Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2133187_0001.png
INSPIRATIONSKATALOG OM
INFORMATION TIL BORGERE OM
FRIT LEVERANDØRVALG
AF HJEMMEPLEJE
December 2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
3
INDLEDNING
6
NÅR MAN ORGANISERER
INFORMATIONEN OM FRIT VALG
10
NÅR MAN KOMMUNIKERER
TIL ÆLDRE BORGERE OM FRIT VALG
12
NÅR MAN AFKLARER
MÅLGRUPPENS KENDETEGN
15
NÅR MAN VÆLGER
KANALEN AT INFORMERE IGENNEM
20
NÅR MAN TILPASSER
BUDSKABET TIL DEN ENKELTE
Kolofon
Publikationen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting for Sundhedsstyrelsen.
Grafisk tilrettelæggelse: Campfire & co.
December 2019.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0003.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
3
INDLEDNING
Alle kommuner skal informere ældre borgere om deres ret til frit valg af
leverandør af hjemmepleje, herunder personlig pleje, praktisk hjælp og
støtte samt madservice. Kendskabet til denne ret har været faldende
gennem de seneste år. Dette katalog giver inspiration til at styrke den
borgerrettede information om retten.
Ældre borgere, der modtager hjemmepleje, har ret
til selv at vælge leverandør af plejen. Sådan har det
været, siden reglerne om det frie leverandørvalg af
hjemmepleje efter servicelovens § 83 blev indført i
2003. Kommunerne har i dag ligeledes mulighed for
at anvende private leverandører på rehabiliterings-
forløb efter servicelovens § 83 a. Kommunerne
er dog ikke forpligtede til at tilbyde frit valg af
rehabiliteringsydelser.
Dette inspirationskatalog bygger på en analyse gen-
nemført af Rambøll Management Consulting (herefter
Rambøll) for Sundhedsstyrelsen. Analysen har fokus
på, hvordan kommuner med fordel kan informere
ældre borgere om frit valg inden for servicelovens
§ 83 og § 83 a. Derudover er der sideløbende ud-
arbejdet en kortlægning af frit valg inden for reha-
biliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt en
kortlægning af leverandørmarkedet for servicelovens
§ 83. Den del er afrapporteret i en særskilt rapport.
Som en del af analysen er der gennemført en spørge-
skemaundersøgelse med besvarelser fra alle 98
kommuner om praksis på området. Undersøgelsen
viser, at næsten alle kommuner arbejder med fastlag-
te procedurer for at informere ældre borgere om det
frie leverandørvalg. Derudover viste en undersøgelse
i 2017, at hele 92 til 99 pct. af kommunerne informe-
rede om det frie valg i forbindelse med visitation og
revisitation
1
. Alligevel er kendskabet til retten til frit
valg af leverandør af hjemmepleje faldet blandt bor-
gerne med 10 procentpoint i perioden 2015-2017
2
.
I dette inspirationskatalog kan du få inspiration til,
hvordan man kan organisere og informere om ret-
ten til frit valg. Kataloget er skrevet til kommunale
myndighedschefer og rummer desuden indhold til
fagprofessionelle.
Rambølls analyse og dette katalog er udarbejdet med
afsæt i disse kilder:
• En landsdækkende spørgeskemaundersøgelse
• Interviews med borgere, medarbejdere og ledere
i 10 kommuner
• Gennemgang af alle kommuners hjemmesider
• Gennemgang af litteratur om kommunikation
til ældre
• Interviews med fem eksperter i ældrekommuni-
kation.
Du kan læse mere om kilderne i Rambølls kortlægning
af samarbejde med private leverandører om rehabili-
tering efter servicelovens § 83 a. Kortlægningen kan
findes på sst.dk
-10%
Kendskabet til retten til frit leverandørvalg er
faldet med 10 procentpoint fra 2015 til 2017.
Kilde: Epinion:
Brugertilfredshedsundersøgelse af
ældreplejen, 2017
1)
2)
BDO:
Undersøgelse af konkurser på hjemmehjælpsområdet,
2017
Epinion:
Brugertilfredshedsundersøgelse af ældreplejen,
2017
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0004.png
4
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
LÆSEVEJLEDNING
Inspirationskataloget består af fem afsnit:
1. Det første afsnit beskriver mulig organisering af roller og arbejdsgange i forbindelse med
information om frit leverandørvalg til ældre borgere.
2. Det andet afsnit sætter fokus på kendetegn ved information til ældre borgere.
3. Det tredje afsnit beskriver viden om målgruppen og giver forslag til at opdatere denne viden lokalt.
4. Det fjerde afsnit handler om de forskellige kommunikationskanaler, der står til rådighed for
kommunernes information om det frie leverandørvalg.
5. Det femte afsnit drejer sig om forhold, som det som kommune kan være en god idé at overveje,
når budskaberne skal målrettes til den enkelte borger.
Det første afsnit henvender sig til myndighedschefer. De resterende afsnit egner sig til, at myndig­
hedschefer deler og drøfter dem med fagprofessionelle.
Igennem kataloget går faste typer af indhold igen: Information, udvalgte tal, redskaber, citater og
praksiserfaringer. Typerne har hvert sit ikon, så de er lette at genkende – se ikonerne herunder.
OPBYGGET SOM OPSLAGSVÆRK
Du kan dykke ned i inspirationsmaterialet lige der, hvor du finder det, du er ude efter – inspirations­
materialet minder dermed om et opslagsværk og skal ikke partout læses fra ende til anden.
Hensigten er at gøre vejen til at løfte kvaliteten af informationen til ældre borgere så kort, enkel og
gennemskuelig som muligt.
Udvalgte
tal
Info
Redskaber
Praktiske
erfaringer
Lovgivning
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0005.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE
- FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
5
FORMÅL OG RAMMER FOR FRIT VALG
AF LEVERANDØR AF HJEMMEPLEJE
Frit valg af leverandør af hjemmepleje giver borgeren frihed til selv at vælge en privat eller offentlig
leverandør af de ydelser, borgeren er visiteret til efter, egne ønsker og behov.
Efter servicelovens § 91 skal kommunalbestyrelsen skabe grundlag for, at modtagere af personlig og
praktisk hjælp og madservice efter § 83 kan vælge mellem to eller flere leverandører af denne hjælp,
hvoraf den ene leverandør kan være kommunal.
Kommunalbestyrelsen skal som led i sin generelle pligt til at oplyse om mulighederne for frit at
vælge leverandør oplyse modtagere af hjemmehjælp om, hvilke godkendte leverandører af hjælpen
borgerne kan vælge imellem. Det kan fx ske på kommunens hjemmeside, mundtligt eller ved udleve­
ring af en folder.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at informationen tilpasses den enkelte borgers forudsætninger.
Det kan derfor være nødvendigt at anvende forskellige kanaler, fx oplysning både via hjemmeside,
mundtligt eller ved udlevering af en folder. Der gælder ikke et lovkrav om, at kommunen skal formidle
leverandørers eventuelle markedsføringsmaterialer til borgere, der er visiteret til hjemmehjælp, men
kommunalbestyrelsen kan aftale dette med leverandørerne, så længe det er ens for alle leverandører.
Kilder: Retsinformation:
’Bekendtgørelse af lov om social service’ og ’Vejledning om hjælp og støtte efter service­
loven ­ vejledning nr. 2 til serviceloven, 2015’.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
6
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
NÅR MAN ORGANISERER
INFORMATIONEN OM FRIT VALG
Næsten alle kommuner har faste arbejdsgange for at informere borgerne
om deres ret til frit leverandørvalg. Men arbejdsgangene er forskellige fra
kommune til kommune.
Hvordan organiserer man bedst information til borgere
om deres ret til frit leverandørvalg af hjemmepleje?
Det spørgsmål har forskellige svar, alt efter hvilken
kommune man ser på.
Nogle kommuner giver informationen per telefon.
Andre giver den ansigt til ansigt. Nogle har tilrette-
lagt informationen med mulighed for uddybende
vejledning, mens andre nøjes med at præsentere de
leverandører, der er at vælge imellem.
Selv om variationen er stor, fremgår det af Rambølls
praksisafdækning i 10 kommuner, at de fleste for-
holder sig til disse fire spørgsmål, når de organiserer
informationen:
1. Hvem skal give informationen og hvordan?
2. Hvad skal informationen indeholde?
3. Hvilke former for kommunikation skal vi anvende?
4. Hvornår skal vi informere?
Svarene på spørgsmålene udmønter sig typisk i:
• Faste arbejdsgange for, hvordan informationen
gives
• Ensartet indhold i informationen til alle borgere i
alle kommunikationsformer
• Anvendelse af flere typer af kommunikation
• Timing i forhold til borgernes behov.
FASTE ARBEJDSGANGE GIVER KLARHED
87 pct. af alle kommuner angiver i Rambølls lands-
dækkende spørgeskemaundersøgelse, at de har faste
arbejdsgange for, hvordan borgerne skal informeres
om deres ret til frit leverandørvalg. I de 10 kommuner,
hvis praksis Rambøll har afdækket, anvendes de faste
arbejdsgange til at skabe klarhed om roller og ansvar
og til at angive, hvilke former for kommunikation
medarbejderne skal benytte.
Den primære kommunikationsform, som anvendes i
86 pct. af landets kommuner, er mundtlig information
ved et fysisk møde med borgeren eller per telefon.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0007.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
7
TO TILGANGE TIL AT INFORMERE BORGERNE MUNDTLIGT
Det er en fast del af arbejdsgangen i de 10 kommuner, som Rambøll har gennemført praksisafdækning
af, at borgerne får overleveret information om deres frie valg mundtligt. Kommunerne anvender en af
to tilgange:
1. I nogle af kommunerne får borgerne information om det frie valg af
visitatoren
i forbindelse med
visitationsbesøg i borgerens eget hjem.
 
2. I andre af kommunerne får borgerne typisk information om det frie valg af
visitatoren ved første
dialog per telefon med kommunen.
Samtalen er ofte understøttet af en henvisning til kommunens
hjemmeside.
ENSARTET INDHOLD GØR VALGET ENKLERE
Indholdet i den mundtlige information rummer som
regel to elementer:
1. Information om retten til frit leverandørvalg, her-
under hvad retten indebærer
2. Information om de leverandører, borgerne kan
vælge imellem i kommunen.
I de 10 kommuner i praksisafdækningen fremgår det,
at kommunerne vægter det højt at give ensartet
information på tværs af borgere og kommunikations-
former. Ensartetheden har til formål at gøre valget
enklere for borgerne.
TO TILGANGE TIL AT PRÆSENTERE LEVERANDØRERNE
De 10 kommuner i praksisafdækningen vælger typisk en af to veje i forhold til indholdet i informa­
tionen til borgerne:
1. I de fleste af kommunerne informerer visitatorerne som udgangspunkt om, hvilke leverandører
borgerne kan vælge. Derudover henviser de typisk til kommunens hjemmeside eller udleverer skrift­
ligt materiale fra leverandørerne. Borgerne undersøger selv, hvad de forskellige leverandører kan
tilbyde.
