Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2122699_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-11-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Sagsnr.: 1909370
Dok. nr.: 1019883
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 150 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 150:
”Hvilke
effektiviseringsmuligheder meldte de enkelte regioner ind i Erik Juhl-udval-
gets første screeningsrapport, og hvad er differencen til effektiviseringskravene i de
endelige aftaler om kvalitetsfondsbyggerierne? Hvad er baggrunden for denne diffe-
rence?”
Svar:
Af tabel 1 nedenfor fremgår de effektiviseringsmuligheder, hver enkelt region meldte
ind i forbindelse med regeringens ekspertpanels første screeningsrapport.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at den første screeningsrapport og dermed op-
summeringen i tabel 1 nedenfor illustrerer hver regions meget foreløbige vurdering
af samlet effektiviseringspotentiale for alle regionens sygehuse. Der er derfor ikke op-
stillet en difference, da der ikke meningsfuldt kan sammenlignes mellem effektivise-
ringspotentialerne på samtlige sygehuse og de aftale effektiviseringspotentialer på
nye kvalitetsfondsbyggerier.
Af tabel 2 nedenfor fremgår de effektiviseringspotentialer, som de enkelte projekter
meldte ind i forbindelse med ansøgning om endeligt tilsagn, og de effektiviserings-
krav, som regeringen fastsatte på baggrund af ekspertpanelets anbefalinger, og som
fremgår af regeringens endelige tilsagn til de enkelte projekter.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at mens tabel 1 illustrerer hver regions meget
foreløbige vurdering af samlet effektiviseringspotentiale for alle regionens sygehuse,
er oplysningerne fra regionerne i tabel 2 udtryk for en afgrænset vurdering af effekti-
viseringspotentialet i den drift, der forventes på de nye sygehuse.
./.
Potentialet for en mere effektiv drift afhænger i høj grad af den konkrete kontekst for
det enkelte byggeri (fx om der var tale om en tilbygning til et eksisterende hospital
eller nybyggeri, om der var tale om somatik eller psykiatri, i hvilket omfang der var
mulighed for at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpa-
nelet en konkret vurdering af potentialet i de enkelte projekter, bl.a. på baggrund af
regionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU alm. del spm. 114 vedr.
beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0002.png
Tabel 1
Regionernes indmeldte effektiviseringsmuligheder,
jf. ekspertpanelets første screeningsrapport
Region
Vurdering af potentialer for produktivitetsforbedringer og driftsrationaliseringer
Region
På driftssiden har regionen i det oprindelige udkast til sygehusplan opgjort forventede driftsøkonomiske besparelser som følge
Nordjylland
af planen på mellem 89,5 mio. kr. og 95 mio. kr. årligt, baseret på et samlet investeringsniveau på 0,7-1,5 mia. kr. og uden
samlingen af Aalborg Nord og Syd. Det svarer til 1,3 pct. af det samlede sygehusbudget for regionen på knap 7 mia. kr. Regionen
oplyser, at der ikke på nuværende tidspunkt er opgjort konkrete vurderinger af de mulige driftsgevinster af den nye
investeringsplan, idet man afventer Danske Regioners redegørelse om emnet.
Region
Midtjylland
På driftssiden har regionen oplyst, at der ikke på nuværende tidspunkt er opgjort konkrete vurderinger af de mulige
driftsgevinster. Det skønnes dog, at der fra 2018 kan opnås en besparelse på 53 mio. kr. årligt som følge af reduktion af antal
vagtlag blandt lægerne og en besparelse i tilsvarende størrelsesorden blandt plejepersonalet. Tidligere har regionen ved
præsentationen af forslaget til hospitalsplan angivet en forventet driftsbesparelse på 118 mio. kr. i 2009 stigende til 171 mio. kr.
årligt, når hospitalsplanen er gennemført. Et niveau på 171 mio. kr. vil svare til omkring 1,3 pct. af det samlede sygehusbudget
for Region Midtjylland på ca. 13,4 mia. kr.
På driftssiden har regionen oplyst, at man på nuværende tidspunkt skønner, at regionen som følge af færre døgnberedskaber vil
kunne opnå en besparelse på 50 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. Hertil kommer en besparelse på bygningsdrift (bl.a.
varmeforbrug) på 70 mio. kr. årligt fra 2020 samt effektiviseringer som følge af bedre logistik på ca. 25 mio. kr. årligt. Et samlet
niveau på 145 mio. kr. vil svare til omkring 1 pct. af det samlede sygehusbudget for Region Syddanmark på ca. 14 mia. kr.
Region Sjælland har ikke på nuværende tidspunkt gjort sig konkrete overvejelser om effektiviseringsgevinster ved fuld
implementering. Regionen bemærker, at der i behovsfremskrivningen indgår forudsætninger om effektiviseringer. Det samlede
sygehusbudget for Region Sjælland udgør ca. 10 mia. kr.
Gennemførelsen af hospitalsplanen forventes at medføre rationaliseringsmuligheder på 250-300 mio. kr. per år for Region
Hovedstaden. Her er tale om varige besparelser, når alle delelementerne i planen er gennemført. Som hovedelementer i dette
estimat indgår, at der kan ske en reduktion i antallet af afdelingsledelser ved samling af funktioner på færre enheder. Endvidere
