Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-02-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPTAL
Sagsnr.: 2000690
Dok. nr.: 1093483
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 466 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 466:
”Vil
ministeren tage lovgivningsmæssige initiativer, som løsner op for brugen af åbne
data i det danske sundhedsvæsen bl.a. således, at vi bedre kan fastholde forskere i
sundhedsdata m.v. Kan ministeren oplyse, hvilken lovgivning man har i Finland på
dette område, og hvorledes den finske lovgivning gør det mere attraktiv for for-
skere?”
Svar:
Vi har i Danmark en lang tradition for indsamling og anvendelse af sundhedsdata til fx
patientbehandling, kvalitetsudvikling, planlægning, forskning og statistik. I de natio-
nale sundhedsregistre indsamles sundhedsdata om danskernes helbred og kontrakter
med sundhedsvæsenet. Registrene omfatter bl.a. Landspatientregisteret, Cancerregi-
steret og Sygehusmedicinregisteret.
Brug af sundhedsdata er en væsentlig forudsætning for at udvikle sundhedsvæsenet,
og offentligt tilgængelige sundhedsdata kan skabe gennemsigtighed om kvaliteten af
sundhedsvæsenets ydelser.
Mange af de data, som behandles i det danske sundhedsvæsen, indeholder følsomme
personoplysninger om helbred. Det kan fx være oplysninger om behandlinger, diag-
nose, indlæggelser, sygepleje, genoptræning og virkninger af medicin.
Det er derfor samtidig afgørende, at der er en balance mellem potentialet ved brug af
sundhedsdata og hensynet til datasikkerhed og borgernes ret til fortrolighed og pri-
vatliv. Gældende lovgivning for brug af sundhedsdata afspejler denne balance.
De retlige rammer for behandling af helbredsoplysninger er fastsat i relevant lovgiv-
ning, bl.a. databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og sundhedsloven.
Der gælder som udgangspunkt et forbud mod behandling (fx videregivelse, formidling
eller brug) af følsomme personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, men lov-
givningen tillader behandling af helbredsoplysninger til bestemte formål fx i forbin-
delse med patientbehandling i sundhedsvæsenet og til forskning og statistik af væ-
sentlig samfundsmæssig interesse.
Sundhedsdata, som indeholder personhenførbare helbredsoplysninger, må derfor
ikke åbnes og gøres offentligt tilgængelige, medmindre oplysningerne anonymiseres,
så de ikke kan henføres til enkeltpersoner.