Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2262742_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1559
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-09-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCDHE
Sagsnr.: 2010641
Dok. nr.: 1364918
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1559 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 1559:
”Ministrene
bedes med henvisning til artikel i Ekstrabladet 6/8-20: "Min mor fulgte
tyveriet med øjnene" redegøre for, om det er korrekt, at private leverandører ikke
kan indhente offentlige straffeattester ved ansættelse af pleje/omsorgspersonale?
Hvilke initiativer agter ministrene at tage i forhold til denne problemstilling? Mini-
strene bedes redegøre for, om ministrene fortsat ikke vil stille krav til offentlige og
private leverandører om indhentelse af straffeattester?”
Svar:
Da spørgsmålet vedrører private leverandørers mulighed for at indhente offentlige
straffeattester ved ansættelse af pleje- og omsorgspersonale, er der til brug for be-
svarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeriet, da reglerne henhører under Justits-
ministeriets ressort.
Justitsministeriet har til brug for deres bidrag indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan
fra Kriminalregisteret udstede straffeattester til både privat brug
(privat straffeattest) og offentlig brug (offentlig straffeattest). Reglerne herom findes
i bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling af personoplysninger i Det
Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) med senere ændringer. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 1, at Kriminalregisteret indeholder en afgørelsesdel og en efter-
forskningsdel.
Efter bekendtgørelsens § 11 udsteder Rigspolitiet en privat straffeattest, når den per-
son, som oplysningerne vedrører, fremsætter begæring herom. På en privat straffeat-
test medtages afgørelser, som er optaget i afgørelsesdelen, og som omfatter over-
trædelse af straffeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, lovgivningen
om euforiserende stoffer, lovgivningen om våben og eksplosivstoffer eller udenland-
ske afgørelser med visse begrænsninger.
Rigspolitiets udstedelse af en offentlig straffeattest sker efter bekendtgørelsens § 22
til en række opregnede myndigheder til brug for nærmere angivne formål. En offent-
lig straffeattest kan ikke udstedes til personen selv, men alene til den pågældende of-
fentlige myndighed. På en offentlig straffeattest medtages de samme afgørelser som
ved en privat straffeattest, men også en række overtrædelser af anden lovgivning,
der indeholder bestemmelser om straf, f.eks. færdselsloven. En væsentlig forskel
mellem den private straffeattest og den offentlige straffeattest er tillige, at afgørelser
typisk vil optræde i længere tid på den offentlige straffeattest sammenlignet med den
private straffeattest.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1776: Spm. om ministeren stadig er uenig i, at det skal være obligatorisk at indhente offentlige straffeattester for ansatte i pleje- og omsorgssektoren for at forebygge gengangere, til sundheds- og ældreministeren
Med hjemmel i bekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7, kan Rigspolitiet efter begæring og
med samtykke fra personen, som oplysningerne vedrører, udstede offentlige straffe-
attester til kommuner og regioner for pleje- og omsorgspersonale, der søger ansæt-
telse eller er ansat til at yde indsats i henhold til §§ 83 og 85 i lov om social service.
Hjemlen blev indført med en ændring af bestemmelsen ved bekendtgørelse nr. 704 af
4. juli 2019 om ændring af kriminalregisterbekendtgørelsen.
Efter bekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7, er det ikke muligt for Rigspolitiet at udstede
en offentlig straffeattest til private leverandører for pleje- og omsorgspersonale. Pri-
vate leverandører kan dog efter bekendtgørelsens § 11 indhente en privat straffeat-
test for pleje- og omsorgspersonale, hvis den private leverandør forinden har indhen-
tet samtykke hertil fra personen, som oplysningerne angår.”
Justitsministeriet oplyser afslutningsvist følgende:
”Justitsministeriet
vil sammen med Sundheds- og Ældreministeriet kigge på en løs-
ning snarest muligt, sådan at vi sammen får sikret, at lignende sager kan undgås i
fremtiden.”
Jeg kan henholde mig til ovenstående.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Christina Debes Helm
Side 2