forudsættes det, at der ved sammenlægning af funktioner og ændringer i akutforpligtelserne vil kunne ske en reduktion i
antallet af vagtlag. Det forudsættes samtidig, at der kan opnås stor-driftsfordele, og at der vil være driftsbesparelser ved
nedlæggelsen af funktioner på hele matrikler. Rationaliseringsmuligheder på 250-300 mio. kr. per år svarer til omkring 1,2-1,5
pct. af det samlede sygehusbudget for Region Hovedstaden på ca. 20 mia. kr.
Region Hovedstaden oplyser, at regionen indtil videre har gennemført varige omlægninger, der i alt giver en årlig besparelse på
over 60 mio. kr. Heraf vedrører 27 mio. kr. samlingen af kirurgi og akut ortopædkirurgi for planområde Nord på Hillerød
Hospital.
Kilde: Regeringens ekspertpanel november 2008: Regionernes investerings- og sygehusplaner
screening og vurdering.
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0003.png
Tabel 2: Effektiviseringskrav i hhv. ansøgning om endeligt tilsagn og endeligt tilsagn
Projekt
Ansøgning om endeligt tilsagn
Nyt Hospital
Nyt Hospital og Ny Psykiatri Bispebjerg skønner, at det er muligt, at
Bispebjerg
høste en effektiviserings gevinst på op til 6 pct. i forbindelse med det
planlagte kvalitetsfondsbyggeri.
Det Nye
Rigshospitalets Kvalitetsfonds Byggeprojekt forventes samlet set at
Rigshospital
kunne reducere driftsudgifterne for de funktioner der flytter dertil
med 5 pct.
Nyt Hospital
Den samlede effektiviseringsgevinst vurderes at ligge mellem 144,5 til
Nordsjælland
156,5 mio. kr. (11-pl), hvilket svarer til 7-8 pct. af driftsbudgettet for
de matrikler og funktioner, der fusionerer i Nyt Hospital Nordsjælland.
Nyt Hospital
Det vurderes, at der kan opnås en samlet effektivisering på 62,25 mio.
Herlev
kr. Dette beløb udgør 6 pct. af budgettet for de afdelinger, der flytter
til nybyggeriet.
Nyt Hospital
Hvidovre vurderer, at der er et samlet effektiviseringspotentiale i ny-
Hvidovre
og ombygning på 57,7 mio. kr.
Ny
Effektiviseringsgevinsten beregnes på det samlede PC Sct. Hans i 2011.
Retspsykiatri
Den samlede drift af de 180 sengepladser udgør 340 mio. kr. og med
Sct. Hans
en beregnet effektivisering på 19,2 mio. kr. modsvarer det en effekti-
viseringsgevinst på 5-6 pct.
Regions-
Det endelige samlede procentmæssige mål for produktivitetsforbed-
hospitalet
ring kan være vanskeligt at fastsætte. Med nybygning samt ombyg-
Viborg
ning og renovering af eksisterende arealer til bedre standarder vurde-
res det at være muligt fortsat at realisere en samlet produktivitetsfor-
bedring på 4-5 pct. årligt for hospitalet.
Det Nye
Som anført i ansøgningen om foreløbigt tilsagn, er det indlejret i pro-
Hospital i Vest jektet, at der kan realiseres en effektiviseringsgevinst på 8 pct. af
(Gødstrup)
driftsbudgettet
Universitets-
5,64-6 pct. (155-165 mio. kr af driftsbudget på 2.759 mio. kr. (13-pl))
hospital Køge
Nyt
Universitets-
hospital i
Odense
Sygehus
Sønderjylland,
Aabenraa
Nyt Aalborg
Universitets-
hospital
Kolding
Sygehus
Nyt Psykiatri-
sygehus
Slagelse
7 pct. af
OUH’s regnskab for 2009.
Endeligt tilsagn
7 pct. af driftsregnskabet for de to hospitaler, der
fusioneres til Nyt Hospital Bispebjerg svarende til 145
mio. kr. årligt (11-pl).
Mindst 5 pct. af driftsbudgettet for de funktioner, der
samles i nybyggeri, eller cirka 4 pct. af den samlede
investering svarende til 67 mio. kr. (10-pl).
8 pct. af driftsregnskabet for de tre hospitaler, der
fusioneres til Nyt Hospital Nordsjælland, svarende til 157
mio. kr. (11-pl).
4 pct. af driftsbudgettet for Herlev Hospital, svarende til
112 mio. kr. (11-pl).
5 pct. af investeringen for Nyt Hvidovre Hospital sva-
rende til 75 mio. kr. årligt (11-pl).
5,5 pct. af driftsbudgettet for 2011 for Sct. Hans Hospital
svarende til 19 mio. kr. (11-pl)
6 pct. af de nuværende driftsudgifter for
Regionshospitalet Viborg svarende til 92 mio. kr. (10-pl)
8 pct. af driftsbudgettet for det nuværende HEV svarende
til 159 mio. kr. årligt (11-pl),
7 pct. af driftsregnskabet for de hospitalsfunktioner, der
fusioneres og samlet udgør det Nye Universitetssygehus
Køge, svarende til 193 mio. kr. årligt (13-pl)
8 pct. af de nuværende driftsudgifter i henhold til det
seneste endelige regnskab for nuværende OUH, hvilket
svarer til 348 mio. kr. (10-pl).
7 pct. af driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der
samles i nybyggeriet, svarnede til 103 mio. kr. (10-pl).
6 pct. af driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der
samles i nybyggeriet svarende til 160 mio. kr. (11-pl).
6 pct. af de nuværende driftsudgifter for de eksisterende
sygehuse i Kolding og Frederica (76 mio. kr. (10-pl)).
4 pct. af driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der
samles i nybyggeriet (12 mio. kr. (10-pl)).
6,1 pct. af sygehusets driftsbudget.
Det Nye
Universitets-
hospital i
Aarhus
Slagelse
Sygehus FAM
5 pct. i forhold til driftsbudgettet for den del af sygehuset, der får
plads i nybyggeriet, dvs. ekskl. de aktiviteter, der bliver i Medicinerhu-
set og Onkologibygningen.
Den samlede effektiviseringsgevinst bliver på 3,56 pct. af sygehusets
driftsbudget (46,3 mio. kr.) og 5,15 pct. i forhold til investeringen.
En vurdering af de fremtidige effektiviseringsmæssige forhold kan på