2. I enkelte af kommunerne giver visitatorerne information og taler derudover med borgerne om
faktuelle forskelle mellem leverandørerne ud fra borgernes ønsker og behov. Hvis en borger fx
giver udtryk for, at rengøring er det vigtigste, vil visitatoren måske informere om, at de private
leverandører kan tilbyde tilkøbsydelser såsom ekstra rengøring eller vinduesvask. Eller hvis en
borger behøver hjælp hele døgnet, vil visitatoren måske informere om, at den kommunale hjemme­
pleje dækker nattebesøgene, uanset om borgeren vælger den kommunale hjemmepleje eller den
private leverandør.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0008.png
8
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
SKRIFTLIGE MATERIALER UNDERSTØTTER
MUNDTLIG INFORMATION
Rambølls afdækning af praksis i de 10 kommuner
viser, at de fleste kommuner supplerer den mundt-
lige information med skriftlige materialer, fx ved at
henvise til kommunens hjemmeside eller udlevere
tryksager om leverandørerne såsom foldere eller en
printet oversigt.
Flere visitationsmedarbejdere- og ledere i de 10 kom-
muner fortæller, at skriftlige materialer er nødvendige
for at understøtte den mundtlige information af tre
årsager:
1. Det skriftlige materiale hjælper borgerne med at
huske den mundtlige information.
2. Materialet hjælper derudover visitatorerne til at
være neutrale, da materialet som regel er udarbej-
det af leverandørerne selv.
3. Det skriftlige materiale, fx på kommunens hjemme-
side, gør det muligt for pårørende at sætte sig ind i
valget og støtte deres ældre familiemedlem.
TIMING ER VIGTIG FOR INFORMATIONEN
Visitationsmedarbejdere og private leverandører fra
de 10 kommuner i praksisafdækningen anbefaler, at
borgerne informeres om retten til frit leverandørvalg
så tidligt som muligt. Dels fordi borgerne typisk har
akut behov for pleje, og dels fordi borgere, som ikke
træffer et valg hurtigt, typisk vil fortsætte med den
leverandør, som de nu engang har fået og lært at
kende.
Det giver også god mening at informere om retten
til frit leverandørvalg ved revisitation. Det sikrer, at
borgerne får anledning til at revurdere deres valg.
Borgere og visitatorer fra flere af de 10 kommuner
fremhæver, at borgernes tilstand kan være så dårlig,
at de har svært ved at træffe en hurtig beslutning.
Flere af borgerne fortæller, at der under og lige efter
en hospitalsindlæggelse er meget andet end leveran-
dørvalget, som fylder hos dem. Derfor kan det være
svært at vælge.
55 pct. af kommunerne svarer i den landsdækkende
spørgeskemaundersøgelse, at de har en fast proce-
dure for information om frit valg ved udskrivelse fra
hospitalet. Erfaringer fra de 10 kommuner i praksis-
afdækningen viser dog, at kun få af de pågældende
kommuner har procedurer for at give information
i forbindelse med udskrivelse fra hospitalet. Det er
vanskeligt at lave realiserbare procedurer, lyder det,
da borgerne er indlagt i kort tid, og da det i følge
visitatorer og private leverandører er udfordrende at
få informeret borgerne inden udskrivelse.
73%
73 pct. af alle kommuner har skriftligt
materiale om leverandører, som de kan
udlevere til borgerne.
Kilde:
Rambølls landsdækkende spørgeskema-
undersøgelse blandt kommuner, 2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0009.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG
AF HJEMMEPLEJE
9
INFORMATION OM FRIT LEVERANDØRVALG
VED UDSKRIVELSE FRA HOSPITAL
I en kommune bestræber man sig på at informere borgerne telefonisk om deres ret til frit leverandør­
valg, allerede mens de er indlagt. Det forudsætter dog, at kommunen i god tid hører fra hospitalet om
indlæggelsen.
I en anden kommune modtager personalet på hospitalerne information om borgernes ret til frit valg
fra leverandørerne, og personalet kan derfor informere borgerne.
INFORMATION OM FRIT VALG EFTER § 83 A-FORLØB
Siden 2015 har kommunerne jf. servicelovens § 83 a været forpligtet til at tilbyde et tidsafgrænset,
korterevarende og målorienteret § 83 a­forløb til borgere, der vurderes at kunne forbedre deres
funktionsevne og nedsætte behovet for hjemmepleje. Men kommunerne er i modsætning til ved §
83­ydelser ikke forpligtet til at tilbyde frit valg på § 83 a­ydelser.
Rambølls landsdækkende spørgeskemaundersøgelse viser, at 57 pct. af landets kommuner ikke desto
mindre har et samarbejde med private leverandører om § 83 a­forløb. I nogle af disse kommuner
er det ikke nødvendigvis visitatorer, der informerer borgerne om deres frie valg. Det kan i stedet fx
være kommunale rehabiliteringsterapeuter med ansvar for at afslutte rehabiliteringsforløbet og for at
vurdere borgernes fortsatte behov for praktisk eller personlig hjælp eller pleje, jf. servicelovens § 83.
Visitator godkender eller sparrer i så fald med rehabiliteringsterapeuten om det videre forløb.
Kilde: Retsinformation:
’Bekendtgørelse af lov om social service’.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0010.png
10
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
NÅR MAN KOMMUNIKERER
TIL ÆLDRE BORGERE OM
FRIT VALG
Ældre borgere, som er visiteret til hjemmepleje og ønsker at benytte
deres frie valg af leverandør, har ofte meget andet i tankerne. Derfor er
det vigtigt at informere dem klart og enkelt om det frie valg.
Hvilken leverandør skal jeg vælge? Dette spørgsmål
stiller en ældre borger sig selv, når hun eller han skal
benytte sin ret til frit valg af leverandør af hjemme-
pleje. Det er både et vigtigt og et svært spørgsmål.
VALGET KAN PÅVIRKE HVERDAGEN
Spørgsmålet er vigtigt, fordi svaret kan have be-
tydning for den ældre borgers hverdag og trivsel.
Leverandører af hjemmepleje har et langt stykke hen
ad vejen de samme tilbud. Men der er forskelle – og
forskellene kan påvirke de ældre borgeres oplevelse
væsentligt af den hjælp, de modtager.
Er det den samme person, som kommer hver gang?
