Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-02-2020
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 2000510
Dok. nr.: 1092709
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 428 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 428:
”Kan
ministeren redegøre for, om man vil kunne opnå en mere rationel afregnings-
model uden for sundhedsvæsenet og flytte administrationen af betaling og indkræv-
ning af gebyr for tolkebistand i sundhedsvæsenet til en anden aktør end regionerne
f.eks. til borgerens hjemkommune?”
Svar:
Jeg er bekendt med, at man ved indførslen af tolkegebyrordningen oplevede forskel-
lige opstartsvanskeligheder, bl.a. fordi det tog nogle af regionerne noget tid at
komme i gang med at indkræve gebyrerne. På baggrund af oplysninger og nye tal fra
regionerne har jeg dog tillid til, at administrationen af ordningen fungerer i dag.
Endvidere finder jeg det væsentligt, at tolkeydelsen finder sted i forbindelse med be-
handling i sundhedsvæsenet. Det er regionerne, som betaler for de tolkeydelser, der i
dag rekvireres hos tolkebureauer m.v. Regionerne må på den baggrund siges at være
de nærmeste til at administrere og opkræve gebyret for tolkebistand hos de patien-
ter, som ikke modtager tolkebistanden vederlagsfrit.
Det er derfor min umiddelbare vurdering, at en overflytning af administrationen til en
anden myndighed, fx kommunen, ikke vil medføre en mere rationel administration af
gebyrordningen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Lyngbeck Jensen