivningsmønstre
og implementeringen af Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger.
./.
Sundheds- og Ældreministeriet har i forlængelse af Rigsrevisionens beretning anmo-
det regionsrådene om regionernes eventuelle bemærkninger til beretningen. Regio-
nernes udtalelser er vedlagt.
Ministeriet noterer sig, at udtalelserne afspejler, at der er forskelligartede opfattelser
blandt regionerne af, i hvilken udstrækning regionerne er forpligtet til at
implementere de nationale lægemiddelanbefalinger, og hvilket behov de har for
understøttelse af lægemiddelanbefalinger. Dette vil blive uddybet nærmere i de
relevante afsnit nedenfor.
Ministeriet har desuden afholdt et møde med Danske Regioner henholdsvis
Lægeforeningen og Praktiserende Lægers Organisation(PLO) om opfølgning på
beretningen.
Fra regeringens side vil vi på baggrund af beretningen prioritere, at der tages
initiativer til at skabe dels et bedre overblik over de gældende nationale
lægemiddelanbefalinger, deres status i forhold til anden lægemiddelinformation,
behandlingsvejledninger o.l. og dels en enklere kommunikation heraf til læger i
almen praksis.
Samtidig er det målet, at Sundhedsstyrelsen gennem et styrket samarbejde med de
øvrige aktører, som udsteder behandlingsvejledninger og lignende
lægemiddelinformation målrettet de praktiserende læger, bidrager til, at disse
aktørers lægemiddelinformation fremover i højere grad understøtter og supplerer
lægemiddelanbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Det er forventningen, at disse
initiativer fremadrettet vil kunne sikre en mere ensartet lægemiddelanvendelse
mellem regionerne og dermed en større lighed i sundhedsvæsenet.
Sundheds- og Ældreministeriets udmøntning af lægemiddelanbefalinger
Generelt
Helt generelt har jeg for det første noteret mig, at Rigsrevisionens undersøgelse
primært spænder fra 2012-2018. Det er en lang periode i et sundhedsvæsen i
konstant udvikling som det danske, og det er også i denne periode, at bl.a. det Fælles
MedicinKort (FMK) er blevet implementeret. FMK giver et centralt billede af
patientens aktuelle medicinering, som kan tilgås af alle autoriserede
sundhedspersoner.
Dermed er lægernes grundlag for at have et overblik over hver enkelt patients
lægemiddelordinationer, tilpasse den medicinske behandling til den konkrete patient
og følge lægemiddelanbefalingerne et helt andet og langt bedre i dag, end det var
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
ved undersøgelsens start i 2012. Der er også i denne periode sket en væsentlig
udvikling af ordiprax, der teknisk understøtter kvalitetsarbejdet og hensigtsmæssige
ordinationsvaner i almen praksis.
For det andet er det vigtigt at være opmærksom på, at Sundhedsstyrelsen primært
udarbejder lægemiddelanbefalinger, hvor styrelsen vurderer, at der er et særligt
fagligt behov, det vil f.eks. sige, hvor det er uforklarlig variation på tværs af landet
eller en bekymrende udvikling.
Derfor kan der på netop disse udvalgte områder være en større udfordring med at
opnå et relevant udskrivningsmønster i praksis. Som styrelsen anfører, tager det tid
at ændre vaner
ikke bare ordinationsvaner hos lægerne, men også efterspørgslen
hos patienter, pårørende og plejepersonale. Her har arbejdet med at løfte kvaliteten
af lægemiddelbehandlingen ofte en bedre effekt end kontrol, når der skal skabes
varige adfærdsændringer.
Endelig er det for det tredje vigtigt for mig at slå fast, at jeg ikke er enig i
beretningens præmis om, at lægemiddelanbefalingerne kun har effekt, hvis
patienterne behandles i overensstemmelse hermed. Manglende overensstemmelse
med lægemiddelanbefalingerne betyder ikke nødvendigvis, at patienterne ikke er
optimalt behandlede.
