Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
21. september 2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Fredag den 18. september 2020, Folketinget]
Samrådsspørgsmål BU
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren er enig med professor Sten Bønsings
udtalelse til B.T. den 27. juli 2020 om, at ministeren burde have orienteret danskerne om, at
Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse
med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 2020?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
[Indledning]
I artiklen fra BT d. 27. juli, som der henvises til i
samrådsspørgsmålet, citeres jeg fra pressemødet den 13.
marts i et svar på spørgsmål om lukning af skoler for at sige
(citat) ”Det
er først og sidst en politisk beslutning”
(citat
slut).
Derefter redegør jeg for, at vi op til beslutningen har rådført
os tæt med både Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut
og vores andre eksperter. Endelig gentog jeg budskabet om,
at der var tale om en politisk beslutning. Det vil sige, at både
i starten og i slutningen af min besvarelse på det pågældende
pressemøde betoner jeg – og slår fast – at det er altså først og
sidst er en politisk beslutning.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
Derfor er meldingen også i dag fra mig, at det er og var en
politisk beslutning, som vi politisk står til ansvar for som
regering, og derfor også fint at have et samråd i dag, hvor vi
netop kan diskutere den politisk.
Den delvise nedlukning, som blandt andet indebar lukning af
skoler og daginstitutioner, har – sammen med danskernes
kæmpestore indsats – været medvirkende til, at vi i foråret
fik kontrol med epidemien. Vi undgik, at vores
sundhedsvæsen bukkede under, og den overdødelighed, vi
har set i mange andre sammenlignelige lande – også lande i
Europa.
[Den generelle rådgivning]
I dagene omkring nedlukningen så vi en voldsom stigning i
antal smittede og antal indlagte. Lad mig lige spole tiden
tilbage. Den 1. marts havde vi 4 konstaterede smittede med
COVID-19 i Danmark. Den 11. marts havde vi 514 smittede
med COVID-19. Der var et betydeligt mørketal i de dage
også, men det var dem, vi havde konstaterede smittede.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
Den hastige stigning medførte en risiko for, at
sundhedssystemet bukkede under, hvilket kunne have
medført store menneskelige og samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Følgende fremgår af risikovurderingen fra
Sundhedsstyrelsen den 10. marts: (citat) ”Risikoen
for at vi i
EU, og herunder Danmark, vil se smittekæder ligesom i
Norditalien er af ECDC den 8. marts 2020 vurderet til at
være høj.”
(citat slut). Altså en høj risiko for smittekæder i
Danmark, som man har set i Norditalien.
Den sundhedsfaglige rådgivning var derfor meget tydelig på,
at vi skulle have brudt smittekæderne. Og hvordan gør man
det? Jo, anbefalingen var at nedbringe den menneskelige
aktivitet og kontakt i samfundet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
Som jeg har redegjort for på det mundtlige § 20 spørgsmål S
1254 den 27. maj, samt i flere udvalgsspørgsmål, rådførte vi
os intensivt med alle relevante myndigheder i det arbejde.
Det gælder selvfølgelig sundhedsmyndighederne som
Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen, men også med
andre relevante myndigheder både nationale og
internationale.
Fordi COVID-19-epidemien er ikke blot en sundhedskrise.
Det er en krise, som påvirker alle dele af samfundet. Derfor
vurderede vi, at det var nødvendigt at rådføre os med blandt
andet Rigspolitiet og myndigheder med ansvar for
beredskab, samfunds- og erhvervsøkonomi, transport og
dagligvaresikkerhed.
Vi havde altså et ønske om at neddrosle aktiviteten i
samfundet til et minimum, og vi anlagde et
forsigtighedsprincip i forhold til, hvilke konkrete værktøjer
vi anvendte.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
På baggrund af en samlet vurdering af situationen traf
regeringen beslutningen om,
hvor
der konkret skulle sættes
ind i samfundet, og
hvordan
den sociale kontakt kunne
minimeres.
Grundlaget for beslutningen om at lukke skoler og
daginstitutioner var altså baseret på en samlet
myndighedsrådgivning- ikke kun rådgivningen fra én
myndighed.
[Sundhedsstyrelsens rådgivning]
Dette betyder også, at der ikke nødvendigvis var 1:1
overensstemmelse mellem alle de forskellige myndigheders
rådgivning og regeringens beslutninger i forbindelse med
nedlukningen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
Jeg må sige, at det er ikke, kan ikke være og bør i hvert fald
ikke være en målsætning i sig selv, at alle myndigheder
under en sådan krisesituation skal være enige om hvert
eneste givent element i krisehåndteringen. Det mener jeg
ikke vil være hverken realistisk eller ønskværdigt.
