Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2132115_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-01-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMCBO
Sagsnr.: 1911048
Dok. nr.: 1063589
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 358 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 358:
”Mi istere oplyste på sa rådet i Su dheds-
og Ældreudvalget den 11. december
9, at
osteder vil få gav af i itiativet ”I Sikre Hæ der”. Mi istere edes re-
degøre for, hvorledes ministeren vil skabe tryghed om f.eks. medicinhåndtering på
la dets øvrige osteder?”
Svar:
Det er ledelsen på det enkelte bosted, der har ansvaret for, at den sundhedsfaglige
behandling og herunder også medicinhåndtering er organiseret patientsikkerheds-
mæssigt forsvarligt.
Projektet ”I sikre hæ der” sætter la dt a det fokus på at for edre edi i hå dte-
ring og styrke kvaliteten på bosteder. Personalet på bosteder gennemgik som led i
projektet uddannelsesforløb og fik redskaber til at systematisere arbejdsgange.
Jeg er bevidst om, at det ikke er alle landets kommuner, der har haft mulighed for at
tage del i ”I sikre hæ der”, e alle osteder og ko
u er ka –
som led i en syste-
matisering og forbedring af medicinhåndtering på bosteder
benytte sig af det læ-
ri gs ateriale til osteder, der er udviklet ge e ”I sikre hæ der”.
Læringsmateria-
let er frit tilgængeligt for alle bosteder og kommuner, der ønsker at benytte sig af
det.
Jeg er endvidere bekendt med, at Dansk Selskab for Patientsikkerhed, FOA og KL i regi
af ”Fre færd” har taget i itiativ til yderligere at ud rede erfari ger e fra ”I sikre
hæ der”. Et i itiativ so jeg ku ka akke op o .
./.
Jeg kan desuden henvise til min samrådstale, jf. min besvarelse af 16. december 2019
på spørgsmål nr. 347 (Alm. del).
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen