Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Christiansborg, den 15. september 2020 kl. 14.00-15.00, vær. 1-133, Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg]
Samråd BN om omsorgssvigt i ældreplejen
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Samrådsspørgsmål BN:
Hvad agter ministeren konkret at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i
ældreplejen?
Lad mig starte med at sige, at vi siden sidste samråd har
oplevet endnu en sag med fuldkommen uacceptabel og
uværdig adfærd i vores ældrepleje. Jeg henviser til den
ulykkelige og hjerteskærende sag, som TV2 har afdækket
her i de seneste dage. Det var en daværende medarbejder i
Helsingør Kommunes ældrepleje, som på groveste vis har
ydmyget og chikaneret en stakkels demensramt kvinde.
Der findes næsten ikke ord, der er stærke nok til at beskrive,
hvor uværdigt, grænseoverskridende og uanstændigt den
daværende medarbejders handlinger har været. Det er også
vigtigt at understrege, at jeg ikke mener, at man kan
sidestille denne her aktuelle sag med sagen, som kom fra
TV2-dokumentaren med Else og Niels.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1778: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 15/9-20 om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
 
Sagen fra Helsingør handler for mig at se ikke om
manglende faglighed eller om en generel forrået kultur på en
arbejdsplads, hvor medarbejdere udviser omsorgssvigt ved
fx ikke at skifte en ble eller ikke hjælpe med toiletbesøg.
Helsingør-sagen handler grundlæggende om menneskelig
afstumpethed hos en enkelt medarbejder. Det er noget
ganske andet.
Jeg kan forstå på dækningen i medierne, at der i den
konkrete sag er handlet prompte fra ledelsens side med
bortvisning, samt at sagen er politianmeldt.
Når det er sagt, så er det jo klart, at en sag som den fra
Helsingør Kommune desværre kommer til at bidrage til et
billede af, at der er noget grundlæggende galt med vores
ældrepleje. Og det har vi behov for at dykke ned i – og det er
jo det, vi drøfter her på dagens samråd. Vi skal dykke ned
meget mere generelt end den seneste sag fra Helsingør, som
jeg dog synes, var den rigtige at starte ud med.
Samrådet i dag ligger, som Karina Adsbøl også var inde på, i
forlængelse af det samråd, vi havde for godt to uger siden
om samme emne. Et samråd, hvor der var stor spørgelyst og
efterspørgsel på konkrete veje til at styrke vores ældrepleje.
Jeg noterede mig med glæde, at den efterspørgsel og det
ønske var bredt på tværs af partier. Uanset hvad man
tidligere måtte have ment eller havde stemt, så er der på
tværs af partier et bredt ønske og forventning om, at det her
skal vi kunne gøre bedre.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1778: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 15/9-20 om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
 
Som jeg indledte samrådet med sidste gang, så viste TV2-
dokumentaren nogle forhold, som ingen steder hører hjemme
i vores ældrepleje. Der er ganske enkelt ingen
undskyldninger for den uværdige og hjerteløse måde, Else
og Niels blev behandlet på.
Selvom det ikke er min opfattelse, at dokumentaren tegner
det fuldkomne generelle billede af vores ældrepleje, så tror
jeg desværre, at vi vil kunne finde andre eksempler i
ældreplejen rundt omkring, hvor der mangler omsorg. Hvor
der mangler værdighed i plejen af vores ældre. Hvor man har
helt glemt, at man har med mennesker at gøre. Endda
mennesker, der er så svækkede, at de har svært ved at
udtrykke sig og er fuldstændigt afhængige af hjælp fra andre.
Det må og skal vi ikke acceptere som velfærdssamfund. Det
er et fælles ansvar at få gjort noget ved problemerne.
Som jeg også fastslog på forrige samråd, så udspringer de
problemer og kritisable forhold, vi har været vidne til, af
flere forskellige forhold. Og det er ikke forhold, som er
opstået fra den ene dag til den anden. Det er efter min klare
overbevisning altså en udvikling, der er sket over flere år.
Derfor skal der også ses på flere forskellige løsninger – Det
ville være helt naivt at tro, at der er én løsning, et quick-fix
på det, vi ser. Det er også det, jeg hører, at der er enighed om
bredt rundt omkring. Og også omkring i landet – i hvert fald
når jeg taler med de store betydende organisationer på
området, som jo har en virkelig god indsigt i området.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1778: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 15/9-20 om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
 
