Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2128223_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1910730
Dok. nr.: 1057876
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 301 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 301:
”Vil
ministeren redegøre nærmere for udflytning i 2015 og 2018 af nuværende Styrel-
sen for Patientklager, herunder hvordan udflytningen af arbejdspladser nærmere
fandt sted, hvor mange medarbejdere, som fulgte med ved udflytningerne, og hvilke
konkrete initiativer ministeriet tog for at undgå, at udflytningen resulterede i længere
sagsbehandligstider og større sagspukler m.m.?”
Svar:
Som led i
Bedre Balance I
fra 2015 blev der i 2016-2017 oprettet en ny enhed for kla-
gesagsbehandling
et klagecenter
i Aarhus. Enheden skulle rumme 100 nye medar-
bejdere og blev etableret sideløbende med naturlig afgang fra klagecenteret i Køben-
havn, der på daværende tidspunkt organisatorisk var en del Styrelsen for Patientsik-
kerhed. Processen var afsluttet ved udgangen af 2017.
Der var derfor tale o e slags ”rulle de” udflyt i g,
hvor rutinerede medarbejdere
fra København hjalp med oplæringen af de nye medarbejdere i Aarhus. Fem medar-
bejdere fra København valgte efterfølgende at fortsætte deres arbejde i Aarhus.
Som led i
Bedre Balance II
blev Styrelsen for Patientsikkerhed pr. 1. juli 2018 delt i to
styrelser, hvor behandlingen af klage- og erstatningsankesager er flyttet med Styrel-
sen for Patientklager til Aarhus. Der var her tale om decideret udflytning af et speci-
fikt antal arbejdspladser (ca. 120 årsværk) med fast udflytningsdato
altså en udflyt-
ning af en anden karakter end under Bedre Balance I. Kun 7 ud af ca. 120 udflyttede
medarbejdere valgte at flytte med styrelsen til Aarhus i forbindelse med Bedre Ba-
lance II
et medarbejdertab på ca. 94 pct. Dette til trods for at der blev iværksat en
række fastholdelsesinitiativer, herunder mulighed for rejse- og hjemmearbejdsdage
samt særlige bonusser til fastholdte medarbejdere.
Endvidere blev der
i dgået ”Tutor-aftaler” ed erfar e edarbejdere fra Købe hav
med henblik på at sikre den nødvendige vidensoverførsel og oplæring i Aarhus. Ud-
gangspunktet var, at disse medarbejdere rejste til Aarhus i forbindelse med oplæring
af nyansatte medarbejdere i løbet af 2018 og 2019. 25 medarbejdere takkede ja til af-
talen. Ved udgangen af 2018 var 18 af disse medarbejdere ansat. 5 af disse er ansat i
styrelsen pr. 1. december 2019.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Peter Esgerd Rohde