Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2125117_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16-12-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Sagsnr.: 1910063
Dok. nr.: 1043262
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 263 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 263:
Vil ministeren redegøre for aftalerne om kapacitetsudnyttelse, arealeffektivitet og
anlægsramme som fastlagt i aftalerne for de enkelte kvalitetsfondsbyggerier sam-
menholdt med den faktiske udvikling i sundhedsvæsenet på regionsniveau, ff. eksem-
pelvis opretholdelsen af Amager- og Gentofte hospitaler i Region Hovedstaden, der
ifølge den oprindelige plan skulle nedlægges?
Svar:
Det er en forudsætning, at investeringsrammen ligger fast for hvert enkelt af de kvali-
tetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Af de endelige tilsagn til projekterne fremgår
det derfor også, at ”Det er regio e s a svar at sikre, at projektet ge e føres i de
for de fastlagte i vesteri gsra
e, der er i de de i hele projektperiode .”
Det fremgår af Ekspertpanelets (det såkaldte Erik Juhl-udvalg) screeningsrapport fra
2010,
at ” ye i vesteri ger skal resultere i ere effektive løs i ger i arealud yttelse
og muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via bedre logi-
stik, y tek ologi, ye ar ejdsga ge og høj sta dard.” I vurderi ge af projekter e
stiller Ekspertpanelet derfor krav om en styrket kapacitetsudnyttelse og arealeffekti-
vitet.
Ved ansøgning om endeligt tilsagn og i forbindelse med rapportering ved centrale fa-
seovergange fremsender regionerne derfor blandt andet oplysninger om kapacitets-
udnyttelse og byggeriets størrelse, hvilket følger af regnskabsinstruksen for de kvali-
tetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Det afgørende er, at de nye sygehuse under de givne forudsætninger (herunder den
økonomiske totalramme og de øvrige tilsagnsvilkår) kan etableres, så de får de bedst
mulige forudsætninger for at varetage deres rolle i den regionale og nationale syge-
husstruktur.
Som anført i Ekspertpanelets screeningsrapport fra 2010 gælder det, at
”Det er e -
tralt at understrege, at der med de fastlagte økonomiske rammer ikke er tilsigtet en
detailstyring af regionernes projekter. De forudsætninger om behovsfremskrivning,
dimensionering og kapacitetsudnyttelse mv., som ligger til grund for panelets tilpas-
ning, er ikke hver for sig forudsat bindende for projektets realisering. Inden for den
konkrete investeringsramme kan regionen i projekteringsfasen fastlægge de løsnin-
ger, der er hensigtsmæssige lokalt
under iagttagelse af de generelle principper om
bl.a.
edre kapa itetsud yttelse.”
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om redegørelse for aftalerne om kapacitetsudnyttelse, arealeffektivitet og anlægsramme som fastlagt i aftalerne for de enkelte kvalitetsfondsbyggerier sammenholdt med den faktiske udvikling i sundhedsvæsenet på regionsniveau, til sundheds- og ældreministeren
Det var ikke en specifik forudsætning for tilsagn til kvalitetsfondsprojekterne i Region
Hovedstaden, at Amager Hospital og Gentofte Hospital skulle lukkes. Et formål med
en ny sygehusplan har i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens akutanbefalinger
været samling af funktioner og specialer på færre enheder, herunder en samling af
akutmodtagelser. Det var en del af Region Hovedstadens hospitalsplan på ansøg-
ningstidspunktet, at akut behandling på Amager og Hvidovre Hospital samles på Hvid-
ovre Hospital, mens akut behandling på Gentofte og Herlev Hospital samles på Herlev
Hospital. Desuden var det en del af planen at samle Amager Hospitals daværende to
matrikler, hvilket er sket.
Regionsrådet i Region Hovedstaden har i november 2018 besluttet at bevare akutkli-
nikkerne i Gentofte og på Amager til behandling af mindre skader. Ministeriet vurde-
rer, at regionens beslutning er forenelig med tilsagnsvilkårene for kvalitetsfondspro-
jekterne for Herlev Hospital og Hvidovre Hospital, forudsat at den ikke påvirker struk-
turen for de fælles akutmodtagelser i Region Hovedstaden, og at de to kvalitetsfonds-
projekter i øvrigt kan levere de aftalte effektiviseringsgevinster,
jf. de endelige støtte-
tilsagn.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Cecilie Høj Rosenkrands
Side 2