Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2154343_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-02-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPPHML
Sagsnr.: 2001118
Dok. nr.: 1108623
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 529 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 529:
”Hvad
er ministerens kommentar til de dilemmaer, der oprulles i artiklen "Patienter
går glip af livsvigtig behandling på grund af dataregler" på Altinget d. 24. januar 2020,
og vil ministeren i den forbindelse især svare på
- hvad der forhindrer, at patienter, som selv skal godkende, at deres sundhedsdata
kan anvendes i forskningsøjemed også kan godkende, at såfremt forskning giver grund
til at tro, at patienten kan profitere af ny medicin eller ændret behandling, så må pati-
enten kontaktes?
- om patienterne har samtykket til indsamling af data?
- om hvorfor ikke man bare kontakter alle deltagerne i undersøgelse(rne) og påpeger,
at man kan tilhøre en risikogruppe for hepatitis C og derfor bør søge læge, samtidig
med at man klargør at det faktisk er en sygdom, hvor der nu er rigtig gode muligheder
for helbredelse?
- hvad er det helt konkret i databeskyttelsesreglerne, der forhindrer, at det sygehus,
som har videreformidlet data også tager ansvar for at kontakte patienterne med tilbud
om behandling?
- om kommuner og regioner sørger for at have tæt kontakt til de brugerorganisationer
og kommunale tilbud f.eks. Brugernes Akademi, SAND, Røde Kors Opgangsvenner, Rå-
det f. Socialt Udsatte, kommunale misbrugscentre, kommunale bosteder, bl.a. H17 og
Skyen i København, Kalkværksvej i Aarhus, Nørregade i Odense, der alle har tæt kon-
takt til risikogrupperne, så de kan oplyse om de nye gode muligheder for behandling
af hepatitis C?”
Svar:
Det lægges til grund, at der henvises til det forskningsprojekt, der har været omtalt i
bl.a. Altinget den 24. og 31. januar 2020 og som har været præsenteret for SUU den
11. oktober 2019. Sundheds- og Ældreministeriet kender ikke det konkrete forsknings-
projekt, men forskerne har over for ministeriet oplyst, at de ønsker at anvende person-
oplysninger fra en forskningsdatabase til at opsøge personer, der er diagnosticeret
med hepatitis C, for at oplyse dem om de nye behandlingsmuligheder.
Sundheds- og Ældreministeren har på samråd den 19. februar 2020 tilkendegivet, at
ministeriet vil indhente protokollen for det konkrete forskningsprojekt og oversende
den til Sundheds- og Ældreudvalget.
Ministeriet forventer, at det af protokollen for forskningsprojektet vil fremgå, hvilken
type forskningsprojekt der er tale om, herunder om patienterne har samtykket til del-
tagelse i forskningsprojektet og i den forbindelse har taget stilling til tilbagemelding af
sekundære fund.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til artiklen "Patienter går glip af livsvigtig behandling på grund af dataregler" på Altinget d. 24/1-20, til sundheds- og ældreministeren
Til spørgsmålet om, hvorfor forskerne ikke har taget kontakt til deltagerne i undersø-
gelsen, kan jeg oplyse, at udgangspunktet i databeskyttelsesloven er, at personoplys-
ninger kan behandles til statistiske eller videnskabelige formål uden samtykke fra den
registrerede. Dog under forudsætning af, at personoplysningerne ikke senere bruges
til andre formål, eksempelvis patientbehandling eller til at træffe andre konkrete for-
anstaltninger over for den registrerede.
Databeskyttelsesloven indeholder dog en undtagelse til hovedreglen om, at forsk-
ningsdata ikke må behandles til andet formål end forskning og statistik.
Det er således muligt at fastsætte regler i en bekendtgørelse om, at forskningsdata
senere kan behandles til andre formål end forskning eller statistik, hvis behandlingen
af oplysningerne er nødvendig af hensyn til varetagelsen af den registreredes vitale
interesser.
Sundheds- og Ældreministeriet her været i dialog med Justitsministeriet, og sammen
har ministerierne fundet ud af, at reglerne i databeskyttelsesloven kan fortolkes såle-
des, at der kan fastsættes regler, der gør det muligt for en forsker at anvende forsk-
ningsdata til at opspore patienter, hvis der er tale om en livstruende eller klart alvorlig,
sygdom, der ligeledes er smitsom og som kan behandles med en ny behandlingsme-
tode.
Jeg har derfor den 20. februar 2020 sendt en bekendtgørelse i høring, der regulerer
hvornår der kan ske tilbagemelding om et væsentligt helbredsmæssigt fund i et sund-
hedsvidenskabeligt forskningsprojekt. Denne del af bekendtgørelsen vil finde anven-
delse på sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter, der er anmeldelsespligtige til det videnskabsetiske komitésy-
stem.
Bekendtgørelsen vil desuden rumme en snæver mulighed for, at forskningsdata fra et
rent registerforskningsprojekt, hvori der alene indgår personoplysninger fra nationale
og regionale sundhedsregistre, kan videregives til de registrerede og en sundhedsper-
son for at informere om en ny behandlingsmetode, i tilfælde, hvor der fremkommer
oplysninger om, at den registrerede lider af livstruende eller klart alvorlig sygdom, der
er smitsom, og som kan behandles.
./.
Det er en særdeles positiv udvikling, at de nye behandlingsmuligheder har potentiale
til at eliminere hepatitis C, og jeg ønsker at slå fast, at det er min hensigt at løfte hepa-
titis C-området. Det er i den forbindelse vigtigt, at usikkerhed om reglerne for at op-
spore personer, der er diagnosticeret med hepatitis C, ikke kommer til at stå i vejen for
behandling. Jeg har derfor, den 19. februar 2020, sendt et brev til de fem regionsråds-
for æ d og for a de for KL’s Su dheds-
og Ældreudvalg, hvor jeg har forklaret om
de juridiske muligheder, der er for at finde og kontakte hepatitis C-patienter.
Jeg har desuden fået oplyst, at det er Region Hovedstaden, der har den forskningsda-
tabase, der indeholder oplysninger om 2-3.000 hepatitis C-smittede patienter fra hele
landet. Jeg har derfor aftalt med Region Hovedstaden, at de afsætter ressourcer til at
foretage en
konkret
vurdering for hver enkelt af de 2-3.000 smittede, så de øvrige re-
gioner kan få besked, og patienterne fra forskningsdatabasen kan opspores. Jeg har
også bedt regionerne om løbende at rapportere til mig, hvor mange der modtager den
nye behandling for hepatitis C. Det er min plan at følge udviklingen nøje.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til artiklen "Patienter går glip af livsvigtig behandling på grund af dataregler" på Altinget d. 24/1-20, til sundheds- og ældreministeren
Til at svare på spørgsmålet har jeg også anmodet KL om et bidrag. KL har oplyst, at det
ikke har været muligt for dem at sende et bidrag om det brede kommunale samarbejde
med brugerorganisationer og regioner inden for fristen. Jeg vil derfor eftersende op-
lysninger til Sundheds- og Ældreudvalget, når jeg modtager et bidrag fra KL.
Jeg kan dog oplyse, at kommunerne har et generelt ansvar for at forebygge stofbrug
og tilbyde rusmiddelbehandling. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at kommunerne tilby-
der systematisk screening for hepatitis C via stofbehandlingstilbud.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Philip Hedegaard
Side 3