Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2269843_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 29-10-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2012899
Dok. nr.: 1428736
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1747 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 1747:
”Hvad er i istere s ko
e tar til artikle ”Store udsvi g i psykiatriske diag oser til
bør ” i Kristeligt Dagblad de 5. septe
ber 2020, og kan ministeren forklare, hvorfor
der er så store udsving geografisk set i diagnoser/diagnosepraksis i forhold til børn i
psykiatrien, og hvilke tiltag påtænker ministeren og Sundhedsstyrelsen for at sikre
best practice og et mere ensartet og kvalitetssikret serviceniveau i børne- og unge-
psykiatrien på tværs af regions- og kommunegrænser?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Sundheds-
styrelsen. Således oplyser Sundhedsstyrelsen om brugen af diagnoser bl.a.:
”Diagnoser
er sundhedsfaglige arbejdsredskaber, der bruges til betegnelse af syg-
domsbilleder, og som afgrænser sygdomme i forhold til hinanden. Diagnosen er pri-
mært et redskab til sundhedsfaglig kommunikation, dokumentation og forskning og
bør derfor ikke i sig selv være afgørende for, hvilken type behandling, man som pati-
ent modtager.
I den diagnostiske proces vil lægen (eller en anden sundhedsperson) tage udgangs-
punkt i de oplevelser, som patienten beskriver (symptomer), patientens tidligere syg-
domme og behandlinger, biologiske, sociale og familiære dispositioner, de kliniske
observationer lægen gør sig ved undersøgelsen af patienten (fund) og i resultatet af
eventuelle supplerende undersøgelser med fx laboratorieundersøgelser, scanninger
eller standardiserede tests.
Diagnoser og sygdomsbeskrivelser kan bruges frit af sundhedsfagligt personale under
sædvanligt fagligt ansvar og krav til faglig omhu og samvittighedsfuldhed. Anvendelse
af diagnosebetegnelser er ikke begrænset til særlige godkendte diagnoselister m.v.,
men i det daglige praktiske arbejde kan det være påkrævet at anvende bestemte di-
agnosekoder til registreringer, også selvom de tilgængelige koder både af fagperso-
ner og patienter kan opleves som upræcise og utilstrækkelige for et kompliceret bil-
lede.
Sundhedsfagligt personale har pligt til at dokumentere sundhedsfaglig virksomhed,
både ved journalføring og ved kodning af sygdom og indrapportering til registre og
databaser, ligesom ejere af sygehuse, klinikker m.v. har pligt til at sikre indberetning
af oplysninger om sundhedsfaglig virksomhed til de centrale myndigheder. Til det for-
mål anvendes forskellige koder som anført i Sundhedsvæsenets Klassifikations Sy-
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1747: Spm. om kommentar til artiklen Store udsving i psykiatriske diagnoser til børn i Kristeligt Dagblad 5/9-20, til sundheds- og ældreministeren
stem (SKS). SKS udvikles og vedligeholdes af Sundhedsdatastyrelsen og bruges pri-
mært inden for sygehusvæsenet, bl.a. i forbindelse med registrering af sundhedsfag-
lige ydelser i de patientadministrative systemer.
Diagnosekoderne dokumenteres og indberettes herefter til Landspatientregistret
(LPR). LPR finder anvendelse på sygehuse, og det betyder, at patienter der ses i fx al-
men praksis, PPR, hos privat praktiserende børne- og ungdomspsykiater mv. ikke
fremgår af LPR. Det betyder, at sundhedsvæsenets organisering og udvikling har be-
tydning for hvor mange diag
oser der registreres i LPR.”
Herudover oplyser Sundhedsstyrelsen, at udviklingen i antallet af diagnoser i den re-
gionale børne- og ungdomspsykiatri senest er blevet analyseret af Social- og Inden-
rigsministeriets benchmarkingenhed, som udgav rapporten
Udviklingstendenser i for-
hold til børn og unge med psykiatriske diagnoser
i august 2020. Om rapporten oplyser
Sundhedsstyrelsen bl.a.:
”Rapporten
belyser både, at der er store forskelle i anvendelsen af psykiatriske diag-
noser på tværs af regioner og kommuner, mellem kommuner inden for samme region
og at der er sket en stor stigning i antallet af diagnoser. Fra 2009-2019 er antallet af
børn og unge med psykiatriske diagnoser steget i alle fem regioner. Udviklingen har
dog været meget forskellig. Stigningen har været højest i Region Nordjylland og lavest
i Region Hovedstaden.
I rapporten beskrives det, at en række klinikere og forskere peger på flere forskellige
grunde til denne udvikling. Først og fremmest en større opmærksomhed på børn med
tegn på psykisk sygdom og dermed en bedre opsporing, men også at klinikerne i dag
ved mere om børn og unges psykiske udvikling og over tid har udviklet en bedre diag-
nostik og bedre behandlingstilbud.
Den geografiske variation i brugen af psykiatriske diagnoser kan ifølge rapporten for-
mentlig forklares med udgangspunkt i en række forskellige faktorer, herunder for-
skelle i organisering regionalt og kommunalt, forskelle i henvisningsmønstre og visita-
tion samt i forskelle i udrednings- og diagnosticeringspraksis.
De fem regioner har organiseret sig forskelligt i forhold til børne- og ungdomspsyki-
atrien og har forskellige kriterier for henvisning til udredning og behandling. Det bety-
der at der vil være forskel på, hvor børn og unge bliver udredt. De børn og unge der
udredes i det primære sundhedsvæsen fx i almen praksis, i sundhedsplejen og PPR
(Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) registreres ikke i LPR. Forskelle i organisering og
opgavefordeling mellem praksissektor og sygehussektor, samt forskelle i tilbuddene i
den kommunale sektor vil derfor bidrage til forskellene i registrering af psykiatriske
diagnoser.