nuværende tidspunkt ikke angives entydigt, men følges tæt gennem
hele projektet med det mål at opnå den maksimale synergieffekt og
effektivisering ved den geografiske sammenlægning af
driftsenhederne.
Udgangspunktet med hensyn til effektiviseringsgevinster i DNU er, at
der kan forventes en 4-5 pct. produktivitetsstigning i hospitalsdriften i
forlængelse af ibrugtagelse af nybyggeriet, dog med et potentiale på
op til 8 pct. afhængig af den anlægsøkonomiske ramme til
effektiviseringsinitiativer og -teknologier mm.
Intet effektiviseringskrav.
8 pct. af de nuværende driftsudgifter for de matrikler,
der skal indgå i det nye universitetshospital i Aarhus,
svarende til 456 mio. kr. (10-pl)
Intet effektiviseringskrav.
Anm.: Hvor PL ikke er angivet i regionernes potentialevurderinger, antages det at være årets priser på ansøgningstidspunktet.
Kilde: Projekternes ansøgning om endeligt tilsagn og regeringens endelige tilsagn.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Cecilie Høj Rosenkrands
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0005.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-11-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1909370
Dok. nr.: 1021323
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 114 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 114:
”Vil ministeren undersøge, om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene for
kvalitetsfondsbyggerierne er baseret på tilstrækkeligt underbyggede analyser?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at hver eneste krone, som regionerne spa-
rer på mere effektiv drift på de nye kvalitetsfondsstøttede sygehuse, bliver i regio-
nerne. Staten har dermed ikke taget penge ud af regionerne.
De kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier udgør en investering på i alt 49,3 mia. kr.
i 2019-priser, hvoraf staten med Kvalitetsfonden bidrager med 60 pct.
Det statslige tilskud til byggerierne er blandt andet betinget af, at regionerne realise-
rer konkrete effektiviseringskrav til de enkelte byggerier,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Totalrammer og effektiviseringskrav på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Totalramme
Effektiviseringskrav
Projekt
Mio. kr. (19-pl)
Mio. kr. (19-pl)
Procent*
Bispebjerg Hospital
3.511
159
7
Herlev Hospital
2.676
123
4
Nyt Hospital Nordsjælland
4.565
173
8
Hvidovre Hospital
1.718
82
5
Rigshospitalet
2.168
74
5
Sct. Hans Hospital
661
21
5,5
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
7.538
504
8
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
3.765
175
8
Regionshospitalet Viborg
1.360
102
6
Nyt Aalborg Universitetshospital
4.897
189
6
Universitetshospital Køge
4.771
208
7
Slagelse psykiatri
1.297
13
4
Slagelse Sygehus (somatik)
351
0
-
Kolding Sygehus
1.066
84
6
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
7.530
385
8
Aabenraa Sygehus
1.477
114
7
I alt
49.349
2.406
Anm.: Kravene indeksreguleres med det regionale sundheds-pl ekskl. medicin. *Fx procent af driftsbud-
get. Beregningsgrundlaget for de procentuelle krav varierer fra projekt til projekt pga. forskellige forud-
sætninger,
jf. svar på SUU alm. del spm. 150.
Kilde: Regeringens endelige tilsagn til regionerne om støtte fra kvalitetsfonden.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0006.png
Den overordnede forventning om, at arbejdet kan tilrettelægges mere effektivt på
nye sygehuse end i gamle, utidssvarende bygninger, er udtryk for en ambition om at
understøtte, at opgraderingen af vores sygehusstruktur også er en investering i mere
sundhed for pengene. Der er tale om en investering i en grundlæggende omlægning
af sundhedsvæsenet, der bl.a. omfatter en ny organisering mellem sygehusene og på
de enkelte sygehuse med færre, stærkere enheder med fælles akutmodtagelser og en
ny arbejdsdeling mellem sygehusene og den primære sundhedssektor,
jf. Sundheds-
styrelsens anbefalinger ”Styrket akutberedskab - Planlægningsgrundlag for det regio-
nale sundhedsvæsen” fra 2007.
Denne forventning har fra start været delt af Danske Regioner. Det fremgår fx af øko-
nomiaftalen for 2010, at
”Der vil blive stillet krav om effektivitetsgevinster ved investeringerne, som
skal medgå til at finansiere aktivitetsvækst på sygehusene i takt med, at ge-
vinsterne realiseres. Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgave-
løsning og ressourceanvendelse via bedre logistik og ny teknologi og mo-
derne og energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, lø-
bende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet.”
Midlerne fra Kvalitetsfonden er udmøntet af skiftende regeringer i perioden 2010-
2014 på baggrund af rådgivning fra Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (Erik
Juhl-udvalget). Ekspertpanelet blev nedsat som udmøntning af økonomiaftalen for
2008 og virkede indtil 2014. De konkrete effektiviseringskrav til de enkelte byggerier
er fastsat i de endelige regeringstilsagn om støtte fra kvalitetsfonden, som var base-
ret på indstillinger fra ekspertpanelet.
Ekspertpanelets vurderinger af projekterne var baseret på regionernes egne vurde-
ringer af potentialet,
