Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2130269_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-12-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPJBJ
Sagsnr.: 1910361
Dok. nr.: 1042497
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 274 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 274:
”Hvad
er ministerens kommentarer til og hvad er status for Data Redder Livs
forslag om
a. at der laves en kortlægning af de mange (164) danske sundhedsdatabaser
b. at der etableres én indgang til de mange databaser
c. at forskere og virksomheder skal kunne afprøve forskningsprojekter i en
’datasa d-
kasse’?”
Svar:
Der er tale om fornuftige forslag fra Data Redder Liv, som flugter med den efterspørg-
sel, der er i forskerkredse og de allerede igangsatte eller afsøgte initiativer på områ-
det.
For så vidt angår forslaget om en kortlægning af danske databaser på sundhedsområ-
det,
fre gik det af de tidligere regeri gs udspil ”Su dhed i fre tide ” fra ju i
8,
at der skulle tages initiativ til at skabe bedre overblik over datakilder og registre på
tværs af dataansvarlige myndigheder ved at etablere et såkaldt datalandkort.
På den baggrund er der nedsat en styregruppe med deltagelse af repræsentanter fra
staten, regionerne og kommunerne med henblik på udviklingen og etableringen af et
nationalt datalandkort. I forbindelse med arbejdet inddrages både erfaringerne fra
Data Redder Livs prototype på et datalandkort og erfaringer fra lignende initiativer i
andre nordiske lande.
Med hensyn til forslaget om at etablere én indgang til databaserne på sundhedsom-
rådet er regeringen og Danske Regioner i aftale om regionernes økonomi for 2020
levet e ige o , ”at sa ar ejde
om en fælles indgang til vejledning om adgang til
sundhedsdata, så forskere let kan danne sig overblik over krav til at søge om adgang
og oplever s idigere a søg i gspro esser.”
Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regioner drøfter på baggrund af økonomi-
aftalen for 2020 konkrete modeller herfor.
Endelig har Sundheds- og Ældreministeriet og Sundhedsdatastyrelsen igangsat et ar-
bejde om etablering af en ansøgningsportal til digital understøttelse af forskeres
fremsendelse af ansøgninger for forskningsbrug af sundhedsdata til relevante aktører
på området. Ansøgningsportalen forventes at blive etableret i løbet af 2020.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om ministerens kommentarer til og status for Data Redder Livs forslag om bl.a., at der laves en kortlægning af de mange (164) danske sundhedsdatabaser, til sundheds- og ældreministeren
Det er således hensigten, at datalandkort, en digital ansøgningsportal og en samlet
vejledningsfunktion tilsammen skal udgøre en samlet indgang for forskere på sund-
hedsdataområdet.
Med hensyn til forslaget om, at forskere og virksomheder skal kunne afprøve forsk-
ningsprojekter
i e ”datasa dkasse” e ærkes det, at
Sundheds- og Ældreministeriet
og Sundhedsdatastyrelsen løbende følger udviklingen af nye tekniske løsning til at un-
derstøtte sikker brug af sundhedsdata til forskning inden for lovgivningens rammer.
Begre et ”datasa dkasse” er ikke klart defi eret og ka dække over a ge forskel-
lige typer løsninger.
Det bemærkes i den sammenhæng, at oplysninger om enkeltpersoners helbredsfor-
hold efter gældende databeskyttelsesretlige regler i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven alene må anvendes til statistiske eller videnskabelige undersø-
gelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelsen af undersøgelserne.
Hvis en forsker ønsker adgang til data fra de nationale sundhedsregistre hos Sund-
hedsdatastyrelsen, skal Sundhedsdatastyrelsen derfor på baggrund af en ansøgning
fra forskeren bl.a. vurdere, om de lovgivningsmæssige krav er opfyldt. Det kan for for-
skeren opleves som en administrativ tung og tidskrævende proces, særligt hvis for-
skeren i en tidlig idefase alene er interesseret i få indblik i tilgængelige data og over-
ordnede mønstre i data for at få en hurtig afklaring på, om en ny ide eller hypotese til
forskningsprojekt er værd at gå videre med.
Der kan i den sammenhæng være værdifuldt for forskere, hvis der kan etableres et
sikkert analysemiljø, hvor forskere kan få hurtigere og mere fleksibel adgang til ikke-
personhenførbare sundhedsdata, fx i anonymiseret form, så der samtidig sikres en ef-
fektiv beskyttelse af borgernes følsomme oplysninger og ret til privatliv. Det er dog
samtidig væsentligt, at omkostningerne til udvikling og drift af nye tekniske løsninger
står mål med den forskningsmæssige merværdi hos brugerne.
I dag findes allerede eSundhed.dk, hvor sundhedsdata fra de nationale sundhedsregi-
stre på overordnet, ikke personhenførbart niveau er tilgængelige for offentligheden.
Her kan man som fx forsker, patient, studerende eller sundhedsfaglig person finde of-
fentlige sundhedsdata på regions-, kommunal- og hospitalsniveau.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Jens Bjerg Johansen
Side 2