Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2262759_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-10-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPMMES
Sagsnr.: 2014291
Dok. nr.: 1413653
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1801 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1801:
”Kan
ministeren bekræfte, at kommuner, der vælger egenhændigt at fastsætte afreg-
ningsprisen i et omvendt udbud, skal fastsætte afregningsprisen så den svarer til
kommunens egne omkostninger ved at stille de pågældende ydelser til rådighed for
borgerne. Herved beregnes afregningspriserne i et omvendt udbud på samme måde
som ved en begrænset godkendelsesordning?
Svar:
Som jeg forstår spørgsmålet omhandler det kommunernes fastsættelse af betaling
for tilbud ved udbud efter servicelovens § 83 om personlig hjælp, omsorg og pleje.
Afregningsprisen til leverandører efter et udbud fastsættes af markedet. Såfremt den
kommunale leverandørvirksomhed deltager i udbuddet, skal den overholde bekendt-
gørelse om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud (nr. 607 af
27. juni 2008), der finder anvendelse, når kommunalbestyrelsen beregner omkostnin-
gerne ved kommunens egen udførelse af en opgave, som kommunalbestyrelsen be-
slutter at sende i udbud.
Hvis den kommunale leverandør ikke har deltaget i udbuddet, afregnes den kommu-
nale leverandør til en pris, der afspejler den kommunale leverandørvirksomheds gen-
nemsnitlige, langsigtede omkostninger ved at producere og levere tilbuddet. For at
sikre lige konkurrencevilkår, skal kommunalbestyrelsen i udbudsmaterialet informere
de private leverandører om, at der er en kommunal leverandør på markedet, således
at de private leverandører kan tage dette i betragtning ved afgivelse af tilbud.
Hvis den kommunale leverandør står uden for udbuddet, kan den pris som den kom-
munale leverandør afregnes til være højere eller lavere end den pris, som den private
leverandør afregnes til, idet den kommunale leverandørpris skal svare til den kommu-
nale leverandørvirksomheds gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved at produ-
cere og levere tilbuddet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende:
”E ko
u e, so fastsætter afreg i gspriser for fritvalgsydelser skal
generelt iagt-
tage såvel udbudsreglerne som konkurrencereglerne i øvrigt. Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen kan f.eks. efter konkurrencelovens § 11a udstede påbud om, at
støtte, der er ydet ved hjælp af offentlige midler til fordel for bestemte former for er-
hvervsvirksomhed, skal bringes til ophør eller skal tilbagebetales. Påbud kan udste-
des, når støtten direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkur-
rencen og ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1801: Spm. om ministeren kan bekræfte, at kommuner, der vælger egenhændigt at fastsætte afregningsprisen i et omvendt udbud, skal fastsætte afregningsprisen så den svarer til kommunens egne omkostninger ved at stille de pågældende ydelser til rådighed for borgerne, til sundheds- og ældreministeren
Det kræver grundige undersøgelser i den enkelte sag at fastslå, om der foreligger en
eventuel støtte, og om denne støtte i givet fald kan forvride konkurrencen. Det un-
derstreges, at konkurrencelovens § 11a kun finder anvendelse, hvis støtten
ikke
er
lovlig i henhold til anden offentlig regulering. Afgørelse af, om ydet støtte er lovlig i
henhold til offentlig regulering, træffes af vedkommende minister, henholdsvis af den
pågældende kommunale tilsynsmyndighed, medmindre andet følger af anden lovgiv-
i g.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mikkel Meinhardt Eskildsen
Side 2