Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCALP
Koordineret med: SPOLD/ SUNDØK
Sagsnr.: 1911023
Dok. nr.: 1072003
Dato: 06-01-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, den 15. januar 2020, kl. 14.00-15.00]
Samrådsspørgsmål AH:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil rette op på den
problematiske situation, at vi i en situation med lægemangel forhaler
processen for læger fra 3. lande, der har fået godkendt deres medicinske
eksamensbeviser, har opholdstilladelse, er selvforsørgende, taler dansk, har
bestået den skriftlige medicinske fagprøve og kun mangler den mundtlige
medicinske fagprøve og kursus i dansk sundhedslovgivning, ved at de skal
vente i adskillige måneder på grund af kapacitetsmangel, før de kan tage
prøven. Og vil ministeren derfor tage initiativ til at øge antallet af pladser på
den mundtlige fagprøve og kursus i dansk sundhedslovgivning?
Samrådsspørgsmål AI:
Ministeren bedes redegøre for, om regeringen vil tage initiativ til, at
udenlandsk uddannede læger, som kun mangler en evalueringsansættelse,
får vilkår svarende til danskuddannede læger, der skal i KBU, og dermed en
ret til at modtage tilbud om evalueringsansættelse?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Indledning
Lad mig som det første sige tak for samrådsspørgsmålene og
for indkaldelsen.
Spørgsmålene handler om den proces, som tredjelandslæger
skal igennem for at opnå dansk autorisation.
Og her vil jeg indledningsvist slå fast, at vi selvfølgelig skal
bestræbe os på at gøre denne proces så funktionel som mulig,
så vi kan blive ved med at tiltrække højtkvalificeret
udenlandsk arbejdskraft til det danske sundhedsvæsen.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
Lægemangel
Det er rigtigt, at der i dag er lægemangel flere steder i landet,
ligesom der i nogle specialer er udfordringer med at rekruttere
de læger, der er behov for.
Regeringen tager udfordringerne med lægedækning alvorligt
og anser det som en bunden opgave at bidrage til at sikre bedre
lægedækning i hele Danmark. Derfor har vi allerede løftet
antallet af hoveduddannelsesstillinger i almen medicin med
100 ekstra. Og vi kommer til at gøre mere.
Autorisationsprocessen
Før jeg går videre til besvarelsen af de to samrådsspørgsmål,
vil jeg kort redegøre for autorisationsprocessen for
tredjelandslæger. For det er nemlig forskellige aspekter af
denne proces, de to samrådsspørgsmål centrerer sig om.
Første trin er, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal vurdere
lægens grunduddannelse. Ansøgerens uddannelse skal i al
væsentlighed svare til den tilsvarende danske uddannelse for
at være egnet til afprøvning.
Herefter skal lægen bestå prøve i Dansk 3 med minimum
karaktererne 7, 7 og 10.
Næste trin i autorisationsprocessen er, at lægen skal bestå en
skriftlig og mundtlig fagprøve samt gennemføre kursus i
dansk sundhedslovgivning med afsluttende prøve.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
2137700_0003.png
Som sidste element i processen skal lægen gennemføre og
have godkendt en praktisk-klinisk ansættelse på en
hospitalsafdeling eller i almen praksis. I daglig tale kaldet en
evalueringsansættelse.
Ansættelsens varighed er 2x6 måneder for læger uden
udenlandsk speciallægeanerkendelse og 6 måneder for
speciallæger med speciallægeanerkendelse i et speciale, der
aktuelt er godkendt i Danmark.
Efter gennemført autorisationsproces kan lægen få
autorisation og ret til selvstændigt virke som læge i Danmark.
Spørgsmål AH
I samrådsspørgsmål AH bliver jeg spurgt om, hvorvidt jeg
vil tage initiativ til at øge antallet af pladser på den
mundtlige fagprøve og kursus i dansk sundhedslovgivning.
Det er – som samrådsspørgeren påpeger – sådan, at der i
øjeblikket er en vis venteliste til netop disse prøver.
