Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2265041_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
forebyggelse af
hospitalsinfektioner
April 2018
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1843: Spm. om der i sundhedsvæsenet er blevet fulgt op på Rigsrevisionens beretning vedrørende hospitalsinfektioner afgivet i november 2017, til sundheds- og ældreministeren
2265041_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 5/2017 om forebyggelse af hospitalsinfektioner
Sundhedsministerens redegørelse af 22. marts 2018
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundhedsministeren og regioner-
ne har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beret-
ningens konklusioner.
17. april 2018
RN 402/18
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Sundhedsministeren finder det ikke tilfredsstillende, at hospitalerne ikke har haft en
tilstrækkelig høj grad af hygiejne i den undersøgte periode. Regionerne oplyser, at der
er iværksat en række initiativer for at sikre, at rengøringen er tilstrækkelig. Rigsrevi-
sionen finder regionernes initiativer tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
Sundhedsministeren finder det ikke tilfredsstillende, at kun 5 ud af 10 hospitaler i un-
dersøgelsen har egne undersøgelser af, om screening af MRSA dokumenteres, og
har bedt regionerne redegøre for den pågældende praksis. Rigsrevisionen finder ini-
tiativet tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Regionerne arbejder med forbedringer af rengøringen gennem fx retningslinjer, ud-
dannelse af personale samt flere og mere omfattende kontroller af rengøringen,
hvorunder der også sættes fokus på områder, hvor sundhedspersonalet er ansvar-
ligt.
Alle regioner har udarbejdet regionale instrukser for screening af MRSA, som ta-
ger afsæt i Sundhedsstyrelsens vejledninger.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Sundhedsministeren oplyser, at etablering af regionale og lokale delmål er afgørende
for en effektiv overvågning af infektionshygiejnen på danske hospitaler. I arbejdet med
Nationale mål for sundhedsvæsenet
fra 2016 har det været vigtigt at sikre et lokalt
ejerskab i forhold til den videre målformulering. Derfor er det politisk besluttet ikke at
udforme nationale reduktionsmål. Regionerne oplyser, at 3 regioner har sat reduktions-
mål for én eller flere typer af hospitalsinfektioner, mens 2 regioner ikke har sat regio-
nale og lokale delmål.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1843: Spm. om der i sundhedsvæsenet er blevet fulgt op på Rigsrevisionens beretning vedrørende hospitalsinfektioner afgivet i november 2017, til sundheds- og ældreministeren
2265041_0003.png
2
Sundhedsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at det er meget vigtigt, at vi ned-
bringer forbruget af antibiotika til mennesker, og gerne ser, at forbruget er endnu me-
re rationelt. Regionerne oplyser, at de arbejder for at reducere forbruget af antibiotika,
og at regionerne indgår i det nationale lærings- og kvalitetsteam vedrørende rationel
anvendelse af antibiotika. Region Sjælland har sat reduktionsmål, og region Syddan-
mark har udarbejdet en antibiotikahandleplan.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i hospitalserhvervede infektioner, herunder om de nationale mål og in-
dikatorer justeres, baseret på den årlige status på de nationale mål for sundheds-
væsenet
Region Hovedstadens og Region Midtjyllands arbejde med at sætte regionale og
lokale delmål for hospitalserhvervede infektioner
Sundheds- og Ældreministeriets fremsættelse af et lovforslag, som skal være med
til at sikre, at hospitalsafdelingerne kan personhenføre data i deres kvalitetsarbejde
regionernes opfølgning på, at retningslinjer for hånd- og uniformshygiejne efterle-
ves
udviklingen i indfrielsen af de 3 mål i
National handlingsplan for antibiotika til men-
nesker
Region Hovedstadens, Region Midtjyllands og Region Nordjyllands arbejde med
at sætte mål for antibiotikaforbruget.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2017 en beretning om forebyggelse af hospitalsinfektio-
ner. Beretningen handlede om Sundheds- og Ældreministeriets, regionernes og hospitaler-
nes indsats for at forebygge hospitalsinfektioner gennem mål og overvågning, god hygiejne
og et rationelt brug af antibiotika.
