Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2122698_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-12-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Sagsnr.: 1910063
Dok. nr.: 1035676
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 233 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 233:
”Vil
ministeren i fortsættelse af svar på SUU alm. del
spm. 114 og samrådet 12/11-
19 om effektiviseringskravene for kvalitetsfondsbyggerierne uddybende redegøre for,
hvad der var afgørende for effektiviseringskravet på 8 pct.?”
Svar:
Effektiviseringskravene er udtryk for en vurdering fra det daværende ekspertpanel
(det såkaldte Erik Juhl-udvalg) af, hvad der på det foreliggende grundlag kunne anses
som muligt og hensigtsmæssigt for det enkelte projekt. Potentialet for en mere effek-
tiv drift afhænger af den konkrete kontekst for det enkelte byggeri. Det kan eksem-
pelvis være, om der er tale om en tilbygning til et eksisterende hospital eller nybyg-
geri, somatik eller psykiatri, optimeret logistik eller samling af funktioner og/eller ma-
trikler. Derfor foretog ekspertpanelet en konkret vurdering af potentialet i de enkelte
projekter, baseret på både egne og regionernes potentialevurderinger. Effektivise-
ringskravet er et nominelt krav til de enkelte projekter. Der henvises i øvrigt til svar
på SUU alm. del spm. 150 vedr. effektiviseringskravene på de enkelte kvalitetsfonds-
projekter.
Barmarksprojekterne, hvor der bygges et nyt hospital fra grunden, har de største fri-
hedsgrader til at tænke nyt og innovativt. Barmarksprojekterne fik derfor også pålagt
de højeste effektiviseringskrav.
I forhold til Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) gælder et nominelt effektivi-
seringskrav på 456 mio. kr. (2010-pl), svarende til 8 pct. af driftsudgifterne for de ma-
trikler, der skal indgå i DNU. Det svarer til kravet for barmarks-sygehuse. At effektivi-
seringskravet ikke er lavere, selvom en del af det samlede byggeri ikke nybygges,
hænger sammen med, at DNU samlet set blev vurderet til at have et stort potentiale
for bedre logistik og effektivisering. Der blev særligt lagt vægt på, at der med DNU
sker en samling af sygehusfunktioner, der tidligere var fordelt på fire matrikler. Hertil
kommer, at de øvrige matrikler i Aarhus er ældre og utidssvarende. Endelig forudsæt-
tes projektet endvidere at sikre et samlet moderne sygehus, som dermed også indhø-
ster effekter fra det eksisterende DNU. Der etableres eksempelvis en ny akutfunktion
og ny organisering med deraf følgende betydning for den samlede patientlogistik.
Med venlig hilsen
./.
Magnus Heunicke
/
Line Cecilie Høj Rosenkrands