Der afholdes hvert år to mundtlige fagprøver med op til 36
deltagere på hvert hold.
Ved den seneste mundtlige fagprøve var der 109 læger, der
havde tilmeldt sig prøven. Heraf var der en række læger, der
endnu ikke havde bestået den skriftlige prøve, og som derfor
ikke indgik i prioriteringen af det begrænsede antal pladser.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
2137700_0004.png
Af de 74 læger, som indgik i prioriteringen, var der 36, som
fik plads og 38, som ikke fik plads. Det betyder, at der er en
række læger, der er sat i en venteposition som følge af, at der
kun afholdes fagprøver to gange årligt.
Og det er selvfølgelig noget, vi bør kigge på. Det er jeg
sådan set helt enig med samrådsspørgeren i.
I modsætning til den mundtlige fagprøve, der afholdes to
gange årligt, afholdes 5 årlige kurser i sundhedslovgivning
for læger og tandlæger med 15 deltagere pr. hold.
Pr. 9. januar 2020 var der 126 læger på venteliste til kurset.
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at ventelisten også
omfatter læger, der endnu ikke har bestået fagprøverne.
Det betyder, at der aktuelt kun er 12 læger på venteliste, som
har bestået fagprøverne og kun afventer optagelse på kursus i
dansk sundhedslovgivning. Og disse 12 læger vil kunne
deltage i næstkommende kursus i februar 2020.
Der er derfor – trods venteliste – ikke grundlag for at
konkludere, at der er lang ventetid blandt dem, der har
gennemført de forrige prøver og kun mangler optagelse på
kursus i dansk sundhedslovgivning.
***
Det opståede pres på den mundtlige fagprøve skal ses i lyset
af en meget markant stigning i antallet af
autorisationsansøgninger fra tredjelandslæger.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
Antallet af ansøgninger fra tredjelandslæger er således steget
fra i 2016 at være 130 til i 2018 at være 423. Og i 2019 viser
den foreløbige opgørelse, at der allerede den 7. november
var indkommet 478 ansøgninger. Det har selvsagt affødt et
naturligt pres på den finanslovsbevilling, der i dag
finansierer disse prøver.
Men det er ikke en udvikling, der er gået ubemærket hen. Vi
er
opmærksomme på problemstillingen, og vi
har
allerede
øget ressourcerne til opgaven.
Vi har konkret øget bevillingen på finansloven fra 3,2 mio.
kr. i 2019 til 3,5 mio. kr. i 2020. Desværre er denne
prioritering ikke nok til at afholde en ekstra fagprøve, der
koster ca. 500.000 kr. at afvikle.
Derfor vil jeg se på, om jeg inden for ministeriets egen
ramme kan finde den nødvendige finansiering til en ekstra
fagprøve i år – der efter sædvanlig procedure vil kræve
finansudvalgets tilslutning. Det vil betyde, at vi i 2020 kan
afholde 3 fagprøver i stedet for de sædvanlige 2.
Og i samme ombæring vil jeg se på, om der kan være behov
for at afvikle flere kurser i sundhedslovgivning til de læger,
der med den ekstra fagprøve vil nå videre i processen.
Prøven koster 75.000 kr., så det vil også være penge, der skal
findes. [muligvis
inden for den eksisterende bevilling på
kontoen på 3,5 mio. kr. i 2020]
***
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
Der er naturligvis ikke tale om en permanent løsning, men
den ekstra finansiering i 2020 vil i vidt omfang få afviklet
den akutte pukkel, der desværre er opstået.
I relation til det fremadrettede mener jeg, at der kan være
behov for at se på strukturen af dette område helt generelt.
For vi skal heller ikke underkende, at der
er
opstået et stort
pres på denne type sager som følge af den markante stigning
i antallet af ansøgninger.
Jeg vil derfor i den kommende tid undersøge strukturen af
dette område, herunder finansieringsstrukturen.
