Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-10-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Sagsnr.: 2013790
Dok. nr.: 1414262
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1905 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 1905:
”Vil
ministeren kommentere oplægget fra Foreningen Danske Online Apoteker, jf.
SUU alm. del
–
bilag 569?”
Svar:
I oplægget fra Foreningen af Danske Online Apoteker fremgår blandt andet deres
perspektiv på, hvilke konsekvenser den øgede afgift på frihandelsvarer, der trådte i
kraft den 1. juli 2020, har for sektoren.
Jeg kan henvise til, at der hvert andet år indgås en aftale mellem Danmarks Apoteker-
forening og Sundheds- og Ældreministeriet om apotekersektorens økonomiske ram-
mer, som kaldes bruttoavanceaftalen. Ved forhandlingerne om aftalen repræsenterer
Danmarks Apotekerforening samtlige apoteker i Danmark, herunder også onlineapo-
tekerne. Der blev i april 2020 indgået en bruttoavanceaftale for 2020/2021.
Én af hovedprioriteterne ved seneste forhandling var at sikre rentabilitet i apoteker-
nes kerneopgave - salg af og rådgivning om lægemidler. Det gælder ikke mindst for
de apoteker, der sikrer, at der også i de tyndt befolkede dele af landet er nem adgang
til et apotek. Derfor blev der aftalt en omfordeling mellem apotekerne, så de apote-
ker, der sælger mange frihandelsvarer (solcreme, plastre mv), betaler en afgift, der så
finansierer en øget receptgodtgørelse (betaling for apoteket ekspederer lægemidlet).
Dette betyder konkret, at apotekeren fra den 1. juli 2020 og i resten af aftaleperioden
får 1,5 kr. pr. receptekspedition i stedet for 0,5 kr. Formålet med denne omfordeling
har blandt andet været, at sikre apotekernes fokus på salg af lægemidler.
Foreningen af Danske Online Apoteker stiller i deres oplæg også spørgsmålstegn ved,
om der er tænkt over, om den nuværende økonomimodel understøtter de rette inci-
tamenter eller underminerer den langsigtede finansiering af sektoren.
Hertil kan jeg nævne, at der eksisterer nogle uhensigtsmæssigheder i den nuværende
økonomiske styring af apotekersektoren, hvilket er jeg opmærksom på. Det er derfor
også aftalt i den nye bruttoavanceaftale, at der skal udarbejdes en fælles analyse, der
kan danne baggrund for en ændring af sektorens økonomiske regulering.
./.
Som yderligere kommentar til oplægget, kan jeg henvise til mit svar på SUU alm. del
spm. 1860 om levering af lægemidler til døren, og til mit svar på SUU alm. del spm.
1865 om vejledning i forbindelse med brug af udenlandske online apoteker.
Med venlig hilsen