Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
 
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: SUNDOK 
Sagsbeh.: DEPPER 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget, tirsdag d. 26. november 2019 kl. 16.00 – 17.00]
Talepapir Samråd G
Samrådsspørgsmål G
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke har
afsat ekstra penge til Styrelsen for Patientklager på sit
forslag til finanslov, således at sagspuklen kan nedbringes,
og den aftalte sagsbehandlingstid kan overholdes.
Ministeren bedes også redegøre for, hvorfor regeringen
endnu ikke har præsenteret Folketinget for den
handlingsplan til håndtering af problemerne, som Sundheds-
og Ældreudvalg i foråret blev orienteret om var på vej, og
som fulgte i kølvandet på de ekstra penge, som den
daværende VLAK-regering sammen med Dansk Folkeparti
afsatte med sidste års finanslov. Ministeren bedes endvidere
redegøre for, hvilke konkrete handlinger regeringen allerede
har taget, såvel som vil tage, for at løse problemerne med
voksende sagsbehandlingstider hos Styrelsen for
Patientklager.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V) og
Ellen Trane Nørby (V).
Tak for spørgsmålet.
[Historik bag Styrelsen for Patientklager]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
Styrelsen for Patientklager, der i dag er en selvstændig
styrelse og fysisk placeret i Århus, varetager primært
behandlingen af patientklagesager og erstatningsankesager.
Som udvalget er bekendt med, er etableringen af styrelsen i
Aarhus er sket som led to runder af udflytning af statslige
arbejdspladser:
Dels med Bedre Balance I i 2015.
Dels med Bedre Balance II i 2018.
Med lanceringen af
Bedre Balance I
i oktober 2015 blev en
del af klagesagsbehandlingen overflyttet til Aarhus med
henblik på etablering af et klagecenter. På daværende
tidspunkt hørte området under Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Som jeg har forstået det, skulle enheden rumme 100
medarbejdere og blev etableret sideløbende med naturlig
afgang fra klagecenteret i København.
Jeg er blevet oplyst om, at selvom der her var tale om en
slags ”rullende udflytning”, satte det alligevel pres på
styrelsens sagsafvikling.
Styrelsen skulle nu – sideløbende med den daværende
handlingsplans krav om nedbringelse af
sagsbehandlingstider og afvikling af ophobede sager – også
bruge væsentlige ressourcer på at oplære alle de nye
medarbejdere i Aarhus.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
Jeg er dog blevet oplyst om, at sagsbehandlingstiderne
allerede
inden
beslutningen om Bedre Balance I var under
pres. Jeg kan i denne forbindelse oplyse, at
sagsbehandlingstiderne i 2015 var på ca. 12,3 måneder.
Jeg er ligeledes blevet oplyst om,
at sagsbehandlingstiderne særligt for
patientklagesagerne var stigende i 2015,
at der opstod en ophobning af sager i styrelsen, da
mængden af indkommende klagesager samtidig
udviste stigende tendens,
[Handlingsplanen fra 2016]
Jeg er blevet oplyst om, at der på baggrund af udfordringerne
i 2015 – og efter kritik fra Folketingets Ombudsmand – blev
iværksat en handlingsplan i 2016. Målet var at nedbringe
sagsbehandlingstiderne og afvikle de ophobede sager.
Jeg kan forstå, at handlingsplanen virkede, og at det
lykkedes at få nedbragt sagsbehandlingstiderne for
klagesager [indkommet
efter
1. januar 2016] til under 9
måneder i 2016 og 2017, og de ophobede klagesager blev
afviklet over en periode på ca. to år.
[Bedre Balance II]
Så vidt jeg er blevet oplyst, så det således fint ud med
udviklingen i sagsbehandlingstiderne, da den tidligere
VLAK-regering lancerede
Bedre Balance II
d. 17. januar
2018.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
Med Bedre Balance II blev den resterende del af
behandlingen af patientklager samt behandlingen af
erstatningsankesager udskilt fra Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Områderne blev overført til Styrelsen for Patientklager, der
formelt blev etableret som selvstændig styrelse den 1. juli
2018 med fysisk lokalisering i Aarhus.
Det betød, at 120 arbejdspladser blev direkte overflyttet til
Aarhus.
Det viste sig imidlertid, at kun 7 medarbejdere ud af 120
medarbejdere flyttede med til den nyetablerede styrelse i
Aarhus.
Den nye udflytningsøvelse betød derfor reelt, at effekten af
den netop gennemførte handlingsplan blev nulstillet – med
stigende sagsbehandlingstider og ophobning af sager til
følge.
Til trods for mange kvalificerede ansøgere, har der i sagens
natur været tale om et meget betydeligt tab af erfaring og
kompetencer, som i en overgangsperiode har betydet et
væsentligt produktivitetstab – det kan ses ud fra de tal, der
også er sendt over til Folketinget løbende.
Når det massive tab af medarbejdere har så store
konsekvenser, så skyldes det to forhold:
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
De erfarne medarbejdere skal bruge en væsentlig del af
deres tid på at lære op, hvilket reducerer den tid, de
kan bruge på at løse sager.
De nyansatte har en oplæringsperiode på minimum 6
måneder. I denne periode kan de ikke selvstændigt
afslutte sager.
