Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2148183_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-02-2020
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPJBJ
Sagsnr.: 2000690
Dok. nr.: 1093528
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 465 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 465:
”Vil
ministeren kommentere den præsentation Cambio fremviste under foretrædet
for udvalget 14/1-20:
’Ny
national strategi for udveksling af
su dhedsdata’,
jf. SUU
alm. del - bilag 151? Ministeren bedes herunder særskilt kommentere oversigten
’Danmark
underpræsterer på brug af åben data’, hvoraf fremgår, at Danmark range-
rer lavt på en oversigt over EU-landenes brug af åbne data.”
Svar:
Lad mig starte med at bemærke, at det i sagens natur er vanskeligt for mig at kom-
mentere på den konkrete præsentation uden at have kendskab til det talte ord under
præsentationen. Jeg kan imidlertid redegøre for regeringens visioner i forhold til brug
af sundhedsdata overordnet set.
Som sundheds- og ældreminister er det vigtigt for mig, at de danske sundhedsdata
bruges bedst muligt til at skabe bedre behandlingsmuligheder for patienterne, så
sundhedsvæsenets ressourcer kan udnyttes bedst muligt via viden om effekter, plan-
lægning m.v. Det gælder både i forhold til den daglige opgaveløsning i sundhedsvæ-
senet og til forskning, kvalitetsudvikling. Samtidig skal det ske på en måde, så man
som borger kan have tillid til, at behandlingen af fortrolige helbredsoplysninger fore-
går sikkert og til legitime formål.
Jeg kan i den forbindelse henvise til den politiske aftale om bedre brug af sundheds-
data, som et samlet Folketing indgik i juni 2018.
1
Af aftalen fremgår det bl.a., at parti-
erne er enige om at sikre en mere tidssvarende lovgivning, der tager højde for nye
muligheder for digitalt samarbejde, kvalitetsudvikling og synlighed om indsatser på
tværs af sundhedsvæsenets aktører.
Folketinget vedtog sidste år desuden to lovændringer, der har til formål at under-
støtte moderne og sikker brug af sundhedsdata til patientbehandling, kvalitetsudvik-
ling og forskning i Danmark. Det drejer sig om henholdsvis L 127 om bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland og L 35 om
styrkelse af borgernes tryghed og tillid til sundhedsforskning samt forbedrede ram-
mer for sundhedsforskning. Begge lovforslag blev vedtaget af et enigt Folketing.
Med L 127 gav Folketinget hjemmel til etablere en fælles digital infrastruktur
https://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Digitalisering/2018/Juli/~/media/Filer%20-%20doku-
menter/2018/Politisk%20aftale%20dataudspil/Politisk%20af-
tale%20om%20bedre%20brug%20af%20sundhedsdata.pdf
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 465: Spm. om kommentar til materiale fra Cambio Ny national strategi for udveksling af sundhedsdata, til sundheds- og ældreministeren
2148183_0002.png
i Sundhedsdatastyrelsen, så udvalgte relevante oplysninger om patienten kan samles
og udstilles med henblik på at skabe overblik over patientens behandlingsforløb for
sundhedspersoner og patienten selv. I efteråret aftalte regeringen i økonomiaftalerne
med KL og Danske Regioner, at tage to nye løsninger i den fælles digitale infrastruktur
i brug landsdækkende i løbet af 2020 og 2021. Der er tale om:
1) En fælles aftaleoversigt, hvor aftaler fra både sygehuse, kommuner og al-
ment praktiserende læger gøres tilgængelige. Ud over at hjælpe borgeren
selv med at holde overblik, så hjælper oversigten sundhedspersoner med at
skabe tryghed for deres patienter. For eksempel får de praktiserende læger
lettere ved at følge op på deres patienters hospitalsindlæggelser.
2) Et fælles stamkort, hvor borgere fx kan sikre sig, at kontaktoplysninger på
dem selv og deres pårørende er registreret og tastet rigtigt ind. Det vil fx
skabe tryghed for ældre patienter, som kan få større sikkerhed for, at deres
pårørende vil blive kontaktet, hvis de bliver indlagt uden at være ved be-
vidsthed.
Det er min ambition, at flere af de oplysninger som typisk indgår i direkte patientbe-
handling med tiden skal kunne deles via den digitale infrastruktur.
For så vidt angår oversigten over EU medlemslandenes brug af åbne data fra EU Kom-
issio e s rapport ”Digital
Economy and Society Index Report 2019
Digital Public
Servi e”, e ærkes det, at oversigten
dækker brugen af åbne data på tværs af sek-
torområder i de enkelte lande. Det fremgår imidlertid ikke af rapporten, hvordan
Danmark rangerer i forhold til brug af åbne offentlige data på sundhedsområdet.
Brug af sundhedsdata er en væsentlig forudsætning for at udvikle sundhedsvæsenet,
og offentligt tilgængelige sundhedsdata kan skabe gennemsigtighed om kvaliteten af
sundhedsvæsenets ydelser.
I den sammenhæng kan det bemærkes, at Rigsrevisionen i marts 2019 afgav en be-
retning til Folketinget om åbne data, der undersøger statens arbejde med åbne data.
Af Rigsrevisionens beretning fremgår det, at Sundheds- og Ældreministeriet opfylder
samtlige af de fem indikatorer, som Rigsrevisionen opstiller for at måle ministeriernes
arbejde med at åbne data, og at Rigsrevisionen på den baggrund vurderer, at Sund-
heds- og Ældreministeriet i højeste grad arbejder systematisk med at åbne data.
Rigsrevisionens vurdering af Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med åbne data
beror bl.a. på, at Sundhedsdatastyrelsen udstiller en lang række data fra de nationale
sundhedsregistre i databanken på
www.eSundhed.dk.
På den åbne del af eSundhed
stiller Sundhedsdatastyrelsen sundhedsdata til rådighed for offentligheden, hvor data
er aggregeret på fx regions-, kommunal- og hospitalsniveau, så de er anonymiserede
og dermed ikke kan henføres til enkeltpersoner. Sundhedsdatastyrelsen arbejder lø-
bende på at forbedre indholdet på eSundhed.
./.
For nærmere beskrivelse af Sundhedsdatastyrelsen brug af åbne data og rammerne
for brug af åbne data i det danske sundhedsvæsen henvises til endelig besvarelse af
spørgsmål nr. 466 (SUU alm. del, Folketingets samling 2019-2020).
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Jens Bjerg Johansen
Side 2