jf. svar på SUU alm.del spm. 150
samt panelets egen ekspertise
og erfaring. Hertil fik ekspertpanelet konsulentbistand fra Deloitte.
Deloittes opgave var primært at gennemgå projektansøgningerne fra regionerne og
kvalitetssikre og analysere regionernes oplysninger mhp. at understøtte ekspertpane-
lets arbejde. Deloitte afgav ikke anbefalinger til regeringen eller ekspertpanelet vedr.
den konkrete fastsættelse af effektiviseringskrav til de enkelte projekter.
Ekspertpanelets foreløbige vurderinger af de 16 kvalitetsfondsprojekter fremgår af to
omfattende screeningsrapporter fra 2008 og 2010
1
, der bl.a. indeholder en række ge-
nerelle overvejelser om forudsætninger for en mere effektiv drift i de nye bygninger.
Det gælder fx følgende:
Muligheder for forbedret kapacitetsudnyttelse, bl.a. ved etablering af ene-
stuer og udvidet driftstid for scannere, ambulatorier m.m.
Muligheder for forbedret arbejdstilrettelæggelse, understøttet af logistisk
teknologi og fysiske rammer, der understøtter bedre patientforløb,
Hurtigere restitution og færre hospitalsinfektioner pga. etablering af ene-
stuer i nybyggeri,
1
https://sum.dk/Aktuelt/Publikationer/Screening-vurdering.aspx
og
https://sum.dk/Aktu-
elt/Publikationer/Screening-vurdering-ii.aspx.
Ekspertpanelets sammensætning og kommisso-
rium fremgår af også af screeningsrapporterne.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Øget omlægning til ambulant behandling pga. mindre indgribende behand-
lingsformer, fx kikkertkirurgi i stedet for åben kirurgi,
Udflytning af kontroller og konsultationer til borgerens hjem med øget an-
vendelse af telemedicin m.m.
Accelererede patientforløb som følge af samlingen af højt specialiseret akut
behandling på færre enheder og etablering af fælles akutmodtagelser med
speciallæger i front,
jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2007.
Ekspertpanelet lagde således vægt på, at forventningen til en mere effektiv drift i de
nye bygninger dels afspejlede de konkrete forbedringer, der kunne opnås med nye
bygninger, dels den udvikling i teknologi, behandlingsformer m.m., der måtte forven-
tes at finde sted parallelt med byggeprojekterne.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at de forudsatte driftsgevinster handler om
at frigøre ressourcer ved at understøtte bedre ressourceudnyttelse, bedre arbejds-
gange og bedre patientforløb – ikke om at løse den samme opgave på samme måde
med færre ressourcer.
Det var et krav til projekterne og et væsentligt kriterium i vurderingen af, hvilke pro-
jekter der skulle tildeles støtte, at regionerne kunne sandsynliggøre et væsentligt ef-
fektiviseringspotentiale i de nye bygninger.
Potentialet for en mere effektiv drift afhænger i høj grad af den konkrete kontekst for
det enkelte byggeri (fx om der var tale om en tilbygning til et eksisterende hospital el-
ler nybyggeri, om der var tale om somatik eller psykiatri, i hvilket omfang der var mu-
lighed for at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpane-
let en konkret vurdering af potentialet i de enkelte projekter, bl.a. på baggrund af re-
gionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU alm. del spm. 150 vedr.
regionernes vurdering af effektiviseringsmuligheder.
Fastsættelsen af de konkrete investeringskrav er sket på det bedst mulige grundlag
under de givne forudsætninger. Da kravene blev fastsat, var det i de fleste tilfælde
endnu uklart, hvordan det enkelte sygehusbyggeri ville komme til at se ud. Derfor er
det også helt naturligt, at der ikke på forhånd lå en detaljeret plan for realiseringen af
effektiviseringskravene.
Sundheds- og Ældreministeriet har – også i forlængelse af Rigsrevisionens beretnin-
ger om sygehusbyggerier fra 2011 og 2014 – aftalt med Danske Regioner, at regio-
nerne løbende skal rapportere om, hvordan og hvornår de konkret vil realisere de
forudsatte gevinster,
jf. svar på SUU alm. del spm. 120 og 149.
Det skal fremme, at de
enkelte sygehuse så tidligt som muligt arbejder konkret med at omlægge arbejds-
gange, optimerer logistik mv.
På den måde understøtter det statslige tilskud, at regionerne leverer reelle effektivi-
seringer og ikke bare rammebesparelser, som ville betyde, at personalet skulle løse
de samme opgaver på kortere tid og med færre hænder.
Jeg er fuld af respekt for det store arbejde, der er gjort og fortsat pågår med at om-
lægge driften ude på de enkelte afdelinger og sygehuse.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Det er værd at bemærke, at gevinsterne allerede er fuldt realiseret på de første byg-
gerier i Kolding og Slagelse, og at gevinsterne bliver realiseret løbende på de reste-
rende byggerier,
jf. svar på SUU alm. del spm. 120 og 149.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Martin Nyrop Holgersen
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0009.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: DAICY 
Sags eh.: DEPMNH 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   . okto er 
 stillet følge de 
spørgs ål  r. 
  Al . del  til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares.  
Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Peder Hvelplu d  EL . 
 