Derfor kan det ikke komme som en overraskelse for nogen,
at vi nu – efter to udflytningsrunder – oplever stigende
sagsbehandlingstider og ophobning af sager. Vi vil det
modsatte – vi vil ikke have stigende sagsbehandlingstider og
ophobning af sager.
Aktuelt er situationen,
at sagsbehandlingstiden for klagesager ligger mellem
14 og 15 måneder,
at det forventes, at der ved årets afslutning ligger ca.
9.700 klagesager og ca. 2.000 erstatningsankesager til
behandling i Styrelsen for Patientklager.
Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende for de patienter, der
venter på at afgjort deres sag.
Så jeg må sige, at det er en stor udfordring, at få løftet denne
opgave – økonomisk men også praktisk.
En udfordring, som i lighed med situationen i 2016, har
krævet udarbejdelse af en handlingsplan.
[Handlingsplan for 2019-2022]
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
Jeg er blevet oplyst om, at arbejdet med handlingsplanen har
været i gang et stykke tid på grund af arbejdets kompleksitet.
Jeg er ligeledes blevet oplyst om, at den daværende
sundhedsminister i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål
786 den 6. maj 2019 lovede at oversende handlingsplanen
for Styrelsen for Patientklager til Sundheds- og
Ældreudvalget, når denne forelå.
Da handlingsplanen nu foreligger i sin helhed, vil jeg sørge
for, at den bliver oversendt til udvalget umiddelbart efter
samrådet – og dermed offentliggjort.
[Handlingsplan 2019-2022 – målsætninger]
Handlingsplanen har som omdrejningspunkt, at styrelsen kan
leve op til følgende fastsatte målsætninger:
For det første: Nedbringelse af den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid til målsætningerne før udflytningerne:
til
9 måneder for patientklagesager
fra og med 2022,
til
6 måneder for erstatningsankesager
ligeledes fra
og med 2022.
For det andet: At de ophobede klage- og
erstatningsankesager er afviklet ved udgangen af 2021.
For det tredje: At styrelsens økonomi er i balance fra og med
2022, uden behov for ekstra tilførsler.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
Det er ambitiøst, men jeg er sikker på, at styrelsen nok skal
komme i mål, ligesom det blev tilfældet med
handlingsplanen fra 2016.
Handlingsplanen indebærer derfor:
1. At bemandingen i styrelsen øges, således at der i
begyndelsen af 2020 er beskæftiget i alt 270 årsværk.
2. At der foretages investeringer i rekruttering og
oplæringsprocesser
3. At der foretages investeringer i procesforbedringer, og
ressource- og kapacitetsstyring
Målet er, at få de nye medarbejdere hurtigt i gang og sikre en
effektiv og smidig sagsafvikling.
[Handlingsplan 2019-2022 – økonomi]
Oprustningen på såvel bemandings- som investeringssiden er
selvfølgelig ikke gratis.
Regeringen har derfor besluttet, at der ud over de 51,4 mio.
kr., som allerede er tilført styrelsen, at søge Finansudvalgets
tilslutning til, at der tilføres yderligere 135,9 mio. kr. samlet
set i 2019 og 2020. Det samlede merfinansieringsbehov
udgør i alt 187,3 mio. kr.
De 135,9 mio. kr., fordeler sig med 104 mio. kr. i 2019 og
31,9 mio. kr. i 2020.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
Midlerne, som denne regering har tilvejebragt til styrelsen,
kommer fra omprioritering inden for ministeriets ramme
samt tilførsel af midler fra råderummet.
Det er med det forbehold, at sagen skal forelægges
Finansudvalget, der skal godkende aktstykket - og det sker
inden juleferien.
[Status og afrunding]
Det vil sige, at vi har en fuldt finansieret handlingsplan, som
er grundlaget for, at styrelsen kan nå målsætningerne for
nedbringelse af sagsbehandlingstiderne med virkning fra
2022.
Handlingsplanen har været undervejs i et stykke tid, men
flere af elementerne i planen er allerede sæt i værk.
Der har således været fuld tryk på ansættelserne i styrelsen
samtidig med, at der selvfølgelig er taget hensyn til den
faktiske oplæringskapacitet.
Bemandingen er aktuelt oppe på ca. 250 årsværk.
Og jeg glæder mig over, at der har været så mange
kvalificerede ansøgere, således at styrelsen nu står med
meget dedikerede medarbejdere, som er klar til at tage
udfordringen op.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/11-19 om ekstra penge til Styrelsen for Patientklager og nedbringelse af sagsbehandlingstiden, til sundheds- og ældreministeren
 
De skal hjælpes godt på vej af investeringerne i bl.a.
forbedrede arbejdsprocesser og kapacitets- og
ressourcestyring.
Der er dog nok ikke nogen, der er i tvivl om, at styrelsen står
over for en stor opgave i de næste par år.
Men jeg har store forhåbninger om, at vi med
handlingsplanen og den finansiering, som regeringen har
sikret, med Finansudvalgets godkendelse, har skabt et solidt
fundament for styrelsen.
Dermed kan vi nu se fremad, og give styrelsen arbejdsro til
at fortsætte det gode arbejde, der allerede er godt i gang.
For vi skylder de patienter, der af den ene eller anden har
grund klager eller søger erstatning ift. deres forløb i
sundhedsvæsnet, en langt hurtigere afklaring af deres sag,
end tilfældet er i dag.
Tak for ordet.
Side 9