Det er også fremhævet af både Danske Regioner og Lægeforeningen som et billede,
foreningerne ikke kan genkende. Sundhedsstyrelsens anbefalinger skal ikke altid
følges 1:1 af lægen, men skal derimod understøtte fælles beslutningstagning mellem
patient og læge og altid tilpasses den enkelte patients forhold og behov.
Derfor har anbefalinger heller ikke altid det sigte at nedbringe et forbrug af
lægemidler. Formålet er ifølge Sundhedsstyrelsen i højere grad, at den enkelte
patient får den rette behandling. Her er lægernes frie ordinationsret i forhold til hver
enkelt patient helt central.
Jeg synes, at det er væsentligt at tage disse generelle forhold med i betragtning ved
stillingtagen til Rigsrevisionens beretning, og min redegørelse skal ses i lyset heraf.
Formidling
Rigsrevisionen vurderer, at Sundheds- og Ældreministeriet i højere grad kan formidle
lægemiddelanbefalingerne, så de er enkle at forstå og let tilgængelige, der hvor de
praktiserende læger søger deres information.
Jeg noterer, at Rigsrevisionen bl.a. peger på, at de praktiserende læger skal abonnere
på tre nyhedsbreve for at modtage al relevant information om lægemidler fra
ministeriet. Endvidere peger Rigsrevisionen på, at det ved uoverensstemmelse
mellem statslige og øvrige lægemiddelanbefalinger ikke er tydeligt, hvilke
anbefalinger lægerne bør følge.
Jeg anerkender til fulde, at god formidling er vigtig. Mit ministerium har med
Lægeforeningen og PLO drøftet illustrationen i redegørelsen af, hvor mange
forskellige former for vejledninger og anbefalinger, som de praktiserende læger
møder i hverdagen.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Foreningerne tilkendegiver, at de tydeligt kan genkende det billede, som tegnes. Det
er deres erfaring, at der er mange vejledninger, faglige anbefalinger, kliniske
retningslinjer o.l. fra mange forskellige aktører, som en praktiserende læge i
forskelligt omfang forventes at forholde sig til.
Både Lægeforeningen og PLO udtrykte på den baggrund ønske om én central portal
med opdaterede nationale anbefalinger og retningslinjer på lægemiddelområdet.
Jeg vil derfor i første omgang undersøge muligheden for, om et centralt offentligt
netsted kan tilvejebringes, hvor almen praksis kan finde sundhedsmyndighedernes
nationale lægemiddelanbefalinger, og hvorfra nyheder om nationale
lægemiddelanbefalinger udsendes elektronisk.
Herudover har Sundhedsstyrelsen oplyst, at styrelsen har et stort ønske om, at de
statslige vejledninger og anbefalinger skal være til stede på de relevante platforme og
medier, der anvendes og efterspørges af læger til beslutningsstøtte, kvalitetsarbejde
og refleksion over egen praksis. Både i ordinationsøjeblikket, i det datadrevne
kvalitetsarbejde samt i refleksionsøjeblikket på kurser, eller der hvor lægen
reflekterer over egen praksis.
Derfor har Sundhedsstyrelsen allerede inden, Rigsrevisionen afgav sin beretning,
iværksat en række initiativer til at forbedre formidlingen af sine
lægemiddelanbefalinger til de praktiserende læger:
Sundhedsstyrelsen indledte i 2019 et samarbejde med Kvalitet i Almen Praksis (KiAP)
under PLO, Danske Regioner og KL, der arbejder for at fremme og understøtte
etableringen af klynger som udgangspunkt for kvalitetsudvikling i almen praksis. Her
bistår Sundhedsstyrelsen med sparring om relevante emner for kvalitetsarbejdet og
information om nationale vejledninger og anbefalinger på lægemiddelområdet af
betydning for almen praksis. Arbejdet understøtter udbredelsen af
Sundhedsstyrelsens anbefalinger på lægemiddelområdet til landets praktiserende
læger i kvalitetsklyngerne.
Desuden er udvalgte anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen digitaliseret i et nyt
evalueringsværktøj, ordiprax+, som læger og regionale lægemiddelkonsulenter kan
bruge i det datadrevne kvalitetsarbejde i almen praksis. Dette arbejde er igangsat, og
anbefalingerne vil løbende blive opdateret.
Endelig har Sundhedsstyrelsen igangsat et samarbejde med Lægehåndbogen om bl.a.
tidligere varsling af nye anbefalinger, der er på vej. Det skal understøtte en hurtigere
implementering af de nye anbefalinger i Lægehåndbogen og dermed i lægernes
daglige arbejde. Samtidig vil det blive suppleret af en overbliksside på styrelsens
hjemmeside, som alle aktører vil kunne bruge, om nye anbefalinger, som er på vej.
For så vidt angår indholdet af anbefalingerne, deres status og indbyrdes hierarki, er
jeg enig i, at det er nødvendigt, at der kommer større klarhed over den vægt, som de
forskellige kilder har, og de eventuelle forpligtelser, som de faglige anbefalinger,
retningslinjer og behandlingsvejledninger m.v. indebærer.
Den juridiske karakter af Sundhedsstyrelsens vejledninger er klarlagt, og
Su dhedsstyrelse har i å edsbladet ”Ratio el Far akoterapi” i ja uar 2020
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
formidlet dette overblik til de praktiserende læger. Det er heri beskrevet, hvad en
vejledning er, og hvilke lægemiddelvejledninger der er relevante for almen praksis.
Det er en nyttig og meget klart formuleret information til lægerne, og jeg har tiltro til,
at bedre viden om, hvordan Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger skal læses,
vil gøre det nemmere for lægen at anvende anbefalingerne i praksis.
For så vidt angår de øvrige faglige retningslinjer m.v. på lægemiddelområdet, vil
Sundheds- og Ældreministeriet invitere de relevante myndigheder, faglige
organisationer og Danske Regioner til at starte et arbejde op, hvor de sammen med
repræsentanter for ministeriet og relevante styrelser klarlægger status og
forpligtelser, herunder indbyrdes hierarki, for de forskellige faglige anbefalinger,
retningslinjer, behandlingsvejledninger m.v., som vedrører praktiserende lægers
ordination af lægemidler på udvalgte områder. Arbejdet kan også inddrage forhold
som metode, transparens, deklaration af kilder, forbindelser til lægemiddelindustrien
etc.
Det er både min og Danske Regioners forventning, at en sådan klarlægning vil gøre
det lettere for de alment praktiserende læger fremadrettet at sortere i den faglige
nyhedsstrøm, som tilgår dem i hverdagen.
Overvågning
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at Sundheds- og Ældreministeriet
overvåger den generelle udvikling i forbruget af lægemidler, men ikke særskilt følger,
om behandlingen i almen praksis følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Sundhedsdatastyrelsen overvåger det generelle lægemiddelforbrug ved at udarbejde
bl.a. offentligt tilgængelige statistikker på medstat.dk og esundhed.dk. Forbruget af
lægemidler overvåges ud fra en risikobaseret tilgang, som tager afsæt i en afvejning
af de risici, der er forbundet med behandling af lægemidler og for at understøtte
rationel lægemiddelbehandling. Derudover udarbejder Sundhedsdatastyrelsen
statistikker, monitoreringer, analyser og nationale indikatorer for almen praksis over
lægemiddelområder, hvor der er behov for ekstra bevågenhed.
Sundhedsdatastyrelsen overvejer på den baggrund, om der kan afdækkes andre
måder at systematisere overvågningen af lægemiddelforbruget på.
Jeg noterer mig også, at Rigsrevisionen konstaterer, at Sundheds- og
Ældreministeriets muligheder for at overvåge lægemiddelforbruget og
udskrivningsmønstre forringes af, at der på ca. 40 % af recepterne ikke er angivet
brugbare indikationer.
Jeg finder det på baggrund af Rigsrevisionens beretning ikke klart, hvad årsagerne til
den høje andel af recepter uden en indikation valgt fra stamdata er.