Baggrunden for undersøgelsen var, at ca. 7-10 % af indlagte patienter i Danmark fik en hos-
pitalsinfektion, svarende til ca. 60.000 patienter om året. Udviklingen i de typer hospitalsin-
fektioner, der er blevet fulgt, indikerede, at forekomsten havde været stabil i flere år. Det var
samtidig en udfordring, at flere blev smittet med resistente bakterier. I økonomiaftalen for
2013 indgik regeringen og regionerne en hensigtserklæring om at nedbringe omfanget af
hospitalsinfektioner. Statens Serum Institut vurderede, at det er muligt at nedbringe antallet
med op til 20 %, bl.a. gennem overvågning, god hygiejne og rationel brug af antibiotika.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Sundheds- og Ældre-
ministeriets, regionernes og hospitalernes indsats for at forebygge hospitalsinfektioner hav-
de været utilfredsstillende. Statsrevisorerne fandt det foruroligende, at niveauet for sund-
hedspersonalets overholdelse af hospitalernes egne retningslinjer for hygiejne, fx rene hæn-
der, var så lavt – ikke mindst fordi det anses som den mest effektive måde at afbryde smit-
teveje på.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1843: Spm. om der i sundhedsvæsenet er blevet fulgt op på Rigsrevisionens beretning vedrørende hospitalsinfektioner afgivet i november 2017, til sundheds- og ældreministeren
2265041_0004.png
3
II.
Gennemgang af sundhedsministerens og regionernes redegørelser
Mål for og overvågning af hospitalsinfektioner
Mål
5. Statsrevisorerne bemærkede, at der i perioden 2013-2016 ikke var specifikke nationale
reduktionsmål for hospitalsinfektioner. Region Hovedstaden og Region Sjælland havde dog
i dele af perioden 2013-2016 et specifikt mål om at reducere hospitalsinfektioner. Statsrevi-
sorerne bemærkede desuden, at reduktionsmålet for brugen af antibiotika i
National hand-
lingsplan for antibiotika til mennesker
fra 2017 med fordel kunne følges op med reduktions-
mål for hospitalsinfektioner.
6. Det fremgik af beretningen, at der i 2016 blev opstillet et mål for forbedret patientsikker-
hed, hvor hospitalsinfektioner indgår som én af indikatorerne. Det skete i forbindelse med,
at Sundheds- og Ældreministeriet sammen med Danske Regioner og KL udarbejdede
Na-
tionale mål for sundhedsvæsenet.
Udviklingen for indikatoren blev fulgt ved at måle på ud-
viklingen i hospitalserhvervede blodforgiftninger og CD-tarminfektioner, men det blev ude-
lukkende vurderet, om udviklingen var positiv eller negativ, og hvordan den enkelte region
lå i forhold til landsgennemsnittet. Der var fx ikke taget stilling til, om det nuværende niveau
af infektioner var højt eller lavt og dermed et passende udgangspunkt at bruge som base-
line. Der var således ikke fastsat specifikke nationale reduktionsmål for den ønskede udvik-
ling i hospitalsinfektioner.
7. Sundhedsministeren oplyser, at etablering af regionale og lokale delmål er afgørende for
en effektiv overvågning af infektionshygiejnen på danske hospitaler. I arbejdet med
Natio-
nale mål for sundhedsvæsenet
fra 2016 har det været vigtigt at sikre et lokalt ejerskab i for-
hold til den videre målformulering. Derfor er det politisk besluttet ikke at udforme nationale
reduktionsmål.
