Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2122696_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-12-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Sagsnr.: 1910063
Dok. nr.: 1035674
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 232 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 232:
”Vil
ministeren i fortsættelse af svar på SUU alm. del
spm. 114 og samrådet 12/11-
19 om effektiviseringskravene for kvalitetsfondsbyggerierne redegøre nærmere for
økonomiaftalen fra 2010, hvor det fremgår, at regionen kan beholde de besparede
midler, men at regionen samtidig forventes at levere flere ydelser til samme beløb?”
Svar:
Det fremgår af økonomiaftalen for 2010, at
der ”vil blive stillet krav o effektivise-
ringsgevinster ved investeringerne, som skal medgå til at finansiere aktivitetsvækst
på sygehusene i takt med, at gevinsterne realiseres. Investeringerne skal muliggøre
en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via bedre logistik og ny tek-
nologi og moderne energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, lø-
be de produktivitetsforbedri ger i sygehusvæse et.”
Det bemærkes, at kravet til årlige produktivitetsforbedringer (flere ydelser til samme
beløb) på 2 pct. på sundhedsområdet blev afskaffet med økonomiaftalen for 2019.
Med økonomiaftalen for 2017 blev det præciseret, hvordan driftsgevinsterne indgår i
den regionale økonomi. Det fremgår, at den daværende regering og Danske Regioner
”er
enige om, at 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne
svarende til 129 mio. kr. i
2017
anvendes til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og kræft mv. Midlerne
fordeles mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen. De resterende 50 pct. af effekti-
viseringsgevi
ster e fastholdes i de e kelte regio til y sygehusaktivitet.”
Det er en grundlæggende forudsætning for investeringen i de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier på i alt 50 mia. kr. (19-pl), at regionerne med de nye bygninger kan
tilrette sygehusdriften mere effektivt end tidligere. Sundheds- og Ældreministeriet
følger løbende op på, at der bliver tale om reelle effektiviseringer og ikke rammebe-
sparelser,
jf. bl.a. Rigsrevisionens Beretning om sygehusbyggerier II.
Regionerne kvit-
terer løbende for, at de forventer at kunne gennemføre de forudsatte effektiviserin-
ger.
Når der med effektiviseringskravene er forudsat en øget sygehusaktivitet inden for
samme økonomiske ramme, er det derfor hverken udtryk for, at de ansatte på syge-
husene forventes at løbe hurtigere, eller at de skal producere mere af det samme for
de samme penge. Tværtimod er forventningen, at når fx alle relevante lægefaglige
specialer er til stede på matriklen i den fælles akutmodtagelse, og når resultatet af
blodprøven kommer efter en halv time i stedet for seks timer, kan både personale og
patienter undgå kostbar spildtid ligesom diagnostik og behandling kan tilrettelægges
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om nærmere redegørelse for økonomiaftalen fra 2010, hvor det fremgår, at regionen kan beholde de besparede midler, men at regionen samtidig forventes at levere flere ydelser til samme beløb, til sundheds- og ældreministeren
mere hensigtsmæssigt. Det frigør ressourcer inden for den økonomiske ramme, som
kan bruges til ny aktivitet efter regionens egen prioritering.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Cecilie Høj Rosenkrands
Side 2