I Norge har man eksempelvis indført gebyrer på de enkelte
elementer i autorisationsprocessen. Ikke hermed sagt, at vi
skal kopiere denne model, men det er en overvejelse værd at
skele til de lande, vi normalt sammenligner os med.
Vi kan heller ikke udelukke, at netop egenbetaling i vores
nabolande kan være med til at forklare den store stigning i
antallet af ansøgninger, som vi har modtaget her i Danmark.
Så vi må fremadrettet finde en hensigtsmæssig måde at
håndtere det store antal ansøgninger, vi modtager, på. For
systemet synes ikke i dag at være rustet til denne mængde.
Men i første omgang vil jeg som sagt søge at finde den
nødvendige finansiering i 2020 til at få nedbragt ventetiden.
Spørgsmål AI
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
I samrådsspørgsmål AI bliver jeg bedt om at redegøre for,
om regeringen vil tage initiativ til, at udenlandsk uddannede
læger får vilkår svarende til danskuddannede læger, der skal
i KBU. Og dermed
ret
til at modtage evalueringsansættelse.
Det er sådan, at læger uddannet ved et dansk
sundhedsvidenskabeligt fakultet på baggrund af tilmelding
har ret til klinisk basisuddannelse (KBU), når de er færdige
på universitet.
KBU er første del af den lægelige videreuddannelse og
består af to forløb af hver 6 måneders varighed. Lægen skal
gennemføre en KBU for at opnå tilladelse til selvstændigt
virke som læge. KBU bliver tildelt efter lodtrækningssystem.
Selvstændigt virke, og dermed KBU, er en forudsætning for,
at de læger, som vi uddanner fra de danske universiteter, kan
påbegynde deres uddannelse som speciallæger i
sundhedsvæsenet til gavn for patienterne.
I modsætning hertil skal læger, som er uddannet i
tredjelande, selv finde og søge en evalueringsansættelse som
sidste led i autorisationsprocessen.
***
Særligt de seneste år – men faktisk siden 1990’erne – er
optaget på medicinstudiet på de danske universiteter hævet. I
2011 havde bacheloruddannelsen på medicinstudiet en
dimensionering på 1.295, mens der i 2019 var 1.661 pladser.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
2137700_0008.png
Når der uddannes flere læger fra de danske universiteter, vil
der selvsagt være flere, som søger en KBU for at kunne opnå
tilladelse til selvstændigt virke og eventuelt fortsætte i
videreuddannelsen for at blive speciallæge.
Jeg kan også oplyse, at det er Danske Regioners vurdering,
at det stigende antal danskuddannede læger og speciallæger
vil medføre en faldende efterspørgsel efter arbejdskraft fra
tredjelandslæger. Det ændrer dog ikke på, at vi står i en
situation med lægemangel i dag.
Det er regionerne, der som driftsherre og arbejdsgiver i høj
grad selv planlægger og tilrettelægger rekruttering og
ansættelse af sundhedsfagligt personale. Og her er det – som
på arbejdsmarkedet generelt – efterspørgslen, som afgør,
hvor mange læger fra tredjelande, som ansættes.
Her vil jeg klart opfordre Danske Regioner til at foretage en
en prioritering, når der tilbydes evalueringsansættelser til
tredjelandslæger, så de læger, som efterspørges, kan blive
ansat hurtigst muligt. Jeg kan forstå, at det også er blandt de
overvejelser, som Danske Regioner selv gør sig.
En decideret
ret
til evalueringsansættelse for alle
tredjelandslæger mener jeg dog ikke, at det er
hensigtsmæssigt at indføre.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/1-20 om processen for autorisation af læger fra 3. lande, til sundheds- og ældreministeren
Til slut vil jeg understrege, at jeg vil gøre mit for at bidrage
til, at de læger, som afdelingerne reelt efterspørger, uden
væsentlig ventetid kan komme igennem de første dele af
autorisationsprocessen og frem til evalueringsansættelsen.
Som jeg allerede har været inde på, vil jeg se nærmere på en
løsning – både på kort og på lang sigt.
Tak for ordet.
Side 9
9