Får jeg at vide, hvilket tidspunkt hjemmeplejen kom-
mer, så jeg ikke skal sidde hjemme og vente? Den
slags spørgsmål kan have forskellige svar fra leveran-
dør til leverandør. Og de kan være meget vigtige for
borgeren.
Rambølls praksisafdækning i 10 kommuner viser, at
nogle ældre borgere er optaget af, om det koster
penge at vælge en anden leverandør end kommunen.
Nogle tænker også over, om det kan have konsekven-
ser for de ydelser, som kommunen visiterer til, hvis
man vælger kommunen fra. Det er vigtigt at gøre
klart for den ældre borger, at det ikke koster ekstra,
og at den private leverandør skal kunne levere de
ydelser, som borgere er visiteret til, og på samme
serviceniveau som kommunen.
FYLDT OP AF MEGET ANDET
Spørgsmålet vil typisk også være svært. Den ældre
borger, som måske netop er blevet udskrevet fra
hospitalet, har meget andet at tage stilling til: Kom-
mer jeg til at kunne det samme som før? Bliver jeg
afhængig af andre menneskers hjælp? Samtidig kan
de ældre borgere være afhængige af hjælp nu og
her, hvilket presser på i forhold til at få truffet et
valg hurtigt.
Visitatorer i de 10 kommuner, hvor Rambøll har
afdækket praksis, fortæller, at borgerne ofte spørger
visitatorerne til råds. Det kan sætte visitatorerne i et
dilemma: På den ene side skal de være objektive i
forhold til de respektive leverandører, på den anden
side ønsker de at støtte borgerne i valget.
Nogle kommuner håndterer dilemmaet med en fast
rækkefølge i deres information til borgerne: Borgerne
præsenteres først for, hvad de er visiteret til, hvorefter
de informeres om det frie valg. Det skal gøre det tyde-
ligt for borgerne, at ydelsen ikke afhænger af deres
valg af leverandør. En anden mulighed er, at visitato-
rerne foreslår at inddrage pårørende eller andre, som
borgerne har tillid til. De pårørende kan så være en
støtte for borgerne i forhold til at drøfte, hvilken leve-
randør der vil være den bedste i netop deres tilfælde.
17%
17 pct. af alle kommuner har en fast tilgang
til at inddrage pårørende i forbindelse med
information om muligheden for frit valg.
Kilde:
Rambølls landsdækkende spørgeskema-
undersøgelse blandt kommuner, 2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0011.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
11
Hvis man kan få pårørende med, så er
det virkelig en gevinst. De kan hjælpe med at
huske og oversætte for den ældre borger, og
de har måske også indblik i den ældre borgers
dybere ønsker og begrænsninger.”
Lektor Søren Beck Nielsen, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab,
Københavns Universitet
PUNKTER I PLANLÆGNINGEN AF GOD INFORMATION
Effektiv information til borgere, der skal vælge leverandør af hjemmepleje, trækker på de samme
grundlæggende principper som al anden kommunikation. Rambøll har på baggrund af mange års
erfaring med praksisrettet formidling til ledere og medarbejdere i den offentlige sektor formuleret
disse principper, som man kan overveje, når man planlægger information:
MÅLGRUPPE
Hvilke kendetegn er der ved de ældre, som skal modtage informationen? Og hvad betyder det for,
hvordan informationen bedst udføres?
KANALER
Hvilke muligheder er der for at overlevere informationen? Er det muligt at gøre mere end en ting?
Og hvem kan hjælpe med at forklare og overbringe informationen, fx pårørende?
INDHOLD
Hvilke spørgsmål har de ældre mest af alt brug for at få svar på? Og hvilke budskaber skal kommunen
nødvendigvis kommunikere? Det gode indhold favner begge dele.
Disse tre punkter er emnerne for de følgende tre kapitler.
FIND JERES FREMGANGSMÅDE
Der er ikke en, men flere måder at gribe kommunikation til ældre an på. Tag afsæt i disse spørgsmål,
når I skal finde frem til, hvilken vej I skal gå. Drøft evt. spørgsmålene kolleger og ledelse i fællesskab.
• Hvilke erfaringer har I med at kommunikere til ældre borgere om frit valg af hjemmepleje? Hvad
virker godt eller mindre godt?
• Hvad giver de ældre borgere selv udtryk for, når I kommunikerer med dem – både af ønsker og
frustrationer? Hvis ikke I har viden om det, kunne det måske være en idé at spørge borgerne.
• Hvilke muligheder for at kommunikere kunne I overveje at udvide jeres fremgangsmåde med?
Er der oplagte kanaler, som I ikke anvender? Hvilke kanaler peger borgerne selv på?
• Hvor gode er I til at involvere ældre borgeres pårørende eller andre, som de ældre har tillid til?
Hvordan kan I gøre mere af det?
Brug spørgsmålene og svarene til at danne overblik over jeres nuværende tilgang til at informere.
Når overblikket er på plads, kan I beskrive, hvor I ønsker at forstærke informationen, samt formulere
konkrete tiltag.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0012.png
12
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
NÅR MAN AFKLARER
MÅLGRUPPENS KENDETEGN
Det er afgørende at få viden om kendetegn ved modtagerne af informa-
tion om frit leverandørvalg. Det er nemlig en forudsætning for, at kommu-
nikationen kan blive præcis og tilpasset målgruppens behov.
Der findes ikke en enkel beskrivelse af ældre borge-
re som modtagere af information generelt. Ældre
borgere har forskellige behov og forudsætninger. Men
der er grundlæggende fokuspunkter, som man kan
beskrive med henblik på at forstå ethvert enkelt med-
lem af målgruppen. Det drejer sig om motivation og
forudsætninger samt om de vaner, de ældre borgere
har med hensyn til at søge og modtage information.