Som jeg ser det, så er der nogle strukturer omkring vores
ældrepleje, som visse steder ikke fungerer. Noget handler om
økonomi, noget handler om ledelse og noget handler om
dårlige kulturer, der får lov til at sætte sig.
Vi ved også, at der nogle steder mangler faglighed og de
rette kompetencer. Men det handler også om, at
uhensigtsmæssige strukturer og systemer nogle steder
medfører, at medarbejderne oplever ikke at kunne få lov til
at gøre deres arbejde ordentligt. At de ikke kan udføre det
arbejde, som de er uddannet til, som de jo brænder for.
Det er jo velkendt, at kommunerne længe har været presset
på deres økonomi og har haft udfordringer med at skaffe de
nødvendige hænder og hoveder. Det er klart, at det sætter sit
aftryk på hverdagen i ældresektoren med årelange
besparelser og nedskæringer.
Det er vi her på Christiansborg nødt til at tage alvorligt. Vi er
nødt til at gribe fat om nældens rod og sikre, at der som
minimum er penge, der følger med. Når vi kan se, at vi
bliver flere ældre, og vi får også flere børn, så skal pengene
følge med.
Og det er denne her regering klar til at prioritere. Det er det
vi kalder bund. Sikre, at der er en bund under velfærden. Og
det kan man se på de konkrete tiltag, som vi har lavet.
Med de to økonomiaftaler med kommunerne og med
finansloven har vi løftet den kommunale økonomi, så der er
mulighed for netop at dække det demografiske træk, som det
hedder teknisk, i de år, hvor vores aftaler dækker.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1778: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 15/9-20 om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
2246194_0005.png
 
Næste skridt bliver fremsættelse af en konkret velfærdslov,
som skal sikre, at pengene følger med befolknings-
udviklingen. Det skal være et værn for den enkelte ældre og
for vores samfund mod de årlige nedskæringer, som vi
desværre har set i mange år.
Vi er altså klar til at betale regningen. Det er fundamentet for
at gøre noget. Regningen for den demografiske udvikling.
Man kan se på vores finanslovsforslag, at vi lægger
yderligere 400 mio. kr. oveni. De ekstra midler ønsker vi at
prioritere til kvalitet og kompetenceudvikling i ældreplejen.
Så altså ikke kun en hånd under, hvor pengene følger med,
men også et løft til kvalitet og kompetenceudvikling i
ældreplejen.
Men vi må indstille os på, at det tager tid at få rettet op på
situationen, fordi situationens alvor viser, at der er
grundlæggende ting, der skal forbedres, og der skal ændres.
Penge er vigtigt, men penge løser ikke alt. Det, vi har set og
hørt om udfordringer på ældreområdet de sidste par måneder
– de sager, der har været kortlagt. Det viser, at der altså er
behov for sætte ind flere steder.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1778: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 15/9-20 om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
 
Et af de steder, hvor jeg mener, at der konkret skal ske nogle
forbedringer, er på tilsynene, og hvordan man følger op på
tilsynene. Redegørelserne, jeg har fået fra KL og fra
Styrelsen for Patientsikkerhed, viser et alt for broget billede
af, hvad tilsynene afdækker af fejl og mangler, og hvordan
man følger op eller mangler at følge op ude i vores
kommuner.
Og derfor er det meldt ud, at det er regeringens vurdering, at
der er behov for at få styrket opfølgningen på de problemer,
som tilsynene finder. Tilsyn handler nemlig ikke kun om
kontrol – det handler i høj grad også om læring. Og om at
der bliver fulgt ordentligt op ude på plejeenhederne, så fejl
og mangler bliver rettet. Dårlige kulturer bliver erstattet af
gode kulturer.
Tilsyn kommer jo kun og finder fejl de steder, hvor der er
sket fejl. Målet er jo at sætte ind før, det går så galt, at et
tilsyn finder fejl og mangler. Og derfor er der også andre ting
vi skal blive klogere på af udfordringer i vores ældrepleje.
Og det er grunden til, at vi afholder det kommende
ældretopmøde - for at give os nogle konkrete informationer
og pejlinger. Vi har brug for at dykke ned i de forskellige
udfordringer, og vi har brug for at få drøftet, om de
nuværende strukturer og systemer egentlig har udviklet sig i
den forkerte retning, og hvad der skal til for at komme ind på
rette spor.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1778: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 15/9-20 om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at undgå sager om omsorgssvigt i ældreplejen, til sundheds- og ældreministeren
 
Det er en opgave, som er stor, som ingen kan gøre alene,
men nogen har ansvaret for at gå foran. Og det er for mig at
se regeringen, der har det ansvar, og mig som Sundheds- og
Ældreminister, der har ansvaret for at gå foran.
Men der skal arbejdes sammen med alle relevante parter og
partier. Og her ser jeg alle partier som relevante, men også
parterne. Blandt andet FOA, Ældre Sagen og KL, som jo er
medarrangører af det kommende ældretopmøde, og som vi
planlægger det med. Men også, hvordan vi konkret skal have
en opfølgning herpå i den videre vigtige dialog og det vigtige
arbejde med at sikre en ny retning for ældreplejen.
Så lad mig slutte af med at gentage min melding fra forrige
samråd: Jeg er helt åben for at diskutere alle gode forslag og
idéer, som kan trække ældreplejen i en ny og bedre retning.
For mig er det vigtigt, at forslagene har klangbund hos dem,
det vedrører. At det giver faglig mening, og – ikke mindst –
at vi har fokus på at bruge ressourcerne på den mest
hensigtsmæssige måde og ikke skabe unødigt bureaukrati for
vores kommuner.
Tak for ordet.
Side 7