8. Det fremgår af
Nationale mål for sundhedsvæsenet,
at der er et udviklingsperspektiv for
de nationale mål, som årligt vil blive drøftet politisk. Ambitionen er, at målene skal afspejle
den værdi og kvalitet samt de resultater, som sundhedsvæsenet skaber for den enkelte pa-
tient, og at de tilhørende indikatorer i højere grad kommer til at afspejle dette på sigt. Det
fremgår videre, at en statusrapport hvert forår vil vise, om indikatorerne – og dermed det
danske sundhedsvæsen – har udviklet sig i den ønskede retning. Statusrapporten vil være
udgangspunkt for dialog om udviklingen parterne imellem. Mål og indikatorer kan politisk ju-
steres, hvis det er nødvendigt.
9. Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Nordjylland oplyser, at de har sat reduk-
tionsmål for én eller flere typer af hospitalsinfektioner. Region Nordjylland tilslutter sig, at der
udarbejdes realistiske nationale mål for reduktion af hospitalserhvervede infektioner.
Region Hovedstaden oplyser, at det regionale reduktionsmål for hospitalsinfektioner blev af-
skaffet i 2015-2016 i forbindelse med ophør med akkreditering til Den Danske Kvalitetsmo-
del. Regionen følger den nationale målsætning om en faldende tendens og har en række
specifikke overvågningsområder.
Region Midtjylland oplyser, at regionen overvejer, hvordan regionen fremadrettet vil arbejde
målrettet med data for at forebygge hospitalsinfektioner og muligheden for at sætte reduk-
tionsmål.
10. Rigsrevisionen vil på baggrund af den årlige status på de nationale mål for sundhedsvæ-
senet fortsat følge udviklingen i hospitalserhvervede infektioner, herunder om de nationale
mål og indikatorer justeres.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Region Hovedstadens og Region Midtjyllands arbejde med
at sætte regionale og lokale delmål for hospitalserhvervede infektioner.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1843: Spm. om der i sundhedsvæsenet er blevet fulgt op på Rigsrevisionens beretning vedrørende hospitalsinfektioner afgivet i november 2017, til sundheds- og ældreministeren
2265041_0005.png
4
Overvågning
11. Det fremgik af beretningen, at Sundheds- og Ældreministeriet i 2015 havde etableret
HAIBA, som er en database til automatiseret overvågning af visse typer af hospitalsinfektio-
ner, der understøtter en national overvågning. Kun 3 af undersøgelsens 38 afdelinger hav-
de brugt data til at få indsigt i, hvor mange hospitalsinfektioner der pådrages på afdelingen.
Data kunne ikke personhenførbares, hvilket afdelingerne vurderede begrænsede deres mu-
lighed for at validere og bruge data i deres kvalitetsarbejde.
Det fremgik af beretningen, at Sundheds- og Ældreministeriet forventede at fremsætte et lov-
forslag i oktober 2017, som bl.a. skulle være med til at sikre den nødvendige hjemmel til, at
afdelingerne kunne personhenføre data i HAIBA. Fremsættelsen af lovforslaget blev imid-
lertid udskudt, og tidspunktet for en fremsættelse er ukendt.
12. Region Midtjylland oplyser, at regionen håber på en snarlig juridisk afklaring af mulighe-
den for at arbejde med personhenførbare data.
Sundhedsministerens redegørelse indeholder ikke oplysninger om, hvorvidt Sundheds- og
Ældreministeriet fortsat forventer at fremsætte et lovforslag og i givet fald hvornår.
13. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om Sundheds- og Ældreministeriet fortsat forventer at
fremsætte et lovforslag, som skal være med til at sikre, at hospitalsafdelingerne kan person-
henføre data i deres kvalitetsarbejde.
Hygiejne på hospitalerne
14. Statsrevisorerne bemærkede, at hospitalerne i perioden 2013-2016 i 29 % af rengørings-
kontrollerne ikke levede op til retningslinjerne. For håndhygiejne og uniformshygiejne leve-
de hospitalerne ikke op til retningslinjerne i 54 % og 43 % af kontrollerne. Den manglende
overholdelse af retningslinjerne for hygiejne forøger risikoen for infektioner. Statsrevisorer-
ne fandt det foruroligende, at niveauet for sundhedspersonalets overholdelse af hospitaler-
nes egne retningslinjer for hygiejne, fx rene hænder, var så lavt – ikke mindst fordi det an-
ses som den mest effektive måde at afbryde smitteveje på.