FORSTÅ MOTIVATION OG FORUDSÆTNINGER
Nogle ældre borgere har nedsat kognitivt funktions-
niveau – fx dårligere korttidshukommelse. Det kan
gøre det vanskeligt for dem at forholde sig til nye
informationer. Flere gentagelser og mere enkel infor-
mation kan være en mulighed for at imødekomme
denne gruppes forudsætninger.
Andre ældre borgere kan have mindre erfaring med
it og finder derfor måske ikke viden på hjemmesider.
Disse og andre typer af forudsætninger er det en god
idé at tage højde for, når man planlægger information.
Man kan dog ikke skære alle ældre over en kam, og
man er nødt til at være nysgerrig i forhold til de
specifikke borgere i kommunen.
De ældres forudsætninger er i høj grad også forbund-
et med den situation, de står i, når de skal informeres
om det frie leverandørvalg. Situationer, som ofte
vil bære præg af, at grundlæggende livsvilkår har
ændret sig som følge af sygdom, uheld eller andet.
Det har også betydning for den ældre borgeres moti-
vation: Motivationen går måske på at få en hverdag
til at fungere, og i den henseende er hjemmepleje kun
et element blandt flere – for nogle måske endda langt
fra den vigtigste del.
ÆLDRES MEDIEVANER I 2018
Ældre over 65 år ser mere tv end andre grupper og hører også meget radio. De benytter gerne både
smartphones og tablets, og ikke alle er fremmede for digitale og sociale medier.
YouTube
18 pct. af danskere
over 65 år bruger
YouTube ugentligt.
Facebook
39 pct. af danskere
over 65 år får dagligt
eller næsten dagligt
nyheder via sociale
medier, fx Facebook.
Digital radio
43 pct. af radio­
forbruget for
danskere over
65 år er digital
radio.
Kilde: DR Medieforskning:
Medieudviklingen 2018
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0013.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
13
Vi forstår virkeligheden
igennem vores erfaringer. Alder
og situationen efter fx en indlæg-
gelse er væsentlige dele af det.”
Lektor Morten Pilegaard, Institut for Kommunikation og
Kultur, Aarhus Universitet
Korttidshukommelse og evnen til at
bearbejde meget information nedsættes i
forbindelse med aldring. Det betyder bl.a.,
at jo mindre fyld borgeren skal forholde sig
til, jo lettere er det at træffe beslutninger.
Derfor er det vigtigt, at det er meget klart,
hvem der har ret til hvad. Hvad indebærer
det, og hvad skal de gøre.”
Lektor Margrethe Møller, Institut for Design og Kommunikation, Syddansk
Universitet
KEND VANERNE FOR INFORMATIONSSØGNING
Nysgerrighed i forhold til motivation og forudsæt-
ninger kan give et solidt afsæt for at beslutte, hvad
kommunen kan kommunikere hvornår og hvordan. Et
andet væsentligt element er, hvilke vaner de ældre
borgere har for at søge og modtage information.
Klikker de ældre borgere sig fx hyppigt ind på
kommunens Facebook-side, kan det give mening
at beskrive fritvalgsleverandørerne her. Søger de på
YouTube, kunne man producere en informationsvideo
og give den målrettede søgeord. En YouTube-video
kan også indlejres på kommunens hjemmeside.
Mere end halvdelen af de borgere, som modtager
hjemmehjælp, er i dag over 80 år. Man forventer må-
ske ikke som udgangspunkt at møde den del af æld-
regruppen på sociale og digitale medier. Men det er
ved at ændre sig. Næsten fire ud af 10 ældre over 65
år henter fx allerede i dag dagligt eller næsten dagligt
nyheder fra sociale medier som Facebook.
Det kommer an på de ældre borgere, som bor i netop
jeres kommune, om sociale og digitale medier er et
oplagt valg. Eller om fx lokalavisen eller -radioen vil
egne sig bedre. Typisk vil nogle af disse kanaler være
et godt supplement til den mundtlige information
om det frie leverandørvalg, som de fleste kommuner
foretrækker i dag.
53%
53 pct. af hjemmehjælpsmodtagerne er
80 år eller derover.
Kilde:
statistikbanken.dk
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0014.png
14
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0015.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
15
NÅR MAN VÆLGER KANALEN
AT INFORMERE IGENNEM
Forskellige typer af kommunikationskanaler har forskellige fordele og
ulemper. Og den kanal, der passer til én ældre borger, passer ikke
nødvendigvis til en anden. Typisk er det en god idè at anvende mere
end en kanal.
Det er en udfordring at kommunikere kompliceret
information til personer, som ikke er motiveret for at
modtage informationen. I sådanne situationer er det
en god idé at kommunikere gennem flere forskellige
kanaler. Det giver modtagerne flere chancer for at
opfatte informationen.
SKRIFTLIG INFORMATION ER DELEVENLIG
Blandt mulighederne for at informere er en række
skriftlige kanaler, fx hjemmesider, foldere, breve,
nyhedsbreve, plakater, postkort osv.
En fordel ved skriftlig information er, at informati-
onen er tilgængelig over tid. Hvis man er i tvivl om
budskabet, kan man læse teksten igen. Derudover er
skriftlig information let at dele. Det er væsentligt, hvis
man skal involvere nogen, fx pårørende, som kan støt-
te den ældre borgers forståelse af informationen.
De 10 kommuner i Rambølls praksisafdækning frem-
hæver, at kommunens hjemmeside især bruges af
pårørende, som læser om de forskellige leverandører.
På den baggrund kan de hjælpe ældre familiemed-
lemmer med at træffe en beslutning.
MUNDTLIG INFORMATION SKABER NÆRVÆR
Der er også en række mundtlige muligheder for at in-
formere, fx samtaler ansigt til ansigt, telefonsamtaler,
foredrag og møder.
