Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1909329
Dok. nr.: 1022439
Dato: 15-11-2019
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, Christiansborg, 12. november 2019 kl. 15
Samråd om effektiviseringskrav til de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier (spm. I-K)
Samrådsspørgsmål I:
Ministeren bedes redegøre for det politiske og administrative
ansvar for forløbet, der har ledt til beregninger af
effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne.
Samrådsspørgsmål J:
Ministeren bedes vurdere, om beregningsgrundlaget for
effektiviseringskravene til kvalitetsfondsbyggerierne er
realistisk, og om effektiviseringskravene, der nu har store
konsekvenser for patienter og personale, bygger på
underbyggede præmisser.
Samrådsspørgsmål K:
Vil ministeren være villig til at ændre på
effektiviseringskravene til kvalitetsfondsbyggerierne, der
leder til store besparelser på hospitalerne, f.eks. AUH, hvis
det viser sig, at kravet om effektiviseringer er udstedt på et
meget usikkert grundlag?
Spørger: Peder Hvelplund (EL)
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Svar:
Tak for spørgsmålene.
De kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier udgør en
investering på i alt knap 50 mia. kr.
Der er mange ministre, der siger ”det er historisk”. Men det
her, det er virkelig en historisk investering.
Derfor får Folketinget også løbende status for fremdriften.
Sundheds- og Ældreudvalget modtager løbende status
bortset fra i sommer på grund af Folketingsvalget - og
Finansudvalget får en samlet status en gang årligt, som også
tilgår Sundhedsudvalget. Den kommer selvfølgelig også i år.
Og så er det indledningsvist værd at understrege, at
effektiviseringskravene ikke er en spareøvelse.
Det fremgik af aftalen om regionernes økonomi for 2017, at
pengene bliver i regionerne.
Og der er IKKE knyttet konkrete krav om aktivitetsvækst
eller lignende på.
De frigjorte midler bliver ALLE SAMMEN i regionerne.
***
[Svar på spørgsmål I]
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Jeg kan oplyse, at det fra starten har været en forudsætning
for den samlede investering, at de nye sygehuse skal være
mere effektive end de gamle.
En forudsætning og en ambition, som Danske Regioner har
bakket op om.
Effektiviseringskravene til de enkelte sygehuse blev i sin tid
fastsat af ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer
også
kaldet Erik Juhl-udvalget.
Panelet arbejdede fra 2008 til 2014 med at vurdere de
projektansøgninger, der kom ind fra regionerne.
Arbejdet er blandt andet dokumenteret i to omfattende
screeningsrapporter fra 2008 og 2010.
Jeg kan oplyse, at regionerne som led i ansøgningsprocessen
for hvert enkelt projekt skulle angive, hvor meget de
forventede at kunne effektivisere driften i de nye bygninger.
Og på baggrund af regionernes ansøgninger vurderede
panelet så, hvor pengene fra Kvalitetsfonden ville være bedst
givet ud.
Det skete på grundlag af regionernes projektbeskrivelser
samt ekspertpanelets egen viden og erfaring.
Ekspertpanelet indstillede til de endelige
regeringsbeslutninger om bl.a. tildeling af støttekroner og
effektiviseringskrav til de enkelte projekter.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
At der var tale om regeringsbeslutninger betyder også, at
ansvaret for effektiviseringskravene ligger hos dem, der har
fungeret som sundhedsministre i den pågældende periode.
Fra det blev besluttet at etablere kvalitetsfonden i 2007, og
de første støttetilsagn blev sendt i 2010
det var under den
daværende VK-regering.
Til de støttetilsagn, der blev sendt under den daværende S-R-
SF-regering.
Og til det sidste støttetilsagn blev sendt i 2014 under den
daværende SR-regering.
Det er en gengivelse af baggrunden for
effektiviseringskravene i korte træk.
Der er redegjort for det i lidt flere detaljer i de
udvalgsspørgsmål, som jeg har besvaret i forbindelse med
samrådet her.
***
[Svar på spørgsmål J]
Var beregningsgrundlaget dengang realistisk?
bliver der
spurgt.
Som jeg også giver udtryk for i svaret på spørgsmål 116, så
er det selvfølgelig helt utilfredsstillende, at Deloitte ikke har
haft styr på sine kilder.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Oplysningen er videregivet af ministeriet til Rigsrevisionen i
2011, og derfor har jeg oplyst Rigsrevisionen om fejlen.
Som tidligere statsrevisor lægger jeg stor vægt på, at de
oplysninger vi giver til Rigsrevisionen er korrekte.
Men jeg må samtidig henholde mig til, at professor Kjeld
Møller Pedersen, der var ét af ekspertpanelets fem
medlemmer, har oplyst, at eksemplet fra Norge IKKE var
afgørende for fastsættelsen af effektiviseringskravene her i
Danmark.
Som jeg forstår det
uden at jeg i sagens natur selv har
været involveret i processen
så blev kravene fastsat på det
bedst mulige grundlag med den viden, der var tilgængelig på
daværende tidspunkt.
Og det er vigtigt at understrege, at dengang for 12-13 år
siden, da kvalitetsfonden blev dannet og arbejdet sat i gang,
der var der ikke noget entydigt videnskabeligt svar på, hvad
effektiviseringspotentialet er på et hospital, der endnu ikke er
bygget.
Som det fremgår af screeningsrapporterne, kommer det an på
det konkrete byggeri og de konkrete planer.
Om det er et helt nyt hospital eller en tilbygning til et
eksisterende.
Om det er somatik eller psykiatri.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Om man får samlet en række mindre matrikler, der hidtil har
været spredt geografisk.
Det kommer an på, hvor effektivt det eksisterende sygehus
er.
