Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2148178_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-02-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPTAL
Sagsnr.: 2000690
Dok. nr.: 1093483
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 466 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 466:
”Vil
ministeren tage lovgivningsmæssige initiativer, som løsner op for brugen af åbne
data i det danske sundhedsvæsen bl.a. således, at vi bedre kan fastholde forskere i
sundhedsdata m.v. Kan ministeren oplyse, hvilken lovgivning man har i Finland på
dette område, og hvorledes den finske lovgivning gør det mere attraktiv for for-
skere?”
Svar:
Vi har i Danmark en lang tradition for indsamling og anvendelse af sundhedsdata til fx
patientbehandling, kvalitetsudvikling, planlægning, forskning og statistik. I de natio-
nale sundhedsregistre indsamles sundhedsdata om danskernes helbred og kontrakter
med sundhedsvæsenet. Registrene omfatter bl.a. Landspatientregisteret, Cancerregi-
steret og Sygehusmedicinregisteret.
Brug af sundhedsdata er en væsentlig forudsætning for at udvikle sundhedsvæsenet,
og offentligt tilgængelige sundhedsdata kan skabe gennemsigtighed om kvaliteten af
sundhedsvæsenets ydelser.
Mange af de data, som behandles i det danske sundhedsvæsen, indeholder følsomme
personoplysninger om helbred. Det kan fx være oplysninger om behandlinger, diag-
nose, indlæggelser, sygepleje, genoptræning og virkninger af medicin.
Det er derfor samtidig afgørende, at der er en balance mellem potentialet ved brug af
sundhedsdata og hensynet til datasikkerhed og borgernes ret til fortrolighed og pri-
vatliv. Gældende lovgivning for brug af sundhedsdata afspejler denne balance.
De retlige rammer for behandling af helbredsoplysninger er fastsat i relevant lovgiv-
ning, bl.a. databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og sundhedsloven.
Der gælder som udgangspunkt et forbud mod behandling (fx videregivelse, formidling
eller brug) af følsomme personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, men lov-
givningen tillader behandling af helbredsoplysninger til bestemte formål fx i forbin-
delse med patientbehandling i sundhedsvæsenet og til forskning og statistik af væ-
sentlig samfundsmæssig interesse.
Sundhedsdata, som indeholder personhenførbare helbredsoplysninger, må derfor
ikke åbnes og gøres offentligt tilgængelige, medmindre oplysningerne anonymiseres,
så de ikke kan henføres til enkeltpersoner.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om ministeren vil tage lovgivningsmæssige initiativer, som løsner op for brugen af åbne data i det danske sundhedsvæsen bl.a. således, at vi bedre kan fastholde forskere i sundhedsdata m.v, til sundheds- og ældreministeren
2148178_0002.png
Sundhedsdatastyrelsen, der har ansvaret for de nationale sundhedsregistre, arbejder
systematisk med at stille mest mulig relevant data og viden om danskernes helbred
og det danske sundhedsvæsen til rådighed for borgere, sundhedsvæsen og forskere.
Sundhedsdatastyrelsen udstiller en lang række sundhedsdata fra de nationale regi-
stre i databanken på
www.eSundhed.dk.
På den åbne del af eSundhed stiller Sund-
hedsdatastyrelsen sundhedsdata til rådighed for offentligheden, hvor data er aggre-
geret på fx regions-, kommunal- og hospitalsniveau, så de er anonymiserede og der-
med ikke kan henføres til enkeltpersoner.
Sundhedsdatastyrelsen arbejder løbende på at forbedre indholdet på eSundhed, såle-
des at informationerne bliver tilgængelig og forståelige for hele den danske befolk-
ning. Sundhedsdatastyrelsen har i maj 2019 lanceret en ny og mere brugervenlig ver-
sion af eSundhed. Det er Sundhedsdatastyrelsens ambition på sigt at udstille data på
denne måde for alle de nationale registre og opgørelser, som Sundhedsdatastyrelsen
er ansvarlig for.
En forsker kan få adgang til data fra de nationale sundhedsregistre til brug for et
forskningsprojekt af væsentlig samfundsmæssig betydning ved at fremsende en an-
søgning til Sundhedsdatastyrelsen. Af hensyn til databeskyttelse får forskere som ud-
gangspunkt adgang til de relevante data via en forskermaskine. En forskermaskine er
et sikkert analysemiljø, hvor data er pseudonymiseret, og forskere må kun udtrække
analyseresultater på aggregeret niveau, dvs. ikke om enkeltpersoner.
For så vidt angår spørgsmålet om Finlands lovgivning for brug af sundhedsdata til
forskning kan det oplyses, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke har nærmere kend-
skab til national lovgivning i Finland på området. Det kan bemærkes, at databeskyttel-
sesforordningens rammer for behandling af følsomme personoplysninger, herunder
helbredsoplysninger også er gældende i Finland. Databeskyttelsesforordningen giver
imidlertid inden for en lang række områder mulighed for, at der i national ret kan
fastsættes bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af forordningen. Det vil kræve
en nærmere juridisk komparativ analyse af dansk og finsk lovgivning at redegøre for
forskelle i rammerne for brug af sundhedsdata til forskning.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke / Tyge Arnold Larsen
Side 2