Videoformidling (der foruden mundtlige også
anvender visuelle virkemidler) er en yderligere mulig-
hed. Videoformidling har den fordel, at videoer på en
gang kan give information og sætte konkrete billeder
på, som fx kan tale til de ældre borgeres værdier og
ønsker eller skabe genkendelse.
Det er generelt en fordel ved mundtlig information,
at den typisk skaber nærvær ved at rumme mere end
ord. Det kan gøre situationen mere tryg. I en samtale
kan man fx fornemme tonefald, og foregår samtalen
ansigt til ansigt, kan man desuden se kropssproget.
Ved mundtlig information kan modtagerne i de fleste
tilfælde også stille spørgsmål, gøre indvendinger eller
på anden måde tage aktivt del i kommunikationen.
Det er en ulempe ved meget mundtlig information, at
”man ikke kan spole tilbage”. Det gør mundtlig infor-
mation svær at fastholde og dele.
KOMBINÉR KANALERNE
Kombinerer man kommunikationskanalerne, kan man
få det bedste ud af begge verdener. Kort skriftlig
information, evt. på en printet side som en one-pager,
kan fx præsentere fakta om det frie valg af leveran-
dør af hjemmepleje og gøre det muligt for den ældre
borger at dele informationen med pårørende. En
one-pager kan få nogle forklarende ord med på vejen
i en mundtlig samtale – eller man kan følge op på læs-
ningen af den ved en samtale, hvor den ældre borger
kan stille spørgsmål eller træffe sit valg af leverandør.
85%
I 85 pct. af landets kommuner fremgår
informationen om frit valg af kommunens
hjemmeside.
Kilde:
Rambølls landsdækkende spørgeskema-
undersøgelse blandt kommuner, 2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0016.png
16
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
KOMMUNIKATIONSKANAL
En kommunikationskanal er et medie, man bruger til at kommunikere med. Fx:
• En folder, som visitatorerne kan tage med på besøg
• Kommunens hjemmeside eller Facebook­side
• Et telefonopkald eller en samtale ansigt til ansigt mellem borger og visitator.
Generelt er det altid en god idé at kommunikere vigtig information ad flere kanaler. Det gør, at kanal­
erne kan arbejde sammen og give den ældre borger flere muligheder for at få informationen.
Hvis man fx udarbejder en informationsvideo og deler den på kommunens Facebook­side, er der
mulighed for, at den ældre borgers børn og børnebørn opdager den og taler med den ældre om den.
Hvis der sendes et informationsbrev til borgeren, kan han eller hun læse og forberede sig i ro og mag.
Følges dette op med en mundtlig samtale, kan det afklare evt. spørgsmål, og sammen med borgeren
kan man nå frem til en beslutning.
FORSKELLIGE TYPER AF KANALER
Mundtlige
Telefonsamtaler
Videoer
Skriftlige
Hjemmesider
E-mails
Online
Offline
Visitationssamtaler
ansigt til ansigt
Møder med pårørende
Folder/postkort
One-pager
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0017.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
17
GENNEMFØR EN GOD HJEMMESIDEFORMIDLING
Ifølge en spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer af Danmarks 98 ældreråd har 89 pct. let eller
meget let ved at finde oplysninger på kommunens hjemmeside om, hvad man kan få hjemmepleje til.
Karakteristisk for de succesfulde hjemmesider er:
• At de vigtigste hv­spørgsmål besvares hurtigt. Fx: Hvilken hjemmehjælp man kan få, hos hvilke
leverandører, og hvem man kan kontakte?
• At teksten på hjemmesiden er så kort som muligt og er skrevet enkelt.
• At de vigtigste oplysninger er fremhævet, gerne med fed.
• At der er en god søgefunktion, hvor man fx både kan anvende ’hjemmepleje’ og ’hjemmehjælp’
som søgeord.
• At navigationen på hjemmesiden er mindst mulig kompleks, gerne helt uden dropdown­menuer.
• At der er mulighed for at få mere viden via angivelse af telefonnummer på en visitator.
Det er en god idé, at sproget på kommunens hjemmeside som i andet skriftligt materiale afspejler
målgruppens udgangspunkt og behov og fx ikke indeholder klichéer. Det samme gælder fotos og
anden visuel kommunikation. Da nedsat syn og kognitive funktionsnedsættelser er mere udbredt
blandt ældre borgere end blandt andre, er det en god idé, at kommunens hjemmeside er tilgængelig
og optimeret til talesyntese. Det kræver, at alt indhold, som ikke er tekst, er tagget, og at indholdet er
arrangeret i logisk rækkefølge (TAB­rækkefølge).
Kilder: Dansk Ældreråd og ÆldreForum:
’Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere’, 2014 og
International Council on Active Aging:
’Guidelines for effective communication with older adults’, 2011
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0018.png
18
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
8 ud
af 10
De fleste af landets kommuner giver både
mundtlig og skriftlig information til ældre
borgere om deres ret til frit valg af hjemme-
pleje: 86 pct. giver borgerne en mundtlig
præsentation af mulighederne for frit valg.
85 pct. præsenterer mulighederne på kom-
munens hjemmeside. 73 pct. har udarbejdet
skriftligt, trykt materiale til at udlevere om
mulighederne.
Kilde:
Rambølls landsdækkende spørgeskema-
undersøgelse blandt kommuner, 2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0019.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
19
Jeg kan ikke sige,
hvilken kommunikations-
kanal der er den rigtige.
Det vigtige er, at der er
mange muligheder, så
man får flere chancer for
at ramme den konkrete
person rigtigt.”
Kommunikationschef Maria Luisa Højbjerg,
Ældre Sagen.
Anvend en flerhed af
kanaler og formuleringsmå-
der af det samme budskab.
Det kunne være en video,
hvor en ældre taler med et
familiemedlem og en visi-
tator om valget. Eller en
folder til den ældre og til
pårørende, så de kan tage
snakken på forkant.”