Spørgs ål  r. 
:  
”Mi istere   edes redegøre for, o  effektiviseri gskrave e fra Erik Juhl‐udvalget sta‐
dig er realistiske,  år  a  tager i  etragt i g, at de lavthæ ge de gevi ster ved ef‐
fektiviseri ger er høstet ge e  realiseri g af effektiviseri ger so  følge af produkti‐
vitetskravet.” 
 
Svar: 
Ekspertpa elet forudsatte ekspli it i vurderi ge  af regio er es a søg i ger og i de 
e delige støttetilsag  til projekter e, at effektiviseri gsgevi ster e på de  ye 
sygehuse skulle ku e realiseres i tillæg til det årlige produktivitetskrav på   p t.  
 
De e præ is var også e  del af de  sa lede forståelse  ed Da ske Regio er, jf. 
bl.a. økono iaftalen for 
, og der ed e  ke dt præ is for regio er e, da de 
hver især i si  tid forholdt sig til det ko krete effektiviseri gspote tiale for de  ye 
sygehuse.  
 
Produktivitetskravet på   p t.– der  lev suspe deret i 
 og e deligt afskaffet  ed 
øko o iaftale  for 
 –  urde derfor ikke være e  hi dri g for at realisere de 
forudsatte effektiviseri ger.  
 
