Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2262750_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-10-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCDHE
Sagsnr.: 2013039
Dok. nr.: 1394500
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1776 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 1776:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeren stadig er uenig i, at det skal være obliga-
torisk at indhente offentlige straffeattester for ansatte i pleje- og omsorgssektoren
for at forebygge
ge ga gere, jf. artikle ”Politiker
berørt af hånende plejehjemsvi-
deo: - Det taler ind i en syg, forrået og rådden kultur”
fra TV .dk de 4. septe ber
2020?
Svar:
Vi har i den seneste tid set flere sager, hvor pleje- og omsorgspersonalet har udvist
en uacceptabel og uværdig adfærd over for personer, der har brug for deres hjælp.
Senest i den nævnte sag, hvor en medarbejder ydmyger og chikanerer en demens-
ramt kvinde, som han er ansat til at hjælpe.
Jeg er forarget over disse sager, som viser en forrået kultur i vores ældrepleje, som vi
hverken kan eller skal acceptere. Jeg ser dog ikke, at flere attester og mere bureau-
krati nødvendigvis er løsningen på denne problematik.
I forbindelse med ansættelser i pleje- og omsorgssektoren er det afgørende, at der
foretages grundige ansættelsesprocedurer, så man som arbejdsgiver kan danne sig et
samlet indtryk af de personer, man ønsker at ansætter.
Straffeattester kan i denne forbindelse være et godt bidrag til en grundig ansættel-
sesprocedure. Og siden juli 2019 har kommuner således haft mulighed for at ind-
hente offentlige straffeattester på personer, der søger ansættelse i pleje- og om-
sorgssektoren.
Straffeattester viser dog alene, hvad en person er dømt for. En straffeattest er såle-
des ingen garanti for, at personen ikke har begået en kriminel handling, eller at per-
sonen ikke efterfølgende kan begå en kriminel handling. Herudover viser en straffeat-
test ikke forhold, som en arbejdsgiver finder uacceptabel, men som ikke er strafbare.
Det er derfor vigtigt, at der gennemføres grundige ansættelsessamtaler, og at der
indhentes referencer og udtalelser fra tidligere arbejdspladser.
Det er i denne forbindelse vigtigt, at den enkelte arbejdsgiver sikrer, at den person,
som ansættes, har de rette kompetencer i forhold til stillingen og det ansvar, den an-
satte bliver pålagt. Ledelsen har ligeledes et ansvar for at sikre, at der er en løbende
opmærksomhed på ændret adfærd hos borgere, eller ændrede holdninger og adfærd
hos personalet, som man således reagerer på.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1800: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at sådan en medarbejder ikke bliver ansat i pleje omsorgssektoren igen, jf. artiklen Medarbejder på nordjysk bosted tiltalt for at slå svært udviklingshæmmet beboer fra dr.dk 14/9-20, til sundheds- og ældreministeren
./.
Det er selvfølgelig helt afgørende, at der er kompetent personale ansat i pleje- og
omsorgssektoren, og at der er de rette rammer for den gode og grundige ansættel-
sesprocedure. Sundheds- og Ældreministeriet er i gang med at se nærmere på pro-
blemstillingen, herunder eventuelle mulige løsninger, ligesom Sundheds- og Ældremi-
nisteriet er i dialog med Justitsministeriet om mulige løsninger i forhold til private le-
verandørers adgang til strafferetlige oplysninger, som også oplyst i svar på SUU alm.
del - spm 1559.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Christina Debes Helm
Side 2