Lektor Morten Pilegaard, Institut for Kommuni-
kation og Kultur, Aarhus Universitet
LAV EN ONE-PAGER
Kort information rummer klare fordele: Den er hurtigt læst, lettere at huske og giver overblik. Kort in­
formation er let at dele og drøfte med andre, fx pårørende. Den korte skriftlige information er oplagt
at anvende i kombination med andre kommunikationskanaler, fx som supplement til en samtale eller
som link til videre læsning fra kommunens hjemmeside.
Her er forslag til overskrifter i en one­pager. Brug evt. overskrifterne som tjekliste, hvis I vil lave jeres
egen one­pager i kommunen:
1. Hvad er frit valg?
Stikord:
Alle, der er bevilliget hjemmehjælp, har ret til frit valg blandt kommunens godkendte leve­
randører.
2. Hvorfor er der frit valg?
Stikord:
Borgere får indflydelse, og valget giver konkurrence blandt leverandørerne. Dette skal øge
effektivitet og kvalitet.
3. Hvem kan man vælge?
Stikord:
Find de godkendte leverandører i din kommune på [hjemmeside, materiale eller andet].
Kommunen kan hjælpe med at skabe overblik over leverandørerne og deres tilbud. Uanset hvem
den ældre borger vælger, skal leverandøren levere den ydelse, borgeren har fået tilkendt.
4. Hvilke fordele og ulemper er der?
Stikord:
Alle leverandørerne skal leve op til kommunens serviceniveau – den ældre borger får altså
den lovede service, uanset hvem de vælger som leverandør.
5. Hvordan vælger man?
Stikord:
Borgerne kan tale valget igennem med kommunen, inden valget træffes. Inddrag evt. også
pårørende eller en bisidder.
6. Hvad hvis man vil vælge om?
Stikord:
Valget er ikke bindende, og man kan altid vælge om. Valget har samtidig ikke betydning
for, hvilke ydelser man har ret til.
7. Hvad koster det?
Stikord:
Alle leverandørerne er gratis for borgere, der er visiteret til hjemmehjælp.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
20
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
NÅR MAN TILPASSER
BUDSKABET TIL DEN ENKELTE
Nogle budskaber om frit valg er generelle og kan kommunikeres ens til
alle. Andre er lokalt bestemte eller personafhængige. Uanset hvad, er det
en god ide at tilpasse informationen til den enkelte borger.
Der er overordnet tre typer af budskaber, som med
fordel kan kommunikeres til borgere om frit leveran-
dørvalg:
1. For det første er der den lovbestemte ret til frit valg
af leverandør af hjemmepleje. Alle borgere, der er
visiteret til hjemmepleje, har frit leverandørvalg,
uanset hvor i landet de bor. Derfor kan dette bud-
skab også kommunikeres ens.
2. For det andet er der de forskellige services, som
tilbydes af de private leverandører og den kommu-
nale hjemmepleje. De skal leve op til kvalitetsstan-
darder, som hver kommune definerer selv.
3. For det tredje er der tilpassede budskaber, som
skal tage højde for den enkelte borgers individuelle
ønsker, behov, motivation, vaner og forudsætninger.
Ideelt set kommunikerer man om alle tre typer af
budskaber. Men ikke nødvendigvis på en gang. Den
lovbestemte ret til frit leverandørvalg kan fx præsen-
teres på kommunens hjemmeside eller i en folder.
De enkelte leverandørers services egner sig godt til
kort skriftlig information. En information, som leve-
randørerne ofte selv udarbejder. Budskaber målrettet
den enkelte borger er det mest oplagt at kommunike-
re mundtligt ved en samtale.
PRÆCIS INFORMATION GIVER ET GODT
BESLUTNINGSGRUNDLAG
Eksperter og erfaringer fra de 10 kommuner i Ram-
bølls praksisafdækning peger på, at den kommunale
repræsentant, fx visitatoren, skal være neutral og ikke
må anbefale borgeren at vælge hverken kommunens
tilbud eller et privat alternativ. De fleste af kommuner-
ne forstår det sådan, at man udelukkende må præ-
sentere leverandørerne, mens det er op til borgerne
at finde ud af forskellene. Enkelte af de 10 kommuner
vejleder borgerne, i forhold til hvilken leverandør der
bedst matcher deres behov.
De eksperter i ældrekommunikation, som Rambøll har
interviewet, påpeger, at de ældre behøver konkret,
detaljeret og handlingsorienteret vejledning – helst
ud fra individuelle behov, hvis det er muligt. Og gerne
med afsæt i en konkret sammenligning af leverandø-
rernes services, så borgerne kan holde deres behov
op mod de respektive services.
RELATIONER OG TRYGHED BANER VEJ
Det er en pointe blandt eksperterne i ældrekommu-
nikation, at information bliver hjulpet på vej af gode
relationer mellem en ældre borger og den kommunale
repræsentant, som leverer informationen. En måde
at etablere gode relationer er at møde borgeren med
anerkendelse. Fx kan man hjælpe borgeren til at træffe
et oplyst og uafhængigt valg ved at lytte sig frem og
stille åbne og undersøgende spørgsmål.
Gode relationer medfører tryghed. Det er centralt for
ældre borgere, når de skal træffe valg af leverandør.
En tryghed, man kan styrke ved at inddrage pårøren-
de eller andre, den ældre borger stoler på, hvis den
ældre borger er indforstået med det.
Man kan også styrke trygheden ved at gå mulige
misforståelser i møde. Ifølge flere visitatorer, som er
interviewet i Rambølls praksisafdækning, kan det fx
handle om at forklare, at det ikke medfører egen-
betaling at vælge en privat leverandør frem for en
kommunal.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0021.png
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
21
HJÆLP BORGEREN TIL AT TRÆFFE ET GODT VALG
En god måde at hjælpe borgeren til at træffe et godt valg af leverandør er at anvende UGU­modellen.