Det er velkendt, at Sundhedsstyrelsen eksempelvis i
forbindelse med anden revidering af epidemiloven i marts
havde nogle reservationer i forhold til den sundhedsfaglige
evidens for dele af lovforsalget, som vi behandlede. Og det
redegjorde jeg også selv for i forbindelse med 1.
behandlingen af epidemiloven den 26. marts, hvor jeg fra
Folketingets talerstol sagde følgende:
(citat) ”Det
eneste, vi ved, er, at der skal handles i tide.
Normalt er det jo en selvfølge, at vi har evidens at læne os
op ad, men den luksus har vi ikke på nuværende tidspunkt.”
(citat slut)
Det er altså velkendt, at regeringen gik ud over de redskaber,
som typisk ligger i den sundhedsfaglige værktøjskasse.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
[Politisk beslutning]
Der var også en fælles forståelse mellem myndigheder og
regeringen, at det i sidste ende er – og skal være - en politisk
beslutning om, hvilke redskaber der tages i brug.
På det omtalte pressemøde, som samrådet her omhandler,
den 13. marts siger Sundhedsstyrelsens direktør Søren
Brostrøm følgende:
(citat) ”…som
sundheds- og ældreministeren siger, så er der
ingen tvivl om, at når man tager de ting op af
værktøjskassen, så skal det være en politisk beslutning og
afvejning, fordi det har betydelig indflydelse på hele
samfundets drift. Så derfor er det egentligt meget naturligt
for mig, at det ikke er mig, der skal træffe den beslutning,
men det er regeringen og Folketinget.”
(citat slut)
Jeg redegjorde også for det i den mundtlige besvarelse af §
20-spørgsmål S 1254:
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
(citat) ”Oven
på den sundhedsfaglige rådgivning og
vurdering - og oven på den vurdering og de anbefalinger, vi
fik fra alle myndigheder - kom der så det politiske valg. Hvor
hurtigt og hvor hårdt skulle vi sætte ind i Danmark.”
(citat
slut).
Det står jeg fuldt og fast på mål for – beslutningen, som blev
truffet i marts, var den rigtige beslutning på det rigtige
tidspunkt.
Jeg er overbevist om, at den samfundsnedsættende aktivitet,
som også nedlukningen af skoler og dagstilbud havde i
foråret, var afgørende for at bryde smittekæderne i
samfundet.
[Pressemødet den 13. marts]
Der spørges i samrådsspørgsmålet til, hvorvidt jeg i den
pågældende situation skulle have informeret om, at
Sundhedsstyrelsen var uenig i en nedlukning af skoler og
daginstitutioner.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
Som jeg netop har redegjort for, så er det myndighedernes og
embedsværkets rolle at rådgive regeringen i det rum, der er
omkring regeringen. Men det er i sidste ende regeringen, der
skal stå på mål for de beslutninger, der træffes.
Det bliver sagt klart og tydeligt på det pågældende
pressemøde, at det var en politisk beslutning, og at
regeringen står på mål for nedlukningen.
Jeg afsluttede mit svar på journalistens spørgsmål med at
sige følgende:
(citat) ”Det
er selvfølgelig efter vejledning og samtaler og
rådføring med vores sundhedsmyndigheder, og så er det
først og sidst en politisk beslutning.”
(citat slut).
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
I et demokrati er det naturligvis et politisk valg at nedlukke
landet – eller dele af landet. Det ansvar tog vi på os, og det
tager vi fortsat på os, og det gjorde jeg også på det
pågældende pressemøde.
Det var ikke hensigten at forbinde en enkelt, konkret del af
nedlukningen med en enkelt myndigheds konkrete
anbefaling.
[Hvor vi står i dag]
Vi har i dag flere midler til at bekæmpe smitten i samfundet
– fintmasket smitteovervågning, smitte-apps, massiv
testning, opsporing osv. Vi har et langt bedre udgangspunkt i
dag i vores kamp mod corona.
Men vi ser desværre også, at smitten hurtigt kan tage fart
igen. Derfor vil regeringen også løbende gøre det, der skal
til, for at slå smitten ned og få stoppet spredningen.
Side 10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1818: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/9-20 om at Sundhedsstyrelsen ikke anbefalede en lukning af bl.a. skoler og dagtilbud i forbindelse med regeringens beslutning om nedlukningen af Danmark i marts 20220, til sundheds- og ældreministeren
Indsatsen mod coronavirus er desværre ikke ovre. Når det er
sagt, så er det naturligvis vigtigt at lære af den helt
ekstraordinære situation, vi stod i i foråret, på alle måder.
Derfor er der fra regeringens side fuld opbakning til den
udredning, som en ekspertgruppe i øjeblikket er i færd med
at udarbejde på Folketingets initiativ.
Side 11