I forhold til det  ere overord ede spørgs ål o , hvorvidt effektiviseri gskrave e er 
realistiske, ka  jeg oplyse at regio er e ‐  l.a. p a. Rigsrevisio e s  eret i ger o  
sygehus yggerier fra 
 og 
 – rapporterer årligt til SUM o  ar ejdet  ed 
realiseri g af de aftalte effektiviseri gsgevi ster.  
 
Rapporteri ge  sker efter et ko ept, der er aftalt  elle  regio er e og  i isteriet, 
og Rigsrevisio e  har if . opfølg i ge  på Beret i g o  sygehus yggerier II fra 
 
lukket 
 kvitteret for, at det udgør e  tilfredsstille de ra
e for opfølg i ge  
på effektiviseri gsar ejdet.  
 
Hvert projekt skal redegøre detaljeret for de e kelte effektiviseri gstiltag, og 
regio er e kvitterer lø e de for, at gevi ster e ka  realiseres so  forudsat.  
 
Effektiviseri gskravet træder fra state s side i kraft i år ét efter fuld i rugtag i g, 
e  regio er e vælger på de fleste projekter at realisere gevi ster e lø e de i åre e 
op til i rugtag i g, hvorved der frigøres  idler til regio al prioriteri g i dtil 
effektiviseri gskravet træder i kraft. AUH er f  i rugtaget i 
, og skal derfor først – 
i he hold til de statslige tilsag skrav – ku e realisere effektiviseri ger i 
 
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
 
. / . 
Kvalitetsfo dsprojekter e i Slagelse  psykiatri  og Koldi g, der  lev i rugtaget i 
 
og 
, har realiseret de forudsatte effektiviseri gsgevi ster so  pla lagt. Der var 
ikke k yttet et effektiviseri gskrav til akut odtagelse  i Slagelse, so   lev i rugtaget 
.  
 
E delig er det vigtigt at u derstrege, at hver e este kro e, so  regio er e sparer på 
ere effektiv drift på de  ye sygehuse,  liver i regio er e. State  har der ed ikke ta‐
get pe ge ud af regio er e.  
 
Jeg he viser i øvrigt til svar på SUU al . del sp . 
 vedr. status på regio er es 
realiseri g af effektiviseri gskrave e.  
 
 
 
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Mag us Heu i ke      /      Marti  Nyrop Holgerse  
 
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0011.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: DAICY 
Sags eh.: DEPLCHR 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   . okto er 
 stillet følge de 
spørgs ål  r. 
  Al . del  til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares.   
Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Peder Hvelplu d  EL . 
 
Spørgs ål  r. 
:  
”Hvor la gt er de e kelte regio er  ed realiseri ge  af effektiviseri gskrave e, jf. 
forrige spørgs ål?” 
 
Svar: 
Regio er e rapporterer årligt til SUM o  ar ejdet  ed realiseri g af de aftalte 
effektiviseri gsgevi ster.  
 