Herudover har implementering af pakkeforløb i psykiatrien særligt for psykiske lidel-
ser af lettere grad skabt fokus på en mere ensartet henvisning og visitation og har be-
tydet, at der henvises et øget antal børn og unge til udredning. Der kan dog være for-
skel i anvendelsen af pakkeforløb på tværs af regioner og dette vil bidrage til en geo-
grafisk forskel i brugen af diagnoser.
Ovenstående kan dog formentlig ikke alene forklare de geografiske forskelle og for-
skellene skyldes formentlig også forskel i udredning og diagnosticering. Der er i regi af
speciallægeuddannelsen i børne- og ungdomspsykiatri samt i bredere efteruddannel-
sesregi fokus på at sikre en mere ensartet diagnostik. Derudover kan det ikke udeluk-
kes at der også kan være forskel i forekomst at psykisk lidelse på tværs af regio-
nerne.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1747: Spm. om kommentar til artiklen Store udsving i psykiatriske diagnoser til børn i Kristeligt Dagblad 5/9-20, til sundheds- og ældreministeren
Herudover har Sundhedsstyrelsen vedrørende indsatsen i forhold til en mere ensartet
kvalitet i børne-og ungepsykiatrien på tværs af regions- og kommunegrænser bl.a.
oplyst følgende:
”Sundhedsstyrelsen
har i de senere år haft fokus på at understøtte mere ensartede
og kvalitetssikrede indsatser til børn og unge med psykiske lidelser, eller symptomer
på psykisk lidelse og har bl.a. haft et stigende fokus på tiltag mht. opsporing af psyki-
ske lidelser hos børn og unge. Derudover er der gennemført en række indsatser som
fx:
- Tværsektorielle forløbsprogrammer for børn og unge med henholdsvis angst
og/eller depression, ADHD og spiseforstyrrelser. Forløbsprogrammerne imple-
menteres pt. i regionerne. I starten af 2021 kommer der en tværgående evalue-
ring af tiltaget.
- Afprøvning af en fremskudt regional funktion i børne- og ungdomspsykiatrien
(satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2018-2021). De frem-skudte funktioner
organiseres, så de understøtter samarbejdet mellem den regionale børne- og ung-
domspsykiatri og kommunerne mhp. at opruste kompetencerne hos fagperso-
nerne, der skal yde en tidlig indsats til børnene.
- Styrket indsats i PPR (satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2019-2022) gen-
nem udvikling af og forsøg med implementering af lettere behandlingstilbud. Som
en del af indsatsen er der udarbejdet tværministerielle faglige anbefalinger vedr.
udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR, som vil blive af-
prøvet i udvalgte kommuner og derpå evalueret.
Hovedparten af de ovenstående beskrevne indsatser har projektkarakter, eller er pul-
jefinansieret, og dette vanskeliggør systematisk implementering og udbredelse af
virksomme metoder mm. Sundhedsstyrelsen vurderer, at der fortsat er stort behov
for et mere ensartet tilbud til børn og unge med psykiske lidelser, eller tegn på psyki-
ske lidelser i forhold til udredning, behandling og opfølgning. Det gælder både i den
regionale børne- og ungdomspsykiatri, i praksissektoren og i de kommunale tilbud.
Et mere ensartet tilbud om udredning, behandling og opfølgning kan understøttes af
en række indsatser og redskaber;
- Nationale visitationsretningslinjer med henblik på at sikre en ensartet henvisning
til systematisk udredning
- Kliniske retningslinjer med fokus på brug af diagnostiske redskaber og en tvær-
faglig tilgang til udredning, behandling og opfølgning
- Styrkelse af opsporing og den lettere behandlingsindsats i kommunerne, bl.a.
gennem en styrkelse af PPR
- Fokus på systematisk kvalitetssikring, dels gennem anvendelse af kliniske ret-
ningslinjer, men også via efteruddannelse og kvalitetsdata.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste, idet jeg supplerende vil
understrege, at det er afgørende, at behandlingspsykiatrien står klar til at hjælpe
børn og unge, og at der fra statslig side er givet de rette rammer til at kunne gøre det.
Således har regeringen sammen med aftalepartierne i den seneste finanslov priorite-
ret et varigt løft for hele psykiatrien på 600 mio. kr. årligt, bl.a. til flere senge og mere
personale i den regionale psykiatri.
Midlerne har vi udmøntet sammen med Danske Regioner, og det vil blandt andet
være med til at lette presset på en trængt børne- og ungepsykiatri.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1747: Spm. om kommentar til artiklen Store udsving i psykiatriske diagnoser til børn i Kristeligt Dagblad 5/9-20, til sundheds- og ældreministeren
Men det er ikke alle udfordringer, der kan løftes i ét træk, og der er behov for, at vi
tænker hele vejen rundt. Med 10-års planen for psykiatrien vil vi tage fat på de mere
grundlæggende problemer, og den vil bl.a. have særligt fokus på børn og unge som
målgruppe og hvilke udfordringer, der særligt gør sig gældende i indsatsen til denne
målgruppe.
Som første skridt i arbejdet med 10-års planen udarbejder Sundhedsstyrelsen i sam-
arbejde med Socialstyrelsen en grundig beskrivelse af status og udfordringerne i psy-
kiatrien. Det skal danne grundlaget for det kommende indhold i 10-årsplanen.
Der bliver tale om en bred og inddragende proces, hvor politikere, fagfolk og organi-
sationer løbende bliver taget med på råd. Det gælder ikke mindst i forhold til dem,
som står med problemerne tæt inde på livet til hverdag. Uden en bred, lokal foran-
kring, kan vi ikke lave en holdbar plan, der virker i praksis.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 4