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen vil derfor tage kontakt til
Lægeforeningen og andre relevante aktører for at afdække årsagerne nærmere med
henblik på at styrke datagrundlaget for overvågningen af lægemiddelforbrug og
ordinationsmønstre.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Lægemiddelstyrelsen oplyser endvidere, at styrelsen løbende arbejder på at højne
kvaliteten af indikationsforslagene i de udstillede stamdata, der bl.a. anvendes i
overvågning af lægemiddelforbruget.
Det er min forhåbning, at disse tiltag på sigt vil kunne højne datakvaliteten og
dermed på sigt bidrage til at give et mere præcist billede af lægernes
udskrivningsmønstre.
Mål
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at undersøgelsen viser, at Sundheds-
og Ældreministeriet kun sætter tydelige, retningsgivende mål for udviklingen i forbru-
get af de lægemidler, som indgår i Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger, når
der er et politisk ønske herom.
Jeg vil medgive, at der ganske givet kan udarbejdes flere politisk aftalte retningsmål
mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og Lægeforeningen/PLO,
hvor der er enighed om, at et lægemiddelforbrug er uhensigtsmæssigt. Dette er også
et ønske blandt flere af de regioner, som ministeriet har hørt over Rigsrevisionens
beretning (Region Hovedstaden og Region Sjælland).
Jeg vil dog gøre opmærksom på, at absolutte mål ifølge Sundhedsstyrelsen typisk ikke
kan begrundes fagligt, og at mål i sig selv ikke er med til at ændre adfærd, men kan
understøtte længerevarende indsatser. Mål for sådanne indsatser har dog tidligere
været politisk fastsat med medfølgende finansiering.
Tilskud
Rigsrevisionen vurderer, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke i tilstrækkelig grad har
koordineret, at lægemiddelanbefalinger og tildeling af tilskud til lægemidlerne under-
støtter hinanden. Også flere regioner (Region Hovedstaden, Region Midtjylland og
Region Sjælland) udtrykker et ønske om, at lægemiddelanbefalinger og tilskudsstatus
i højere grad følges ad.
Hertil oplyser Lægemiddelstyrelsen, at når Sundhedsstyrelsen sender en ny lægemid-
delanbefaling i høring, vurderer Lægemiddelstyrelsen altid, om anbefalingen bør give
anledning til en revurdering af tilskud til de berørte lægemidler. Derudover afholder
de to styrelser månedlige koordinationsmøder om medicintilskud.
Alligevel vil jeg på baggrund af Rigsrevisionens beretning bede Lægemiddelstyrelsen
og Sundhedsstyrelsen om kollektivt at gennemgå deres processer for henholdsvis
tilskudsvurdering og udarbejdelse og revidering af lægemiddelanbefalinger igen med
det formål at undersøge, om samarbejdet kan forstærkes yderligere.
Når det er sagt, er det dog også vigtigt for mig at bemærke, at Sundhedsstyrelsens
lægemiddelanbefalinger og Lægemiddelstyrelens tilskudsafgørelser ikke samme sigte.
Grundlaget for tilskudsvurderingerne er meget brede, og anbefalingerne fra
Sundhedsstyrelsen udgør kun ét blandt flere forhold, som indgår i
Lægemiddelstyrelsens vurdering af et lægemiddels tilskudsstatus.
Det fremgår videre af Rigsrevisionens beretning, at muligheden for at klausulere
medicintilskud kun bruges sjældent til at understøtte, at lægemidlet bruges som
anbefalet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Her er det vigtigt for mig at fremhæve, at Sundhedsstyrelsens
lægemiddelanbefalinger ikke altid er dækkende for hele lægemidlets
anvendelsesområde. Samme lægemiddel kan f.eks. både anvendes mod
transportsyge eller allergi hos børn og mod særligt søvnbesvær hos voksne. Derfor er
det ikke altid muligt, at tilskudsstatus fuldt ud understøtter en konkret anbefaling fra
Sundhedsstyrelsen.