UGU står for undersøg, giv, undersøg:
1. Undersøg
borgerens behov, før informationen gives
Sig fx: Jeg vil gerne fortælle dig om dine valgmuligheder. Kan du ikke lige først fortælle mig, hvad
du selv ved om mulighederne?
2. Giv
information klart og neutralt
Sig fx: Du har ret til selv at vælge leverandør. I vores kommune kan du vælge mellem [antal]
leverandører. Du kan enten vælge leverandør A, som har disse services, leverandør B, som har
disse services, eller…
3. Undersøg
effekten af informationen
Sig fx: Hvad tænker du om de muligheder, jeg har præsenteret for dig?
Med UGU­modellen kan den ældre borger informeres på en undersøgende og inddragende måde.
Det hjælper dig til at forblive neutral og lytte til borgerens egne ønsker og behov.
Kilde: Gregers Rosdahl:
’Den motiverende samtale – praktisk håndbog til samtaler om rehabilitering’, 2016.
DA ÆLDRE SAGEN JUSTEREDE TILTALEFORM
Da Ældre Sagen i 2017 undersøgte, hvordan ældre borgere oplever tonen i Ældre Sagens information
vedrørende demens, dukkede der noget uventet op: Mange oplevede tiltaleformen ’du’ som for nær­
gående og ubehagelig.
Undersøgelsen førte til, at Ældre Sagen justerede sin retoriske linje: Ved information om svære emner,
som borgeren ikke umiddelbart selv kan gøre noget ved, anvendes ’De’ i stedet for ’du’. Ved informa­
tion om lettere emner, som borgeren kan påvirke, fungerer det udmærket at tale eller skrive til et ’du’.
Information om frit leverandørvalg af hjemmepleje er både det ene og det andet: På den ene side er
det frie valg en positiv mulighed, som borgeren har indflydelse på. På den anden side er det frie valg
typisk udløst af noget negativt uden for borgerens indflydelse, fx sygdom.
Det må derfor bero på en vurdering af den enkelte borger, om man skal tale til ’du’ eller ’De’.
Kilde: Ældre Sagen
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0022.png
22
EFFEKTIV INFORMATION TIL BORGERE - FRIT LEVERANDØRVALG AF HJEMMEPLEJE
Sprog fungerer jo i vid ud-
strækning ved, at vi har en fælles
forståelse af, hvad der tales om. Det
kan man ikke tage for givet. Der skal
sættes tid af til at starte fra bunden
og fx understøtte forklaring med
illustrationer.”
Lektor Søren Beck Nielsen, Institut for Nordiske Studier
og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Formidlingen skal være meget klar,
så den ældre forstår, hvad man får ud af at
vælge den ene eller den anden leverandør.
Det kan handle om meget konkrete ting:
Kan man fx få garanti for, at det er den
samme person, som kommer på besøg hver
gang? Det er vigtigt, at det står helt klart.”
Kommunikationschef Maria Luisa Højbjerg, Ældre Sagen
LEDELSESOPBAKNING
Erfaringerne fra de 10 kommuner i Rambølls praksisafdækning peger på, at det er centralt for borger­
nes mulighed for at træffe et frit valg, at kommunens repræsentanter loyalt fremstiller leverandører­
nes services.
Kommunale ledere fra kommunerne i praksisafdækningen fortæller, at loyaliteten kan understøttes
ved, at lederne sætter ord på værdien af det frie valg over for medarbejderne. Fx ved:
• At fremhæve de bagvedliggende intentioner om, at det frie valg løfter kvaliteten af ydelserne som
følge af konkurrence og dermed skaber klare incitamenter for både den kommunale hjemmepleje
og de private leverandører til at yde deres bedste.
• At italesætte borgernes ret til det frie valg som en selvfølge og et gode for borgerne.
Flere ledere i de 10 kommuner peger endvidere på, at loyaliteten styrkes af gode samarbejdsrelatio­
ner med de private leverandører.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0023.png
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan og efter hvilke metoder kommunerne oplyser de ældre om fritvalgsområdet, til sundheds- og ældreministeren
2133187_0024.png
INSPIRATION TIL PRAKSIS
Ældre borgere, som har fået tilkendt hjemmepleje, har ret til frit leverandørvalg på ydelser under
servicelovens § 83. Det er kommunens repræsentanter, som jf. servicelovens fritvalgsregler § 91 skal
informere borgerne om retten. Men hvordan gør man det på en måde, så valget fremstår enkelt, attrak-
tivt og uafhængigt for borgeren? Det er emnet for dette inspirationskatalog, hvor du kan læse om:
1. NÅR MAN ORGANISERER INFORMATIONEN OM FRIT VALG
2. NÅR MAN KOMMUNIKERER TIL ÆLDRE BORGERE OM FRIT VALG
3. NÅR MAN AFKLARER MÅLGRUPPENS KENDETEGN
4. NÅR MAN VÆLGER KANALEN AT INFORMERE IGENNEM
5. NÅR MAN TILPASSER BUDSKABET TIL DEN ENKELTE.
Inspirationskataloget bygger på viden fra en dataindsamling med flere kilder, som Rambøll Manage-
ment Consulting har gennemført for Sundhedsstyrelsen i 2019: En landsdækkende spørgeskema-
undersøgelse, en praksisafdækning med interviews med borgere, ledere og medarbejdere i 10 kommu-
ner, gennemgang af kommunale hjemmesider, gennemgang af litteratur om kommunikation til ældre
samt fem interviews med eksperter i ældrekommunikation.
Inspirationskataloget er til kommuner, som ønsker at forbedre deres information til borgere om
retten til frit leverandørvalg af hjemmepleje efter servicelovens § 83. Derudover kan kataloget
benyttes af kommuner, der tilbyder frit leverandørvalg i forbindelse med rehabiliteringsforløb
efter servicelovens § 83 a.