Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2154344_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Regionsrådsformænd og
Formand for KL’s Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-02-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPPHM
Sagsnr.: 2001470
Dok. nr.: 1101446
Opsporing og behandling af personer med hepatitis C
Kære regionsrådsformænd og formand for KL’s Sundheds – og Ældreudvalg
Som følge af udviklingen inden for behandlingsmulighederne af den alvorlige og
smitsomme sygdom, hepatitis C, er der – som I ved – nu mulighed for potentielt at
udrydde sygdommen i Danmark.
Det skal vi – selvfølgelig – gøre alt, hvad der står i vores magt, for.
Jeg ved, at I allerede er opmærksomme på behandlingsmulighederne ift. hepatitis C og
er i gang med forskellige indsatser på området.
Jeg vil gerne opfordre til regionalt samarbejde og vidensdeling med henblik på at sikre,
at alle hepatitis C-smittede opspores, så de kan blive tilbudt behandling. Men også at
regionerne arbejder sammen med kommunerne om opsporingen.
Der er flere indgange til at opspore patienterne.
./.
Sundheds- og Ældreministeriet har tilbage i november 2019 rådgivet Danske Regioner
om de muligheder, der er for at opspore tidligere hepatitis C-smittede
patienter,
som
ikke længere er i behandling, med henblik på at informere dem om de nye
behandlingsmuligheder. Brevet er vedlagt som bilag.
I brevet oplyste ministeriet om den såkaldte værdispringsregel i sundhedsloven. Med
denne bestemmelse kan sundhedspersoner via patientbehandlingssystemer indhente
oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, hvis det
efter en konkret vurdering – som det hedder –
er nødvendigt til berettiget varetagelse
af en åbenbar almen interesse, dvs. brede samfundsmæssige interesser, eller af
væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre.
I forhold til hepatitis C er der hensynet til patienten selv, som nu vil kunne modtage
behandling for en alvorlig og smitsom sygdom, ligesom der er et hensyn at tage til
eventuelle pårørende og andre, der kan være i risiko for at blive smittet af patienten.
I brevet oplyste ministeriet også, at hepatitis C er en anmeldelsespligtig sygdom,
hvilket betyder, at en læge, der modtager en patient med hepatitis C, skriftligt skal
anmelde hvert tilfælde til bl.a. Statens Serum Institut.
Min opfordring til jer er derfor, at I tager initiativ til
konkret
at vurdere, hvorvidt der –
via regionernes patientjournalsystemer suppleret med oplysninger fra Statens Serum
Instituts database over anmeldte tilfælde af hepatitis C-patienter – kan opspores
tidligere diagnosticerede hepatitis C-patienter.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til artiklen "Patienter går glip af livsvigtig behandling på grund af dataregler" på Altinget d. 24/1-20, til sundheds- og ældreministeren
2154344_0002.png
./.
Sundheds- og Ældreministeriet har endvidere i januar 2019 rådgivet en forsker om
mulighederne for – på baggrund af forskningsdata – at tage kontakt til personer, der
er smittet med hepatitis C. Brevet er vedlagt som bilag.
I brevet oplyste ministeriet, at udgangspunktet er, at man ikke kan bruge oplysninger
fra et forskningsprojektet til andre formål end forskning og statistik. Det vil sige, at
deltagere i et forskningsprojekt i udgangspunktet ikke må kontaktes om f.eks. en ny
behandlingsmetode.
På trods af dette forbud kan der være visse situationer, hvor en forsker – ud fra en
konkret
vurdering og efter nødretslignende betragtninger – alligevel godt kan tage
kontakt til deltagerne i et forskningsprojekt, hvis det er i personernes vitale interesse.
Det kunne f.eks. tænkes at være tilfældet, hvis man kan forebygge eller behandle en
alvorlig og smitsom sygdom som hepatitis C.
Jeg har fået oplyst, at Region Hovedstaden har en forskningsdatabase, der indeholder
oplysninger om 2-3.000 hepatitis C-smittede patienter fra hele landet. Jeg har derfor
aftalt med Region Hovedstaden, at de afsætter ressourcer til at foretage en
konkret
vurdering for hver enkelt af de 2-3.000 smittede, så de øvrige regioner kan få besked,
og patienterne fra forskningsdatabasen kan opspores.
Jeg vil også selv trække i arbejdstøjet. Derfor har Sundheds- og Ældreministeriet nu
været i dialog med Justitsministeriet. Ministerierne har sammen fundet frem til en
løsning for, hvordan vi kan etablere et mere robust regelgrundlag, der i fremtiden vil
gøre det muligt også at anvende forskningsdata som led i opsporing af patienter, som
lider af en livstruende eller klart alvorlig
smitsom
sygdom, som kan behandles med en
ny behandlingsmetode.
Derfor vil jeg inden for meget kort tid sende et udkast til bekendtgørelse i offentlig
høring, som netop tilgodeser sådanne situationer. Indtil bekendtgørelsen træder i
kraft, vil det – som tidligere nævnt - kun ud fra en konkret vurdering og efter
nødretslignende betragtninger være muligt at anvende forskningsdata til opsporing af
patienter.
For at sikre, at der bliver taget hånd om alle hepatitis C-smittede, vil jeg bede jer om at
rapportere til mig løbende om, hvor mange der modtager den nye behandling for
hepatitis C i jeres region samt jeres indsatser på området. Det er min plan at følge
udviklingen nøje.
Vores sundhedsvæsen er – og skal være – for alle, og det er derfor helt afgørende, at
vi sammen sikrer, at alle personer, som er smittet med hepatitis C, får tilbudt den
behandling, de har behov for. Derfor vil jeg som nævnt gerne opfordre til, at I sætter
stort fokus på at opspore alle smittede personer i Danmark – også borgere, der endnu
ikke er diagnosticeret.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2