Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-12-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1910730
Dok. nr.: 1058223
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 299 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 299:
”Vil
ministeren i forsættelse af forrige spørgsmål redegøre for baggrunden for, at sa-
gebehandlingstider og sagspukler har udviklet sig, som de har, de seneste år? Mini-
steren bedes herunder oplyse
- hvilken indvirkning handlingsplanen fra 2016 har haft,
- i hvilket omfang udviklingen skyldes udflytningen ved Bedre Balance 1 i 2015 og
Bedre Balance II i 2018,
- andre grunde for ophobning af sagerne,
- hvilke typer sager, som har fyldt i sagspuklerne de respektive år.”
Svar:
Handlingsplanen fra 2016 byggede på to overordnede målsætninger i relation til be-
handlingen af klage- og erstatningsankesager:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klage- og erstatningsankesager
skulle nedbringes til hhv. 9 og 6 måneder.
Ophobede sager indkommet før 1. januar 2016 skulle afvikles inden begyn-
delsen af 2. kvartal 2018.
./.
Disse mål blev nået, jf. også mit svar på SUU alm. del spm. 298.
Målene i handlingsplanen
–
fsva. sagsbehandlingstiderne
–
blev nået til trods for, at
Styrelsen for Patientsikkerhed samtidig skulle etablere et klagecenter med 100 med-
arbejdere i Aarhus i perioden 2016-2017 som led i Bedre Balance I. Udflytningen fik
dog den konsekvens, at styrelsen ikke nåede sit måltal for afvikling af klagesager i
2017, hvorfor der fra 2017 til 2018 atter blev ophobet klagesager indkommet efter 1.
januar 2016.
Med Bedre Balance II i 2018, valgte kun 7 ud af ca. 120 udflyttede medarbejdere at
flytte med Styrelsen for Patientklager til Aarhus
–
svarende til et medarbejder- og
kompetencetab på ca. 94 pct. Styrelsen har derfor oplevet et massivt produktionstab.
At konsekvenserne ved medarbejdertabet er store, skyldes det dobbelte forhold:
at de tilbageværende medarbejdere skal bruge en væsentlig del af deres
ressourcer på oplæring, hvilket reducerer den tid, hvor de reelt kan produ-
cere sager,
at de nyansatte i en periode på minimum 6 måneder ikke selv kan produ-
cere egne sager, men derimod løbende skal sparre og have en erfaren med-
arbejder til at læse med på sagen.