Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2598779_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 788
Doknr.
561115
Dato
23-06-2022
Folketingets daværende Sundheds- og Ældreudvalg (nu Sundhedsudvalget)
har d. 8. september 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1736 (alm. del) til den
daværende social- og indenrigsminister (nu social- og ældreminister), som
hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Fatma Øktem
(V).
Spørgsmål nr. 1736:
”Ministeren bedes redegøre
for lovgivningen omkring surrogasi i Norge,
Sverige, Finland, Storbritannien og USA?”
Svar:
Som det fremgår af det foreløbige svar af 5. oktober 2020, var det nødvendigt
at indhente oplysninger til brug for besvarelsen af spørgsmålet.
For så vidt angår reguleringen af surrogataftaler i Norge, Sverige og Finland
henvises til besvarelsen af LIU spm. nr. 25 (B 72). Svaret vedlægges.
For så vidt angår reguleringen af surrogataftaler i USA henvises til besvarelsen
af LIU spm. nr. 28 (B 72). Svaret vedlægges.
For så vidt angår reguleringen af surrogataftaler i Storbritannien har Social- og
Ældreministeriet indhentet oplysninger herom via den danske ambassade i
London. Det fremgår af ambassadens høringssvar, at surrogatmoderskab er
reguleret under
”Human Fertilisation and Embryology Act 2008”
og
“The
Surrogacy Arrangements Act 1985”.
Begge love gælder for hele Storbritannien
(England, Skotland, Wales og Nordirland).
For så vidt angår
kommercielle surrogataftaler
fremgår det, at det ikke er tilladt
at indgå kommercielle surrogataftaler i Storbritannien. Dette er fastsat i
”The
Surrogacy
Arrangements Act 1985”.
Med denne lovgivning blev det gjort
strafbart at annoncere efter en surrogatmor, at reklamere for en
surrogatservice og at tilbyde betaling til en surrogatmor.
For så vidt angår
altruistiske surrogataftaler
fremgår det, at det er tilladt at
indgå altruistiske surrogataftaler. Disse aftaler har ingen formel eller lovmæssig
status.
1) Domicil/bopælskrav: Der er ikke domicil/bopælskrav til surrogatmoren, men
der er domicilkrav for de tiltænkte forældre.
2) Godkendelseskrav af surrogatmoren og de tiltænkte forældre: Efter en
altruistisk surrogataftale, kan retligt forældreskab overføres fra
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1736: MFU spm. om lovgivningen omkring surrogasi i Norge, Sverige, Finland, Storbritannien og USA, til social- og indenrigsministeren
2598779_0002.png
surrogatmoren til de tiltænkte forældre via
”Parental Orders”
eller en
adoptionsaftale i overensstemmelse med
”Human Fertilisation and
Embryology Act
2008”.
Tildeling af
”parental orders”
eller adoption
annullerer surrogatmorens og dennes eventuelle ægtefælle/partners retlige
forældreskab. Der tildeles
”Parental Orders”
eller adoption, såfremt
følgende krav er opfyldt:
i.
ii.
iii.
Parret skal være over 18 år på det tidspunkt, hvor det retlige
forældreskab etableres;
Surrogatmoren og hendes partner (hvis hun har en) skal give
deres ubetingede samtykke;
De tiltænkte forældre skal søge om retligt forældreskab inden for
seks måneder efter barnets fødsel.
3) Det er et krav, at der skal være et genetisk bånd mellem barnet og en eller
begge af de tiltænkte forældre.
4) Det er ikke tilladt at yde kompensation til surrogatmoren. Men det er tilladt
for surrogatorganisationer at opkræve betaling for visse aktiviteter, så som
kontrol af straffeattest, medicinske undersøgelser og administration, men
kun såfremt det ikke fører til indtjening for organisationen. Det er også
tilladt at reklamere for de ydelser, som det er tilladt at opkræve betaling for.
Endvidere er det tilladt at dække en surrogatmors
”rimelige udgifter” i
forbindelse med graviditeten. ”Rimelige udgifter” anslås at være omkring
£15.000. Ved en forældreskabssag tager retten højde for, hvorvidt der er
udbetalt urimeligt store beløb til en surrogatmor. I visse tilfælde vil de
tiltænkte forældre kunne få tildelt
”Parental Orders”
eller adoption til trods
for, at der er udbetalt et langt højere beløb, end hvad der anses for
”rimelige udgifter” til en surrogatmor,
hvis det vurderes, at det er til barnets
bedste.
5) Lige efter fødslen er barnets retlige forældre altid den kvinde, der har født
barnet og dennes eventuelle partner. En genetisk far kan registrere barnets
fødsel sammen med moren, og således med det samme have
”Parental
Orders”
på lige fod med den kvinde, der har født barnet.
For så vidt angår
surrogataftaler indgået i udlandet
fremgår det af
ambassadens svar, at;
1) Det er muligt for de tiltænkte forældre at opnå retligt forældreskab til et barn
født i udlandet på baggrund af en altruistisk surrogataftale via
”Parental
Orders”
eller adoption, der kan tildeles juridisk af en engelsk domstol.
2) Tildeling af retligt forældreskab efter en surrogataftale er afhængig af, at
der er et genetisk bånd mellem barnet og mindst en af de tiltænkte
forældre. Par kan være ugifte og af samme køn.
3) Tildeling af retligt forældreskab via
”Parental Orders”
eller adoption
etableres efter samme britiske lovgivning,
”Human Fertilisation and
Embryology Act 2008”,
som benyttes til at etablere retligt forældreskab for
børn født af en surrogatmor i Storbritannien.
Det fremgår endvidere af ambassadens høringssvar, at der ifølge det britiske
sundhedsministerium er igangsat et
review
af gældende lovgivning på området
vedrørende surrogataftaler af en
Law Commission.
En rapport og udkast til
lovforslag forventes offentliggjort inden udgangen af 2022, hvorefter det vil
være op til regeringen at beslutte, hvorvidt og i givet fald hvornår lovforslaget
skal fremlægges.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1736: MFU spm. om lovgivningen omkring surrogasi i Norge, Sverige, Finland, Storbritannien og USA, til social- og indenrigsministeren
2598779_0003.png
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Endelig besvarelse af LIU spm. nr. 25 (B 72)
Endelig besvarelse af LIU spm. nr. 28 (B 72), inkl. bilag
3