Rapporteri ge  sker efter et ko ept, der er aftalt  elle  regio er e og  i isteriet, 
og Rigsrevisio e  har if . opfølg i ge  på Beret i g o  sygehus yggerier II fra 
 
lukket 
 kvitteret for, at det udgør e  tilfredsstille de ra
e for opfølg i ge  
på effektiviseri gsar ejdet.  
 
Hvert projekt skal redegøre detaljeret for de e kelte effektiviseri gstiltag, og 
regio er e kvitterer lø e de for, at gevi ster e ka  realiseres so  forudsat.  
 
Regio er es forve tede realiseri g af effektiviseri gskrave e på kvalitetsfo dspro‐
jekter e fre går af ta el    ede for. Ved projekter es se este effektiviseri gsrap‐
porteri g er der realiseret effektiviseri ger for 
  io. kr.  ‐pl , svare de til   
p t. af det sa lede krav.  
 
Baseret på projekter es se este rapporteri g o  status på ar ejdet  ed effektivise‐
ri ger er forve t i ge , at der ulti o 
 er realiseret effektiviseri ger for i alt  ,  
ia. kr.  ‐pl , svare de til   p t. af det sa lede krav på  ,   ia. kr.  ‐pl .  
 
De  sa lede forve tede profil på realiseri g af effektiviseri gskrave e  aseret på 
de  se este rapporteri g fra regio er e fre går af figur  .  
 
Effektiviseri gskravet træder fra state s side i kraft i år ét efter fuld i rugtag i g, 
e  regio er e vælger på de fleste projekter at realisere gevi ster e lø e de i åre e 
op til i rugtag i g, hvorved der frigøres  idler til regio al prioriteri g ‐ heru der fi‐
a sieri g af flytteudgifter ‐ i dtil effektiviseri gskravet træder i kraft.  
 
Kvalitetsfo dsprojekter e i Slagelse  psykiatri  og Koldi g, der  lev i rugtaget i 
 
og 
, har realiseret de forudsatte effektiviseri gsgevi ster so  pla lagt. Der var 
ikke k yttet et effektiviseri gskrav til akut odtagelse  i Slagelse, so   lev i rugtaget 
.  
 
 
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om uddybende redegørelse for, hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct. for kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2122699_0012.png
 
Tabel    
Regio er es realiseri g af effektiviseri gskrav 
 
Projekt 
Krav ved tilsag , 
io. kr.  ‐pl  
 
 
 
 
 
 
 
Pla lagt fuld 
i rugtag i g 
 
 
 
 
 
 
 
Realiseret  elø ,  
jf. regionernes seneste 
rapportering 
Mio. kr.  ‐
A del, 
pl  
p t. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Forve tet realiseret  elø  ulti o 
, jf. regionernes  
seneste rapportering 
Mio. kr. 
‐pl  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A del, p t. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nyt Hospital Bispe jerg 
Nyt Hospital Herlev 
Nyt Hospital Hvidovre 
Nyt Hospital Nordsjælla d 
Det Nye Rigshospital 
Ny Retspsykiatri S t. Ha s 
Regio  Hovedstade  i alt 
Det Nye U iversitetshospital i 
 
 
 
Aarhus 
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup 
 
 
 
Regio shospitalet Vi org 
 
 
 
Regio  Midtjylla d i alt 
 
 
 
Nyt Aalborg U iversitetshospital 
 
 
 
U iversitetshospital Køge 
 
 
 
Psykiatri i Slagelse 
 
 
 
Regio  Sjælla d i alt 
 
 
 
Koldi g Sygehus 
 
 
 
Nyt Ode se U iversitetshospital 
 
 
 
Sygehus Sø derjylla d, Aa e raa 
 
 
 
Regio  Sydda ark i alt 
 
 
 
I alt 
.
 
 
 
A .: Effektiviseri gskrave e reguleres  ed det regio ale su dheds‐pl ekskl.  edi i .  
Kilde: Projekter es se este effektiviseri gsrapporteri g til Su dheds‐ og Ældre i isteriet. 
.
 
Figur   
Sa let forve tet profil på regio er es realiseri g af effektiviseri gskrav 
Kilde: Se este rapporteri g fra regio er e o  realiseri g af effektiviseri gskrav. 
 
Mio. kr. 
‐pl
Med ve lig hilse  
 
 
Mag us Heu i ke      /      Li e Ce ilie Høj Rose kra ds 
Side 2