Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2260116_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-10-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPBHK
Sagsnr.: 2013988
Dok. nr.: 1408357
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1780 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1780:
”Vil
ministeren i samarbejde med landets kommuner udarbejde en samlet besvarelse
af følgende spørgsmål:
Hvor mange borgere er der i gennemsnit tilknyttet en alment praktiserende læge i
kommunen?
Hvor mange borgere pr. 1.000 indbyggere modtager sygepleje i hjemmet?
Hvor mange akutpladser har kommunens plejehjem til indlæggelser efter sundheds-
loven?
Hvor mange af kommunens plejehjems akutpladser blev i 2019 brugt til indlæggel-
ser efter sundhedsloven?
Har kommunen oplevet en stigning i antallet af borgere, der har søgt behandling for
stof- eller alkoholmisbrug under og efter covid-19 nedlukningen? Hvis ja, er stigningen
så beskeden, moderat eller væsentlig?
Har kommunen været nødt til at aflyse forebyggende indsatser, genoptræning m.v.
på grund af covid-19? Hvis ja, hvilke?
Har kommunen taget digitale arbejdsmetoder i brug i forbindelse med varetagelse
af opgaver i medfør af sundhedsloven i perioden, hvor corona-restriktioner har van-
skeliggjort opgavevaretagelsen?
Har kommunen iværksat forebyggende tiltag for at sikre borgernes psykiske sund-
hed under og efter covid-19 nedlukningen?”
Svar:
Spørgsmålet besvares på baggrund af eksisterende oplysninger, og besvarelsen er op-
delt, således at underspørgsmål besvares enkeltvis. Nogle underspørgsmål besvares
med bidrag fra KL.
Hvor mange borgere er der i gennemsnit tilknyttet en alment praktiserende læge i
kommunen?
Sundhedsdatastyrelsens opgørelser på baggrund af Sygesikringsregisteret, Yderregi-
steret og CPR-registeret viser, at der på tværs af landets kommuner pr. 1. januar 2020
i gennemsnit var tilknyttet 1.652 patienter pr. lægekapacitet, og at der i gennemsnit
var 2 lægekapaciteter pr. praksis.
Hvor mange borgere pr. 1.000 indbyggere modtager sygepleje i hjemmet?
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1780: Spm. om sundhed i landets kommuner, til sundheds- og ældreministeren
2260116_0002.png
”KL
har foretaget en opgørelse over antal borgere, der modtager hjemmesygepleje i
2019. Opgørelsen inkluderer også borgere i plejebolig (kilde: Statistikbanken, bereg-
net gennemsnit pr. måned).
Opgørelsen viser, at blandt de
-
0-64-årige modtog 6,4 borgere pr. 1.000 indbyggere i 2019 hjemmesygepleje,
-
65-79-årige modtog 59,4 borgere pr. 1.000 indbyggere i 2019 hjemmesygepleje,
-
80+-årige modtog 307,3 borgere pr. 1.000 indbyggere i 2019 hjemmesygepleje.”
Hvor mange akutpladser har kommunens plejehjem til indlæggelser efter sundheds-
loven?
De kommunale akutfunktioner er en del af hjemmesygeplejen efter sundhedslovens
§ 138. Formålet med de kommunale akutfunktioner kan være at forebygge forvær-
ring af sygdom og at følge op på sygehusets pleje- og behandlingsindsats, når patien-
ten efter udskrivelse fortsat har komplekse pleje- og behandlingsbehov, som ikke kan
varetages af den øvrige kommunale hjemmesygepleje. Praktiserende læger, vagtlæ-
ger og sygehuslæger kan henvise borgere og patienter til en kommunal akutfunktion,
hvis borgeren er i målgruppen for tilbuddet og har behov for indsatser, der ydes i
akutfunktionen, men ikke har brug for at være indlagt eller er klar til udskrivelse fra
sygehus.
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
”KL
har ikke en opgørelse over antallet af akutpladser i kommunerne, idet pladserne
anvendes fleksibelt efter behov. De kommunale akutfunktioner kan enten være orga-
niseret med pladser (senge) eller som udgående akutteam. Nogle kommuner har både
akutpladser og udkørende akutteams.
KL har tidligere spurgt kommunerne til, hvor mange kommuner der har organiseret
akutfunktionen med pladser (senge) og hvor mange, der har organiseret den med ud-
gående akutteams.
Ifølge KL´s seneste spørgeskemaundersøgelse (gennemført i oktober, 2019) har 90
pct. af kommunerne et akutteam, mens knap 60 pct. af kommunerne har akutpladser.
Nogle kommuner har som nævnt både akutpladser og udkørende akutteams.”
Hvor mange af kommunens plejehjems akutpladser blev i 2019 brugt til indlæggelser
efter sundhedsloven?
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
”KL
har ikke opgørelser herfor og skal henvise til svar på foregående spørgsmål.”
Har kommunen oplevet en stigning i antallet af borgere, der har søgt behandling for
stof- eller alkoholmisbrug under og efter covid-19 nedlukningen? Hvis ja, er stignin-
gen så beskeden, moderat eller væsentlig?