15. Sundhedsministeren oplyser, at ministeren deler Rigsrevisionens vurdering af, at det ik-
ke er tilfredsstillende, at hospitalerne ikke har haft en tilstrækkelig høj grad af hygiejne i den
undersøgte periode.
Rengøring
16. Alle regionerne oplyser, at de har iværksat initiativer for at forbedre rengøringen. Regio-
nerne oplyser, at hospitalerne arbejder med at forbedre metoder og indsatser til rengøring
gennem screening af medarbejdere, løbende læring og kompetenceudvikling samt ibrug-
tagning af teknologiske hjælpemidler. Fx har Region Hovedstaden implementeret brug af
apparatur til helrumsdesinfektion, som anvendes, når en patient med resistente bakterier
er blevet udskrevet.
Regionerne oplyser desuden, at hospitalerne enten arbejder på at udvide den eksisterende
kontrol af rengøringen, så den fx omfatter de områder, hvor sundhedspersonalet er ansvar-
ligt for rengøringen, eller har indført nye retningslinjer for arbejdsdelingen for at sikre, at ren-
gøringsstandarden er høj alle steder på hospitalerne.
17. Rigsrevisionen finder regionernes initiativer for at forbedre rengøringen tilfredsstillende
og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1843: Spm. om der i sundhedsvæsenet er blevet fulgt op på Rigsrevisionens beretning vedrørende hospitalsinfektioner afgivet i november 2017, til sundheds- og ældreministeren
2265041_0006.png
5
Hånd- og uniformshygiejne
18. Region Hovedstaden oplyser, at regionen ikke længere sætter mål for hånd- og uniforms-
hygiejne, fordi hospitalerne ikke længere skal akkrediteres til Den Danske Kvalitetsmodel.
Der er heller ikke længere et krav om regelmæssig monitorering af hånd- og uniformshygi-
ejne, men der er ifølge regionen vedvarende fokus på området, bl.a. gennem et obligatorisk
e-læringsprogram og fokuserede indsatser. I 2018 vil der være specielt fokus på uniforms-
hygiejne, idet regionen erkender, at dette område med fordel kan adresseres.
Region Sjælland oplyser, at regionen overvejer at revidere retningslinjerne for uniformshy-
giejne med henblik på at forbedre uniformshygiejnen. Regionen vil desuden udvikle og im-
plementere et obligatorisk e-læringsprogram om håndhygiejne for alle sygehusenes ansat-
te og regelmæssigt gennemføre kampagner om håndhygiejne og håndhygiejneaudits med
fokus på procesmål, der skal bidrage til at løfte kvaliteten af håndhygiejnen.
Region Syddanmark oplyser, at hånd- og uniformshygiejne kræver kontinuerlig bevågenhed
og adressering. Regionen vurderer, at regionen har udfordringer i forhold til håndhygiejne,
og at der er behov for yderligere initiativer.
Region Midtjylland oplyser, at regionen løbende arbejder på at ændre forståelsen af, at cen-
trale retningslinjer for hygiejne ikke er udtryk for et ideelt niveau, men er minimumskrav. Det
er regionens opfattelse, at resultaterne fra observationerne af hånd- og uniformshygiejnen
ikke er gode nok, og at der skal ydes lokale indsatser for at forbedre målopfyldelsen.
Region Nordjylland oplyser, at regionen gerne vil forbedre indsatsen og efterlevelsen af ret-
ningslinjerne for håndhygiejne. Derfor har regionen siden 2014 gennemført kampagner for
at forbedre og sikre læring om håndhygiejne hos personalet, patienterne og de pårørende
på hospitalerne.
19. Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes opfølgning på, at retningslinjerne for hånd-
og uniformshygiejne efterleves.
Brug af antibiotika
20. Statsrevisorerne bemærkede, at udviklingen i brugen af antibiotika på hospitalerne ikke
er tilstrækkelig rationel, idet der udskrives for meget og for bredspektret antibiotika. Det skyl-
des bl.a., at hospitalernes arbejdsgange ikke altid understøtter rationel brug af antibiotika.
21. Det fremgik af beretningen, at Sundheds- og Ældreministeriet i juli 2017 offentliggjorde
National handlingsplan for antibiotika til mennesker,
som opstillede 3 mål for, hvor meget
antibiotika der bør bruges i hospitals- og primærsektoren. De 3 mål omfattede 1) reduktion
af antallet af recepter på antibiotika, 2) højere grad af behandling med mere smalspektrede
antibiotika og 3) reduceret forbrug af kritisk vigtige antibiotika.
22. Sundhedsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at det er meget vigtigt, at sundheds-
væsenet nedbringer forbruget af antibiotika til mennesker og anvender mere af de smalspek-
trede antibiotika og mindre af de bredspektrede og kritisk vigtige antibiotika. Det er derfor,
at ministeren har udarbejdet
National handlingsplan for antibiotika til mennesker.
23. Det fremgår af
National handlingsplan for antibiotika til mennesker,
at alle deltagende
enheder ud fra de overordnede mål skal udarbejde konkrete lokale målsætninger for reduk-
tion af antibiotikaforbruget, som tager hensyn til patientsammensætning og forbrug og som
er realistiske, men ambitiøse mål.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1843: Spm. om der i sundhedsvæsenet er blevet fulgt op på Rigsrevisionens beretning vedrørende hospitalsinfektioner afgivet i november 2017, til sundheds- og ældreministeren
2265041_0007.png
6
24. Regionerne oplyser, at de arbejder for at reducere forbruget af antibiotika, og at de ind-
går i det nationale lærings- og kvalitetsteam vedrørende rationel anvendelse af antibiotika.
Region Sjælland oplyser, at regionen har sat reduktionsmål. Region Syddanmark oplyser,
at regionen har udarbejdet en antibiotikahandleplan, som ligger inden for rammerne af den
nationale handlingsplan.
Region Hovedstaden oplyser, at regionen varetager rollen som projektleder for det nationale
lærings- og kvalitetsteam.
Region Midtjylland oplyser, at regionen er ved at udarbejde en regional handlingsplan for,
hvordan de fastsatte mål i
National handlingsplan for antibiotika til mennesker
nås. Regio-
nen har iværksat de første initiativer, der skal sikre, at regionen når målene.
Region Nordjylland har ikke oplyst, om regionen har etableret regionale mål for brugen af
antibiotika i overensstemmelse med forventningerne i
National handlingsplan for antibiotika
til mennesker.
25. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i indfrielsen af de 3 mål i
National handlings-
plan for antibiotika til mennesker.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Region Hovedstadens, Region Midtjyllands og Region Nord-
jyllands arbejde med at sætte mål for antibiotikaforbruget.
MRSA
26. Sundhedsministeren finder det ikke tilfredsstilende, at kun 5 ud af 10 hospitaler i under-
søgelsen har egne undersøgelser af, om screening af MRSA dokumenteres. Ministeren har
derfor bedt regionerne redegøre for den gældende praksis for screening af MRSA på de en-
kelte hospitaler. Ministeren oplyser, at alle regionerne har udarbejdet regionale instrukser
for screening af MRSA, som tager afsæt i Sundhedsstyrelsens vejledninger. Ministeren har
derfor en forventning om, at hospitalerne forbedrer sig på dette område.
27. Rigsrevisionen finder sundhedsministerens initiativ tilfredsstillende og vurderer, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm