Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2281019_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPMMES
Sagsnr.: 2014531
Dok. nr.: 1448300
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 22. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1830 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 1830:
”Produktivitetskommissionens
analyserapport 6 om offentlig-privat samarbejde giver
tabel B s. 167 i appendiks 3 et overblik over de eksisterende fritvalgs- og tilskudsord-
ninger i Danmark. Ministeren bedes opdatere tabellen på ministerens ressortom-
råde.”
Svar:
Tabel 1
Fritvalgsordninger
Sundheds- og ældreministeriet
ressortområde
Beskrivelse
Indført
Frit valg af hjemmehjælp
Ældre har frit valg mellem offentlige og private
leverandører af ydelser inden for personlig pleje,
praktisk hjælp og madservice. Kommunen skal
indgå kontrakt med to eller flere leverandører
eller tilbyde et fritvalgsbevis, som giver borgeren
ret til selv at finde en CVR-registreret leverandør.
2003 (ændret april 2013)
Frit valg af plejebolig/friplejebolig
Ældre og personer med handicap har ret til frit
valg af alle relevante boligtyper inden for og på
tværs af kommunegrænserne. Det gælder
beskyttede boliger, plejehjem, regionale
botilbud, lette kollektivboliger ejet af selvejende
institutioner, ældreboliger ejet af selvejende
institutioner eller pensionskasser, almene
ældreboliger (herunder almene plejeboliger),
selvejende almene ældre-/plejeboliger og
ustøttede almen eller private plejeboliger.
Personer med behov for plejebolig har mulighed
for at søge om kommunens visitation til en
sådan bolig. Friplejeboliger er en privat boligform
og bygningsejeren træffer selv beslutning om
udlejning af friplejeboligen. Friplejeboliger er
således ikke en del af den kommunale
boligforsyning, men kommunen kan efter aftale
få anvisningsret til en eller flere boliger i en
friplejeboligbebyggelse.
2002
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1830: MFU spm. om et overblik over de eksisterende fritvalgs- og tilskudsordninger i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
2281019_0002.png
Frit valg ifm. lægelig
stofmisbrugsbehandling
Personer, som er visiteret til lægelig
stofmisbrugsbehandling, har ret til frit at vælge
at blive behandlet i et andet offentligt eller privat
behandlingstilbud end det, hvortil
bopælskommunen har visiteret.
Frit sygehusvalg indebærer at en person, der er
henvist til udredning eller behandling på sygehus,
kan vælge mellem bopælsregionens egne
sygehuse eller samarbejdssygehuse. Et sygehus
kan i visse nærmere bestemte situationer afslå at
modtage en fritvalgspatient. Ret til frit
sygehusvalg gælder også for personer, som er
henvist til en diagnostisk undersøgelse til brug for
udredning hos alment praktiserende læge og
praktiserende speciallæge.
Det udvidede frie sygehusvalg indebærer, at en
person, som er henvist til udredning eller
behandling på sygehus, for regionens regning kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har
indgået aftale med herom, hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for én måned kan
tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et
samarbejdssygehus.
Valg af læge er for borgere, der er omfattet af
sikringsgruppe 1, frit inden for visse geografiske
grænser. Dog skal man være tilknyttet en fast
læge og det skal være meddelt til kommunen.
Kun borgere i sikringsgruppe 2 kan frit skifte
mellem forskellige læger.
Unge på 16 og 17 år kan vælge at modtage det
vederlagsfri kommunale tandplejetilbud hos
praktiserende tandlæge efter eget valg, selv om
kommunalbestyrelsen har besluttet at
tilrettelægge ungdomstandplejen på offentlige
klinikker eller har indgået aftale med én eller flere
tandlæger om varetagelse af opgaven. Ønsker
unge på 16 og 17 år en anden eller dyrere
behandling i privat tandlægepraksis end den, der
kan godkendes af kommunen, jf. stk. 5, kan de få
refunderet et beløb svarende til prisen på den
behandling, som kommunalbestyrelsen har
godkendt.
Børn og unge under 16 år, der ønsker et andet
tandplejetilbud end det, kommunalbestyrelsen
vederlagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at
modtage børne- og ungdomstandpleje i privat
tandlægepraksis efter eget valg. Valg af privat
praksis gælder det samlede tandplejetilbud.
Patienter, der har et lægefagligt begrundet
behov for genoptræning efter udskrivning fra et
sygehus, kan vælge mellem de
genoptræningstilbud, bopælskommunen har
etableret ved egne institutioner eller indgået
aftale om med andre myndigheder eller private.
De kan også vælge genoptræningstilbud på
andre kommunernes institutioner. En kommunes
genoptræningsinstitution kan af
2015
Frit sygehusvalg
1992
Det udvidede frie sygehusvalg
2002
Valg af alment praktiserende læge
Har altid været frit.
Frit valg i den kommunale børne- og
ungetandpleje
2004
Frit valg af genoptræningstilbud efter
udskrivning fra sygehus
2005 og 2018
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1830: MFU spm. om et overblik over de eksisterende fritvalgs- og tilskudsordninger i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
2281019_0003.png
kapacitetsmæssige årsager afvise at modtage
fritvalgspatienter, der har bopæl i en anden
kommune.
Patienter, som bliver udskrevet med en
genoptræningsplan, har siden 1. juli 2018
endvidere haft ret til at gøre brug af frit valg af
leverandør, hvis deres kommune ikke kan tilbyde
opstart af genoptræning senest syv
kalenderdage efter udskrivning. Rettigheden
træder kun i kraft, hvis kommunen ikke kan
tilbyde opstart inden syv dage.
Patientrettigheden omfatter de typer
genoptræning, som kommunerne tilbyder
borgere, dvs. genoptræning på basalt niveau,
genoptræning på avanceret niveau og
rehabilitering på specialiseret niveau. Det frie
valg forudsætter, at der er en tilgængelig,
godkendt leverandør af den type genoptræning,
som borgeren skal have, og at private leverandør
har tid til at behandle borgeren hurtigere eller
senest samtidig med kommunen.
Frit valg mellem psykologer, men offentligt
tilskud forudsætter behandling ved
overenskomsttilsluttet pyskolog samt
lægehenvisning. Antallet af
overenskomsttilsluttede psykologer reguleres i
henhold til praksisplaner.
Der er frit valg mellem kiropraktorer, men
offentligt tilskud forudsætter behandling ved
overenskomsttilsluttet kiropraktor. Antallet af
overenskomsttilsluttede kiropraktorer reguleres i
henhold til praksisplaner.
Der er frit valg mellem fodterapeuter, men
offentligt tilskud forudsætter behandling ved
overenskomsttilsluttet fodterapeut* samt
lægehenvisning. Antallet af
overenskomsttilsluttede fodterapeuter reguleres
i henhold til praksisplaner
Der er frit valg mellem fysioterapeuter, men
offentligt tilskud forudsætter behandling ved
overenskomsttilsluttet fysioterapeut* samt
lægehenvisning. Antallet af
overenskomsttilsluttede fysioterapeuter
reguleres i henhold til praksisplaner.
Der er frit valg mellem tandplejere
(voksentandpleje), men offentligt tilskud
forudsætter behandling ved
overenskomsttilsluttet tandplejer. Der er ingen
regulering af antallet af overenskomsttilsluttede
tandplejere.
Der er frit valg mellem tandlæger
(voksentandpleje), men offentligt tilskud
forudsætter behandling ved
overenskomsttilsluttet tandlæge.
Der er ingen regulering af antallet af
overenskomsttilsluttede tandlæger.
Personer, der får tilbudt tandpleje ved offentlig
klinik, kan vælge i stedet at modtage
tandplejetilbuddet hos praktiserende
tandlæge/klinisk tandtekniker.
Patienter over 18 år med ukompliceret høretab
kan frit vælge mellem at blive behandlet på
Side 3
2000
Frit valg af psykolog
Frit valg af kiropraktor
Frit valg af fodterapeut
Frit valg af fysioterapeut
Frit valg af tandplejer (voksentandpleje)
Frit valg af tandlæge (voksentandpleje)
Frit valg af omsorgstandpleje
Frit valg af høreapparatbehandler
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1830: MFU spm. om et overblik over de eksisterende fritvalgs- og tilskudsordninger i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
2281019_0004.png
offentlige sygehuses audiologiske klinikker og
private høreklinikker med offentligt tilskud
Borgeren kan frit vælge at modtage ambulant
behandling for alkoholmisbrug på et godkendt
offentligt eller privat behandlingssted
også på
et behandlingssted som ikke bliver tilbudt at
bopælskommunen. Borgeren skal ikke visiteres
Kommunerne overtog
af bopælskommunen til ambulant behandling for
forpligtelsen til at tilbyde
alkoholmisbrug.
behandling for alkoholmisbrug
med kommunalreformen i
For dag- og døgnbehandling gælder, at borgeren
2007, men fritvalgsordningen
skal visiteres af kommunen inden behandling kan
kan findes i lovgivningen
påbegyndes. Det betyder således, at borgere,
tilbage til 1994.
som er visiteret til dag- eller døgnbehandling, har
ret til frit at vælge at modtage dag- eller
døgnbehandling på et andet offentligt eller
private behandlingssted end det, hvortil
bopælskommunen har visiteret.
Patienter har frit valg af praktiserende
speciallæge efter Sundhedslovens § 64
Frit valg ifm. alkoholbehandling
Frit valg af praktiserende speciallæge
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mikkel Meinhardt Eskildsen
Side 4