Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2294610_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-12-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Sagsnr.: 2014949
Dok. nr.: 1437119
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1940 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1940:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan den nuværende økonomimodel for apo-
tekssektoren sikrer incitamenter til fortsat innovation, effektivisering og udvikling så
danske apoteker kan klare sig i fremtidig konkurrence med udenlandske aktører?”
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Lægemid-
delstyrelsen, som jeg kan henholde mig til.
Den økonomiske styring af apotekersektoren består af en række forskellige elemen-
ter, og jeg vil blot komme ind på nogle af dem her.
Det er i apotekerloven fastsat, at der indgås 2-årige aftaler om apotekernes samlede
bruttoavance mellem sundhedsministeren og apotekernes organisation. Disse aftaler
kaldes bruttoavanceaftaler. Bruttoavanceaftalerne indeholder også regulering af en
række andre forhold samt faglige initiativer.
Nogle centrale elementer i den nuværende økonomiske styring af apotekersektoren
er blandt andet de afgifter og godtgørelser der hhv. indbetales og udbetales i sekto-
ren. For eksempel eksisterer der i dag en udligningsordning, som indebærer, at visse
apoteker med relativ lav lægemiddelomsætning kan få tilskud til driften. Lægemiddel-
styrelsen oplyser blandt andet, at udligningsordningen er struktureret på en måde, så
udligningsafgifterne dækker udbetalingerne af udligningstilskud. I forlængelse heraf
oplyser Lægemiddelstyrelsen, at såfremt de opkrævede udligningsafgifter udgør et
større beløb end de udbetalte udligningstilskud, anvendes det overskydende beløb til
at nedbringe de afgifter der kaldes sektorafgifterne.
Lægemiddelstyrelsen oplyser blandt andet også, at apotekernes omsætning af andre
varer end lægemidler (frihandelsvarer) er belagt med en særlig afgift (frihandelsafgif-
ten). Denne afgift opkræves af apotekerne med henblik på at finansiere den godtgø-
relse apotekerne honoreres med for hver receptekspedition, samt den godtgørelse
apotekerne modtager for at holde medicinsamtaler med nydiagnosticerede kroni-
kere.
Det er altså en omfordeling der blandt andet har til hensigt, at sikre apotekernes fo-
kus på salg af lægemidler.
Et andet centralt element er, at apotekerne har en fast nettoavance ved salg af en læ-
gemiddelpakning (receptpligtige lægemidler og apoteksforbeholdte håndkøbslæge-
midler). Dette betyder, at apotekerens nettoavance er uafhængig af prisen på læge-
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1940: Spm. om, hvordan den nuværende økonomimodel for apotekssektoren sikrer incitamenter til fortsat innovation, effektivisering og udvikling, til sundheds- og ældreministeren
midlet. Herudover findes der også det, der kaldes den procentuelle avance, der lige-
som den faste avance, lægges til lægemidlets indkøbspris. Den procentuelle avance
svarer til de (fælles)udgifter, der er forbundet med apotekervæsenet, f.eks. udlig-
ningsordningen.
Dette er blot eksempler på, nogle af elementerne i den økonomiske styring af apote-
kersektoren.
Jeg kan herudover oplyse, at Folketinget i 2015 vedtog en ændring af apotekerloven
med henblik på at modernisere apotekersektoren. Med moderniseringen af sektoren
i 2015 blev det blandt andet muligt for den enkelte apoteker at drive flere apoteksfili-
aler, og der blev etableret særlige bevillinger til at drive onlineapotek.
./.
For yderligere uddybelse af apotekernes mulighed for at sælge lægemidler online,
kan jeg henvise til mit svar på SUU alm. del spm. 1860. I det svar fremgår det blandt
andet, at alle landets apoteker kan sælge lægemidler online i Danmark. Jeg kan her-
udover også henvise til mine svar på SUU alm del. spm. 1861 og spm. 1862 der vedrø-
rer hhv. undersøgelser på hvor mange der bestiller medicin fra udenlandske apoteker
og hvordan udenlandske online apotekere er reguleret på det danske marked.
Selvom jeg helt overordnet mener, at vi i Danmark i dag har en apotekersektor, der
på mange måder er velfungerende, er jeg dog opmærksom på, at der er nogle uhen-
sigtsmæssigheder i den nuværende økonomiske styring af apotekersektoren. Det er
derfor også aftalt i den seneste bruttoavanceaftale, at der skal udarbejdes en fælles
analyse som kan danne baggrund for en ændring af sektorens økonomiske regulering.
Det er blandt andet hensigten, at der med en ændring af den økonomiske styring af
sektoren findes en løsning, der er holdbar på sigt. Her er det selvfølgelig relevant at
overveje om, om der i tilstrækkelig grad eksisterer incitamenter i sektoren til øget in-
novation, effektivisering og udvikling. Dette vil jeg tage med i mine overvejelser i for-
bindelse med arbejdet med ændringen af sektorens økonomiske regulering.
Jeg vil dog samtidig gerne påpege, at det er særligt vigtigt for mig, at sikre tilgænge-
ligheden af lægemidler i hele landet, og at borgerne har mulighed for at modtage
uvildig rådgivning om korrekt anvendelse af lægemidler. Derfor mener jeg også, at
der skal være incitamenter der bidrager til at sikre fokus på denne kerneopgave.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Katrine Hemmingsen
Side 2