Det er bare nogle af de forhold, som ekspertpanelet tog højde
for - også i drøftelserne med regionerne om, hvor meget det
ville være realistisk at effektivisere driften på de nye
sygehuse.
Og i sidste ende kommer det jo også an på ambitionsniveauet
på det enkelte hospital og i den enkelte region.
Så effektiviseringskravene er ikke videnskab.
De er bindende mål, der altså blev fastsat på et kvalificeret
grundlag af eksperter og på baggrund af bl.a. regionernes
egne potentialevurderinger.
Og de mål har det så været regionernes ansvar at sætte
kursen efter i planlægningen af de nye sygehuse.
Som byggerier og som forandringsprojekter.
For effektiviseringskravene skal i virkeligheden ses som en
løftestang til, at kvalitetsfondsprojekterne ikke bare bliver
nye bygninger, men forandringsprojekter i bredere forstand.
Kravene skulle altså være med til at sikre, at det ikke bare
bliver
”gamle organisationer i nye bygninger”.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2106667_0007.png
Det har altså været et kendt vilkår
en kendt ambition - lige
fra de enkelte byggerier ikke var mere end streger på et
stykke papir.
***
Det betyder selvfølgelig ikke, at omlægningen af driften ude
på de enkelte sygehuse og afdelinger kommer af sig selv.
Siden jeg blev udnævnt som sundheds- og ældreminister har
jeg været ude og besøge en række afdelinger rundt omkring i
landet.
Og jeg har kæmpe respekt for det store arbejde, der bliver
gjort, og det enorme engagement, der findes hos sosu’er,
læger, sygeplejersker, portører osv.
Der bliver løbet hurtigt ude på hospitalerne.
Og nogle gange også hurtigere end godt er.
Men de i alt 186 konkrete effektiviseringstiltag, som
regionerne har rapporteret, at de har planlagt og i mange
tilfælde realiseret ude på de enkelte kvalitetsfondsprojekter,
de handler ikke om at løbe hurtigere.
De handler om at udnytte de muligheder, der er i de nye
bygninger, til at lave bedre og mere effektive arbejdsgange
og patientforløb.
Til gavn for patienter og personale.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
De handler fx om, at der er kortere vej til den rette diagnose
og behandling, når de fælles akutmodtagelser er bemandet
med et hold af erfarne speciallæger i stedet for
som
tidligere
af unge uddannelseslæger. Det ved jeg, at de
allerede har gode erfaringer med fx i Odense.
Eller om bedre logistiske løsninger, der fx gør det muligt at
få resultatet af en blodprøve på 20-30 minutter i stedet for
som tidligere
på seks timer eller mere.
Så den læge, der har taget imod patienten, også er den læge,
der sætter behandlingen i gang
i stedet for at patienten skal
beskrive sine symptomer til tre forskellige læger.
Det er godt for den enkelte patient - men det betyder også, at
vi som sundhedsvæsen får en højere effektivitet og en
forandring til det bedre.
Blandt de andre initiativer kan nævnes, at vi kan forkorte
både liggetid for patienterne og sygefravær hos personalet,
når vi bygger enestuer med loftlifte og god arbejdsplads
rundt om sengen.
Det giver mindre sygefravær hos personalet og kortere
liggetid hos patienten
bl.a. fordi vi kan reducere omfanget
af faldulykker, som er et konkret problem på mange ældre-
medicinske afdelinger.
***
[Svar på spørgsmål K]
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Så for at opsummere, så har effektiviseringskravene ikke
noget at gøre med besparelser.
Jeg anerkender selvfølgelig, at man kan opleve besparelser
lokalt på den enkelte afdeling. Det har vi fx set i Aarhus. Det
er noget, som regionen fastlægger.
Men ser man på effektiviseringsgevinsterne i
kvalitetsfondsprojekterne, så er det vigtigt at være helt
tydelig:
Pengene bliver i regionerne.
Det er med Aftale om regionernes økonomi for 2017 aftalt,
at halvdelen af effektiviseringsgevinsterne fastholdes i den
enkelte region til ny sygehusaktivitet.
Den anden halvdel fordeles mellem regionerne til ny
sygehusaktivitet. Den fordeling er stadig gældende.
Hvorfor fastholdes det hele ikke i den enkelte region?
Det er fordi, at ikke alle regioner har fået lige mange penge
fra kvalitetsfonden, så for at sikre, at gevinsterne af
kvalitetsfonden kommer alle til gavn, har man lavet den her
solidariske fordeling, og den fortsætter.
Og der er ikke knyttet et konkret krav til den nye
sygehusaktivitet.
Hensigten er blot, at der frigøres ressourcer, som regionerne
selv kan prioritere.
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/11-19 om beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene på kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Kjeld Møller Pedersen har i Dagens Medicin gengivet
grundlaget for kravene.
Det, der står frem er ikke mindst, at regionerne har kendt
ekspertpanelets beslutningsgrundlag
og de har selv
bidraget til det.
Og de har valgt at modtage pengene fra kvalitetsfonden med
de betingelser, der følger af regeringens tilsagn.
Men store forandringer kommer ikke af sig selv.
Og jeg er selvfølgelig optaget af, at der er tale om reelle
effektiviseringer
og IKKE at personalet kommer til at løbe
hurtigere. Og det kan jeg høre, at spørger også er.
Derfor vil den årlige orientering til Finansudvalget om status
på kvalitetsfondsprojekterne i år blive udbygget med en
status på ministeriets opfølgning og regionernes arbejde med
effektiviseringer i kvalitetsfondsprojekterne - samlet set
såvel som for de enkelte projekter.
Orienteringen bliver oversendt ultimo 2019
og bliver
selvfølgelig også sendt til Sundheds- og Ældreudvalget.
Tak for ordet.
Side 10