I sådanne situationer bruger Lægemiddelstyrelsen ofte muligheden for at målrette til-
skuddet til en bestemt patientgruppe eller indikation via
såkaldt ”klausuleret tilskud”
og det i langt højere grad nu end, da Rigsrevisionens undersøgelse blev indledt.
Rigsrevisionens undersøgelse ser på mange revurderinger af tilskudsstatus, der er fo-
retaget for mere end 5 år siden, og derfor ikke nødvendigvis afspejler praksis i dag.
Den øgede brug af klausuleret tilskud, finder jeg, er en meget positiv udvikling i et
sundhedsøkonomisk perspektiv.
Regionernes implementering af lægemiddelanbefalinger
Rigsrevisionen vurderer, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke fuldt ud bruger sine
muligheder for via regionernes indsatser at understøtte, at Sundhedsstyrelsens læge-
middelanbefalinger får størst mulig effekt i almen praksis.
Jeg noterer, at Rigsrevisionen bl.a. bygger sin vurdering på følgende forhold:
-
at Sundheds- og Ældreministeriet forventer, at regionerne videreformidler
Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger til alment praktiserende læger,
selv om regionerne ikke er forpligtet til det, og
at der i alle regioner er læger med uhensigtsmæssig udskrivning af
lægemidler, men at regionernes muligheder for at overvåge og reagere over
for dette er begrænsede.
-
Hertil skal jeg bemærke, at Sundheds- og Ældreministeriet
som også tidligere anført
over for Rigsrevisionen
ikke har instruktionsbeføjelser over for regionerne, og
at ministeriet hverken har kompetence eller generel pligt til at føre tilsyn med
regionerne. Det påhviler derimod ministeriet generelt at følge med inden for
ressortområdet.
Regionsråd, kommunalbestyrelser og private virksomheder, herunder almen praksis,
som yder sundhedsfaglig behandling i henhold til sundhedslovens § 3 a, skal til
gengæld organisere deres behandlingssteder således, at sundhedspersoner har
mulighed for at overholde de pligter, som påhviler dem efter lovgivningen. De pligter,
som sundhedspersoner efter loven skal overholde, er bl.a. kravet om omhu og
samvittighedsfuldhed m.v.
Regionsråd, kommunalbestyrelser og private virksomheder skal desuden sikre en
tydelig fordeling af ansvar og opgaver, nødvendige instrukser, rutiner og procedurer
for de forskellige opgaver m.v., som er nødvendige for, at sundhedspersonalet kan
udføre deres opgaver efter reglerne og fagligt forsvarligt.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Hertil kommer, at alment praktiserende læger er forpligtet efter sundhedslovens
§ 57 c til at udøve deres virksomhed i overensstemmelse med nationale faglige
retningslinjer m.v. I lovbemærkningerne til bestemmelsen uddybes det videre, at
retningslinjerne skal følges under hensyntagen til den enkelte patient og dermed kan
fraviges ud fra en sundhedsfaglig vurdering.
Det er med andre ord regionsråd, kommunalbestyrelser og almen praksis selv, som
har ansvaret for at tilrettelægge deres arbejde i overensstemmelse med gældende
regler og nationale faglige retningslinjer. Det er her også væsentligt at hæfte sig ved
angivelsen af, at det er de
nationale
faglige retningslinjer, som skal følges. Regionale,
kommunale eller private anbefalinger, retningslinjer m.v. nævnes ikke i lovgivningen,
men må forudsættes at skulle være i overensstemmelse med de nationale faglige
retningslinjer, som lægerne med bestemmelsen er forpligtet til at følge.
Det er på den baggrund ministeriets opfattelse, at Rigsrevisionens præmis for
ministeriets særlige ansvar for at understøtte regionernes implementering af
Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger ikke oppebæres af lovgivningen.
Når det er sagt, har jeg og mit ministerium selvsagt en meget stor interesse i at
understøtte, at de nationale anbefalinger har et indhold og en form, som gør, at de
generelt bruges og følges i praksis. Ligesom vi har en interesse i, at andre faglige
retningslinjer og systemer på området understøtter og supplerer Sundhedsstyrelsens
anbefalinger på en hensigtsmæssig måde. Det er derfor, at jeg ovenfor har givet en
række eksempler på, hvordan Sundheds- og Ældreministeriet i dag og fremadrettet
samarbejder med relevante interessenter om at løse denne opgave.
I den forbindelse glæder det mig også, at flere regioner (Region Nordjylland og
Region Syddanmark) på baggrund af Rigsrevisionens beretning har udtalt, at de
arbejder systematisk med implementering af Sundhedsstyrelsens
lægemiddelanbefalinger. Kun én region (Region Hovedstaden) har udtalt, at man ikke
anser sig for forpligtet til at videreformidle nationale anbefalinger fra
Sundhedsstyrelsen, som vurderes ikke at være juridisk bindende.
Jeg vil på den baggrund bede mit ministerium om at invitere Danske Regioner til
endnu et møde for specifikt at drøfte dette forhold med henblik på at sikre en
ensartet tilgang i regionerne.
Basislister
Et andet væsentligt forhold omkring Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger er,
at styrelsen hverken har til opgave at udarbejde behandlingsvejledninger eller
inddrage økonomiske forhold som pris eller tilskudsstatus i anbefalingerne. Det
betyder, at anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen ved implementering i regionernes
basislister dels skal suppleres med vurderinger omkring pris og tilskud, dels med
forskellige forhold i de lægefaglige selskabers behandlingsvejledninger.
Her er jeg enig i Rigsrevisionens konklusion om, at det forhold, at regionerne i dag
anvender forskellige basislister som udgangspunkt for ordination af lægemidler i
primærsektoren, kan være uhensigtsmæssigt for både læger og patienter. Det kan
medføre, at patienterne i forskellige regioner ikke behandles efter samme standard.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Jeg er derfor meget tilfreds med, at regionernes sundhedsdirektører på et møde i
foråret 2020 har besluttet, at at retningslinjer fra Sundhedsstyrelsens Nationale
Rekommendationsliste fremover drøftes i regionernes Erfa-gruppe for medicin i
primærsektoren. Gruppen vil bl.a. undersøge, om der kan sikres større ensartethed
på tværs af regionernes basislister.
Adgang til data til kvalitetsudvikling
Statsrevisorer e efterspørger ”et yt syste ”, der
kan give Sundheds- og
Ældreministeriet, regionerne og de alment praktiserende læger bedre viden om
lægernes udskrivningsmønstre og implementeringen af Sundhedsstyrelsens
lægemiddelanbefalinger.
Rigsrevisionen har i sin beretning fremhævet regionernes behov for at kunne
anvende aktuelle afregningsdata for hver enkelt patient til deres kvalitetsarbejde og
overvågning af forbruget
et behov, som alle fem regioner også har fremført i deres
høringssvar, og som Danske Regioner har tilkendegivet på et møde med ministeriet
om beretningen. En sådan hjemmel findes ikke i dag.
Jeg vil henlede statsrevisorernes opmærksomhed på, at regionernes aktuelle adgang
til lægemiddeldata blev fastlagt ved lov i 2016, at en udvidelse af regionernes adgang
til lægemiddeldata vil kræve en ny lovændring.
Lovændringer vedr. anvendelsen af afregningsdata er imidlertid langt fra den eneste
vej for regionerne til at opnå bedre viden om lægernes udskrivningsmønstre og
implementeringen af Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger. Der er andre veje
til den viden og dermed til at understøtte regionernes og de praktiserende lægers
kvalitetsarbejde.
Regionerne kan på nuværende tidspunkt i kvalitetsøjemed overvåge
udskrivningsmønstre i almen praksis i egen region via ordiprax.dk, og en ny
opgradering af systemet med flere funktionaliteter er på vej i form af ordiprax+.
