Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2153429_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-02-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPBMA
Sagsnr.: 2001493
Dok. nr.: 1102906
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30-01-2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 533 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 533:
”Hvilke
initiativer planlægger ministeren i forhold til at sikre tilgængelighed af sund-
hedstilbud i det nære sundhedsvæsen for mennesker med handicap i form af handi-
capvenlig adgang?”
Svar:
Indledningsvist kan jeg bemærke, at de privatpraktiserende sundhedspersoner er
selvstændige erhvervsdrivende. Det er derfor deres ansvar at sikre tilgængelighed i
deres klinikker, herunder gode adgangsforhold for personer med handicap.
I overenskomsterne for almen praksis, fysioterapi, fodterapi, kiropraktik, speciallæger
og psykologhjælp er der også indskrevet afsnit vedr. adgangs- og indregningsforhold,
der skal sikre tilgængelige sundhedstilbud i det nære sundhedsvæsen. Af overens-
komsten for almen praksis fremgår det eksempelvis af § 47 stk. 1, at
”Alle læger skal
tilstræbe, at deres konsultationslokaler er tilgængelige for bevægelseshæmmede, og
at der er handicapegnede toiletfaciliteter. Endvidere skal alle læger hvor det er mu-
ligt, tilstræ e at der er adga g til ha di apparkeri g i ærhede af praksis”.
Derud-
over følger det af § 47 stk. 2 at
”Ved y yg i g og væse tlig o yg i g af praksis er
det et krav, at der etableres adgangsforhold i henhold
til yggelovgiv i ge s regler”.
På tandplejeområdet kan jeg oplyse, at en tandlæge, som er godkendt af regionsrå-
det til at yde tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af regionsrådet, skal udarbejde
en praksisdeklaration, der skal offentliggøres på den fællesoffentlige sundhedsportal
sundhed.dk. Praksisdeklarationen skal bl.a. indeholde information om tilgængelighed
og adgangsforhold, herunder om klinikken kan modtage bevægelseshæmmede pati-
enter, jf. § 10 i bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge.
Derudover skal bemærkes, at der eksisterer flere tandplejeordninger, bl.a. omsorgs-
tandplejen, hvor kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende og behandlende
tandpleje til personer, der er tilmeldt folkeregisteret i kommunen og som på grund af
nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan ud-
nytte de almindelige tandplejetilbud.
Mere generelt kan jeg oplyse, at Bygningsreglementets § 48 foreskriver, at
”Byg i -
ger, opholdsarealer og parkeringsarealer skal have adgangsforhold, der sikrer, at bru-
gerne ved egen hjælp kan komme frem til dem, ind i dem samt frem til deres funktio-
er.”
I vejledning BR18 til brugerbegreb fremgår det uddybende, at
rugerne kan
være alle mennesker, med ingen, mindre eller større funktionsnedsættelser”.
Nybyg-
geri og væsentlige ændringer (fx tilbygninger, ombygninger og større vedligeholdel-
sesbyggearbejder) medfører således et krav om handicaptilgængelig adgang.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre tilgængelighed af sundhedstilbud i det nære sundhedsvæsen for mennesker med handicap i form af handicapvenlig adgang, til sundheds- og ældreministeren
Jeg ønsker, at sundhedstilbud i det nære sundhedsvæsen er tilgængelige for alle, her-
under også personer med handicap. Det er fx en prioritet for regeringen i de igang-
værende forhandlinger om en ny overenskomst om almen praksis
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Bertil Moesgaard Andersen
Side 2