Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2128225_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1910730
Dok. nr.: 1058058
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 302 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 302:
”Vil
ministeren oplyse, om ministeriets erfaringer i forbindelse med udflytningen i
2015 og 2018 af nuværende Styrelsen for Patientklager, herunder i form af tab af vi-
den, og hvordan ministeriet har fulgt op på erfaringerne, og hvad ministeriet har lært
af udflytningerne?”
Svar:
Det skal først og fremmest pointeres, at der var væsentlig forskel på selve udflytnin-
gerne i 2015 og 2018, jf. mit svar på SUU alm. del - spm. 301.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg modtaget følgende bidrag fra Styrel-
sen for Patientklager:
”Styrelsen
oplyser, at de kan bidrage med følgende erfaringer i forbindelse med ud-
flytningen under Bedre Balance II:
Medarbejdere til oplæring i overgangsperiode 2018 og 2019:
Styrelsens
sagsbehandling forudsætter højt specialiseret arbejdskraft for at sikre både
retssikkerheden og patientsikkerheden. Det tager tid at blive lært op, og det
forudsætter, at der er de nødvendige og erfarne personaleressourcer til op-
læring. 25 medarbejdere takkede ja til at hjælpe med oplæring i Aarhus.
Mange af disse medarbejdere opsagde dog løbende samarbejdet med styrel-
sen hurtigere end forventet. Ved udgangen af 2018 var 18 af disse medar-
bejdere ansat. 5 af disse er fortsat ansat i styrelsen pr. 1. december 2019.
Fokus på rekruttering:
Effektiv rekruttering er af afgørende betydning i for-
bindelse med en udflytning. Styrelsen gennemførte tre rekrutteringsrunder i
2019 og er nu oppe på ca. 250 årsværk. Rekruttering i store optag kunne
med fordel have været iværksat allerede ved udmeldingen i januar 2018. Det
kunne have fremskyndet de første ansættelser med ca. 1 kvartal. Styrelsen
har dog imidlertid oplevet, at det har været relativt nemt at tiltrække kvalifi-
ceret arbejdskraft i forbindelse med styrelsens rekrutteringsrunder i Aarhus.
Fokus på oplæring ”onboarding”
: Effektiv onboarding af nye medarbej-
dere er af afgørende betydning i forbindelse med en udflytning. Onboarding
af større grupper af medarbejdere på samme tid sikrer en effektiv og ensar-
tet oplæring og minimerer de personalemæssige ressourcer i forhold til den
tidligere 1:1 oplæring.
Opbygning og etablering:
Det tager tid, og er omkostningstungt at bygge en
ny styrelse op helt fra bunden af. Opbygning og etablering af en ny styrelse,
./.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om ministeriets erfaringer i forbindelse med udflytningen i 2015 og 2018 af nuværende Styrelsen for Patientklager, til sundheds- og ældreministeren
forudsætter klare økonomiske rammer, en tydelig forventningsafstemning af
ambitionsniveauet for opgaveløsningen, og at det fremtidige ledelseshold er
på plads. Hvis ikke dette er tilfældet, er der en forhøjet risiko for, at etable-
ringen stjæler fokus fra selve kerneopgaven.”
Jeg kan henholde mig til styrelsens erfaringer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Peter Esgerd Rohde
Side 2