Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2269804_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-10-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 2012949
Dok. nr.: 1432154
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1772 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 1772:
”Kan
ministeren oplyse, om der er udfordringer med autorisationslovgivningen, der
kan stå i vejen for opgaveglidning mellem s-radiografer og sygeplejersker og i givet
fald hvilke?
Svar:
Jeg har anmodet Styrelsen for Patientsikkerhed om bidrag til besvarelse af alm. del
spm. 1772. Styrelsen har oplyst følgende:
”Der
er ingen udfordringer med autorisationslovgivningen, der kan stå i vejen for op-
gaveglidning mellem s-radiografer og sygeplejersker. Hverken radiografer eller syge-
plejersker er i autorisationsloven tillagt et forbeholdt virksomhedsområde, og der er
således ingen opgaver, som disse faggrupper i medfør af autorisationsloven har ene-
ret på at udføre. Når der i praksis er forskel på hvad de to faggrupper udfører af ar-
bejde, er det fordi de med baggrund i deres forskellige uddannelser ansættes til at
løse forskellige opgaver.
./.
Som også beskrevet i brevet fra sundheds- og ældreministeren af 14. september 2020
til Radiograf Rådet, er det regionerne, der har ansvaret for driften af sygehusvæse-
net, lige som det i sidste ende også er regionerne som via sygehusledelserne beslut-
ter arbejdsfordelingen faggrupperne imellem samt ansættelse af personale.
Det bør dog bemærkes, at såvel radiografer som sygeplejersker er underlagt pligt til
at udvise omhu og samvittighedsfuldhed i medfør af autorisationslovens § 17. De vil
herefter ikke kunne påtage sig opgaver, som de ikke kan løse på en patientsikker
måde.
Tilsvarende skal regionerne tilrettelægge arbejdet på landets sygehuse på en patient-
sikkerheds forsvarlig måde. Det fremgår således af sundhedsloven § 3 a, at behand-
lingssteder skal organiseres på en sådan måde, at sundhedspersoner er i stand til at
varetage deres opgaver fagligt forsvarligt, ligesom pligten understreger, at regions-
råd, kommunalbestyrelser og private virksomheder, som yder sundhedsfaglig be-
handling, skal sikre det tilstrækkelige og nødvendige udstyr, herunder IT, tydelig for-
deling af ansvar og opgaver, nødvendige instrukser, rutiner og procedurer for de for-
skellige opgaver m.v. Denne pligt indebærer blandt andet, at regionsråd, kommunal-
bestyrelser og private virksomheder, som yder sundhedsfaglig behandling, blandt an-
det skal sørge for, at behandlingsstedernes personalet har de nødvendige faglige kva-
lifikationer.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1772: Spm., om der er udfordringer med autorisationslovgivningen, der kan stå i vejen for opgaveglidning mellem s-radiografer og sygeplejersker og i givet fald hvilke, til sundheds- og ældreministeren
Formår driftsherren ikke at organisere behandlingsstedet som forudsat, og dette kan
bringe patientsikkerheden i fare, kan Styrelsen for Patientsikkerhed i medfør af den
gældende bestemmelse i sundhedslovens § 215 b, stk. 1, i forbindelse med sit tilsyn
med behandlingsstedet efter sundhedslovens § 213, give påbud til behandlingsste-
det, hvori der opstilles sundhedsmæssige krav til den pågældende virksomhed, eller
give påbud om midlertidigt at indstille virksomheden helt eller delvis.”
Jeg kan henholde mig til Styrelsen for Patientsikkerheds bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 2