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
”I
forbindelse covid-19 nedlukningen i foråret gennemførte KL en rundspørge til kom-
munerne for at afklare situationen på rusmiddelområdet.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1780: Spm. om sundhed i landets kommuner, til sundheds- og ældreministeren
2260116_0003.png
Et af spørgsmålene i rundspørgen var, om kommunerne oplevede, at flere borgere øn-
skede rusmiddelbehandling. Svarene fra kommunerne viste, at der ikke var en stigning
i efterspørgslen efter behandling for stof- eller alkoholmisbrug.
Det er i øvrigt KL’s vurderi g, at efterspørgsle efter
rusmiddelbehandling er steget i
takt med, at samfundet er åbnet mere op, og forholdene er blevet lidt mere normale.”
Har kommunen været nødt til at aflyse forebyggende indsatser, genoptræning m.v.
på grund af covid-19? Hvis ja, hvilke?
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
”KL
råder ikke over data, der kan belyse omfanget af evt. aflysninger af forebyggende
indsatser på grund af covid-19. Det er dog KL´s klare indtryk, at kommunerne alene
har aflyst forebyggende indsatser, genoptræning mv. hvis der har været en sundheds-
faglig grund herfor. Enten af hensyn til smitterisiko for borgerne eller fordi kommunen
på baggrund af en samlet vurdering af kommunens samlede behandlings- og perso-
nalekapacitet har haft behov for at prioritere denne kapacitet til patienter med livs-
nødvendige, kritiske og akutte støttebehov (jf. de ændringer af sundhedsloven, som
covid-19 afstedkom).”
Har kommunen taget digitale arbejdsmetoder i brug i forbindelse med varetagelse af
opgaver i medfør af sundhedsloven i perioden, hvor corona-restriktioner har vanske-
liggjort opgavevaretagelsen?
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
”Kommunerne
har i stor stil taget digitale arbejdsmetoder og -redskaber i brug under
udbruddet af corona-virus.
Skærmbesøg er blevet brugt hyppigt i såvel hjemmesygeplejen som i hjemmeplejen.
Flere kommuner har arbejdet med dette område over en lang årrække og her er ande-
len af skærmbesøg steget, mens andre er kommet til under udbruddet af corona-vi-
rus, med stor succes.
Herudover har kommunerne på forskellig vis hjulpet borgerne med at gennemføre vir-
tuelle konsultationer hos de privatpraktiserende læger
ge e ”Mi Læge” og ”Ko -
takt læge”, særligt borgere der har svært
ved digital kommunikation.
På træningsområdet har kommunerne oplevet, at de med succes har kunnet gennem-
føre træningssessioner med borgerne gennem skærmbesøg samt andre digitale red-
skaber (apps, sensorteknologi).
Flere kommuner har haft god erfaring med brug af medicinteknologier. Disse løsnin-
ger gør, at man kan dosere medicinen uden at være fysisk tilstede og derved udsætte
borger for mulig smitte. Flere af teknologierne har også huske-funktioner, så borgerne
bliver mindet om at tage medicinen.
Har kommunen iværksat forebyggende tiltag for at sikre borgernes psykiske sundhed
under og efter covid-19 nedlukningen?
KL har til besvarelsen oplyst følgende:
”Kommunerne
har på forskellig vis efterstræbt at støtte borgerne mentalt under og
efter nedlukningen af samfundet, både med egne aktiviteter og ved at koble til andre
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1780: Spm. om sundhed i landets kommuner, til sundheds- og ældreministeren
tilbud. Nogle aktiviteter har været målrettet borgere i særligt udsatte positioner, an-
dre har været bredere ift. de mange, der kan have oplevet sig særligt sårbare eller
ensomme i lyset af den usikre situation og som har manglet de sædvanlige mulighe-
der for at indgå i normale hverdagsaktiviteter.
Flere kommuner oprettede ret hurtigt efter nedlukningen oversigter på sociale medier
med henvisninger til virtuelle fællesskaber, enten tilbud fra frivillige foreninger eller
kommunale tilbud. Det være sig aktiviteter som fællessang, fysisk aktivitet, mindful-
ness eller andre gruppeaktiviteter, som kunne gennemføres virtuelt.
Der har også været mulighed for gåture i det fri, såvel til borgere, der var visiteret til
indsatser efter lov om social service, som mere bredt rettet for at tilbyde adgang til
fællesskaber. Der er herudover blevet anvist støttemuligheder i form af fx online-råd-
givningsmuligheder eller telefonrådgivning.
Erfaringerne med de virtuelle kontakter er noget, som mange borgere har responde-
ret positivt på. Efter genåbningen af samfundet har der været stort fokus på at etab-
lere kontakt til mennesker i udsatte positioner, fx udsatte unge, som har haft det
svært og har været særligt udsatte som følge af situationen, fx fordi de ikke har været
så deltagende i skoleaktiviteter.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Benjamin Haslund-Krog
Side 4