Ordiprax+ er et evalueringsværktøj til understøttelse af kvalitetsudvikling og fremme
af rational brug af lægemidler i almen praksis. I ordiprax+ er udvalgte
lægemiddelanbefalinger fra Sundhedsstyrelsen digitaliseret, så det er nemt at
sammenholde udskrivningsmønstre med lægemiddelanbefalinger. Med det nye
ordiprax+ får regionerne også mulighed for at dykke ned i udvalgte
lægemiddelgrupper samt målrette og følge effekten af indsatser i almen praksis.
Efter ønske fra regionerne er regionernes muligheder i ordiprax+ blevet udvidet, så
relevante regionale medarbejdere kan udføre egne analyser ud fra eksisterende
beregninger i ordiprax+. Danske Regioner og regionerne har både været inddraget i
en brugergruppe om udviklingen af ordiprax+ og er nu en del af en ny brugergruppen
for videreudvikling af ordiprax+. Den nye brugergruppe er nedsat, men endnu ikke
trådt i funktion. Det er hensigten, at den bl.a. skal sikre, at videreudviklingen af
ordiprax+ er i overensstemmelse med, hvad der efterspørges af brugerne og sikre
dialog om regionernes fremtidige behov.
Med ordiprax+ får også de alment praktiserende læger adgang til udvalgte
lægemiddelanbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, som løbende vil blive opdateret.
Desuden gøres statistikker på områderne antibiotika, psykofarmaka og
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 535: Spm. om oversendelse af den redegørelse, som ministeren sender til Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning om Lægemiddelanbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
2228867_0010.png
smertestillende lægemidler tilgængelige i ordiprax+ til brug for lægernes
kvalitetsarbejde.
Jeg skal i den forbindelse bemærke, at det herudover i nogle tilfælde kan være mere
relevant for en region at bestille specifikke dataudtræk fra Sundhedsdatastyrelsen
frem for, at der skal gennemføre en generel udbygning af ordiprax+. Sådanne
specialstatistikker kan trækkes, så de f.eks. giver indblik i, om vejledninger
overholdes, og ordinationer er rationelle i forhold til bestemte faglige anbefalinger.
Der udarbejdes allerede sådanne statistikker på udvalgte områder.
På baggrund af Rigsrevisionens beretning er Sundhedsdatastyrelsen for at
imødekomme regionernes efterspørgsel på data derfor begyndt at sende særudtræk
til alle regioner. Tidligere blev særudtrækket kun sendt til den region, der søgte om
dataudtrækket.
Sundhedsdatastyrelsen har også indledt en dialog med flere regioner og Danske
Regioner om, hvordan styrelsen bedre understøtter regionernes databehov under de
eksisterende lovgivningsmæssige og budgetmæssige rammer.
Endelig vil jeg nævne, at Danske Regioner på mødet med ministeriet om beretningen
oplyste, at 98 pct. af de praktiserende læger er med i en kvalitetsklynge, og at der er
indgået en aftale med PLO i overenskomst om almen praksis om, at de praktiserende
læger, som ikke er i en kvalitetsklynge, er forpligtet til at modtage besøg fra de
regionale kvalitetskonsulenter med henblik på at modtage rådgivning og vejledning
om aktuelle emner, herunder også lægemidler. Kvalitetskonsulenterne benytter i den
forbindelse bl.a. materiale fra KiAP, som er udarbejdet til brug for kvalitetsklyngerne.
Det, synes jeg, lyder som en meget relevant indsats over for det lille mindretal af
praktiserende læger, som ikke har adgang til faglig sparring med kolleger i deres
hverdag. Jeg ser frem til at høre, hvad der er kommer ud af aftalen, når den er
kommet godt i gang.
Afslutning
Afslutningsvist vil jeg igen kvittere for, at beretningen sætter fokus på medicinbru-
gerne og væsentligheden af, at de til enhver tid modtager en medicinsk behandling,
som giver den bedste effekt til den laveste pris og med færrest mulige bivirkninger.
Derfor vil jeg nøje følge udviklingen af de allerede igangsatte tiltag, som er nævnt i re-
degørelsen, og desuden sørge for at få sat gang i arbejdet med de foreslåede nye ini-
tiativer og samarbejder.
En kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 10