Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2274045_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 05-11-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 2013789
Dok. nr.: 1445696
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1868 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1868:
”I Tv2 udse delse ”Hvorfor skulle vores lillesøster dø” fortæller fa ilie , at Ca illa
efter operationen ikke fik målt sit blodtryk eller blev tilset af en læge, før hun blev ud-
skrevet på trods af, at Camilla havde meget stærke smerter. Forløbet bakkes op af be-
skrivelserne i Camillas journal. På Regionshospitalet Horsens indgår blodtryksmåling
ikke i instrukserne på området, selvom netop blodtryksmåling indgår i Dansk Selskab
for Anæstesiologi og Intensiv Medicins nationale anbefalinger. Dertil kommer, at en
norsk professor, der er ekspert i bedøvelse og overvågning af kikkertopererede pati-
enter, oplyser, at man i Norge bl.a. skal måle blodtrykket hos patienten hver 15. mi-
nut i mindst en time. Efterfølgende har familien klaget over Camillas forløb og har
fået medhold i, at håndteringen af udskrivningen var kritisabel. Hvilke konsekvenser
har det for et sygehus, der har udarbejdet instrukser, som er i strid med nationale an-
befalinger?
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at jeg ikke kan kommentere på den konkrete sag.
Jeg har imidlertid anmodet Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for Patientkla-
ger om bidrag til besvarelse af spørgsmålet.
Styrelsen for Patientsikkerhed
har blandt andet oplyst følgende:
Det er ledelsen for eller ejeren af et behandlingssted, der har ansvaret for at sikre, at
de overordnede og tværgående rammer for den sundhedsfaglige virksomhed på ste-
det er i orden. Dette gælder blandt andet instrukser.
Styrelsen for Patientsikkerhed har endvidere bemærket, at driftsherreansvaret inde-
bærer, at regionernes sygehuse har pligt til at organisere og tilrettelægge behand-
lingsstedet, så de enkelte ansatte sundhedspersoner har mulighed for at overholde
deres lovbestemte pligter, herunder at kunne give behandling med omhu og samvit-
tighedsfuldhed.
Det oplyses endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed fører et reaktivt tilsyn med
sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet og et
risikobaseret tilsyn med udvalgte behandlingssteder ud fra en løbende vurdering af,
hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden, jf. sundhedslovens §§ 213 og
213 c.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1868: Spm. om, hvilke konsekvenser det har for et sygehus, der har udarbejdet instrukser, som er i strid med de nationale anbefalinger, til sundheds- og ældreministeren
Hvis de sundhedsmæssige forhold på et behandlingssted kan bringe patientsikkerhe-
den i fare, kan Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud til behandlingsstedet, hvori
der opstilles sundhedsmæssige krav til den pågældende virksomhed, eller Styrelsen
for Patientsikkerhed kan give påbud om midlertidigt at indstille virksomheden helt el-
ler delvis, jf. sundhedslovens § 215 b.
Det følger af bemærkningerne til sundhedslovens § 215 b, at det ud fra blandt andet
et proportionalitetsprincip forudsættes, at der forud for en eventuel udstedelse af
påbud typisk foregår en dialog mellem styrelsen og det pågældende behandlingssted.
Styrelsen har endeligt oplyst, at alle tilsynsmæssige tiltag registreres og indgår i en
fremtidig generel vurdering af fx en konkret sygehusafdeling. Ved ophobning af lig-
nende sager kan det eksempelvis føre til udgående reaktivt tilsynsbesøg og udstedel-
ser af påbud, hvis der konstateres væsentlige mangler til fare for patientsikkerheden.
Styrelsen for Patientklager
har oplyst følgende:
Det fremgår af bidraget, at Styrelsen for Patientklager afgør klager over tilsidesæt-
telse af patientrettigheder og klager og sundhedsfaglig behandling, hvor en eventuel
kritik ønskes rettet mod behandlingsstedet og ikke mod en konkret sundhedsperson.
Styrelsen har oplyst, at den ikke af egen drift er i dialog med eller har sanktionsmulig-
heder over for sundhedsvæsenet om de trufne afgørelser, herunder vedrørende brug
af instrukser og nationale anbefalinger.
Det oplyses endvidere, at styrelsen ved indkomne sager foretager en screening af kla-
gen for at identificere sager, hvor der kunne være en alvorlig eller principiel risiko for
patientsikkerheden. Disse sager videregives til Styrelsen for Patientsikkerhed, som
kan vælge at lave en tilsynssag på baggrund heraf.
Styrelsen har oplyst, at en sag afgøres på baggrund af indhentet materiale, og at en
sagkyndig inden for det relevante område vurderer, om der er handlet inden for nor-
men for den almindelige anerkendt faglige standard. Det vil sige, hvad man må for-
vente af en almindelig god behandling i det danske sundhedsvæsen. Der tages såle-
des ikke stilling til, om patienten fik den bedst mulige behandling.
Jeg kan henholde mig til bidragene fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for
Patientklager.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 2