Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2271605_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-10-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2012545
Dok. nr.: 1420924
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. september 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1720 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 1720:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor Region Sjælland har en frist på 72 timer for an-
meldelse af voldsepisoder i psykiatrien?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for svaret indhentet bidrag hos hhv. Dan-
ske Regioner og Justitsministeriet.
Danske Regioner har den 7. oktober 2020 oplyst følgende, som jeg kan henvise til:
”Regio Sjælla ds ’Politik for i dsats
der et afsnit om politianmeldelse.
od vold, trusler,
o
i g og hika e’ i dehol-
Heraf fre går det: ”Det er hold i ge , at vold og trusler o vold so hovedregel
skal anmeldes til politiet. Anmeldelsen skal ske inden for 72 timer efter hændelsen,
da skadelidte ellers kan miste retten til at søge erstatning ved erstatningsnævnet.
Plejepersonale, pædagoger mv. med særlige omsorgsfunktioner kan få dispensation
for anmeldelseskravet, når konkrete, individuelle pædagogiske og/eller behandlings-
mæssige hensyn taler
for dette.”
Det er således med baggrund i erstatningsnævnets frister, at fristen på 72 timer er
fastsat so hovedregel.”
Herudover har Justitsministeriet den 9. oktober 2020 oplyst følgende, som jeg kan
henvise til:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse
fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”Erstatningsnævnet
yder efter offererstatningslovens § 1 på vegne af staten
erstatning og godtgørelse for personskade, der forvoldes ved overtrædelse af
straffeloven eller lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Efter offerer-
statningslovens § 10 er erstatningen bl.a. betinget af, at lovovertrædelsen er
anmeldt inden 72 timer. Betingelsen kan fraviges, hvis forholdene taler for
det.
Ansatte i psykiatrien, som søger erstatning ved Erstatningsnævnet, indgår som
en del af den særlige gruppe af plejepersonale, pædagoger, skolelærere og an-
dre personalegrupper med særlige omsorgsfunktioner mv., der kan komme til
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1720: MFU spm. om, hvorfor Region Sjælland har en frist på 72 timer for anmeldelse af voldsepisoder i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
skade, fordi f.eks. en patient, en beboer eller en elev opfører sig voldsomt, tru-
ende eller decideret voldeligt.
I praksis foretages der imidlertid ofte ikke politianmeldelse i sådanne sager, li-
gesom ansøgningen om erstatning ofte først indsendes til Erstatningsnævnet
lang tid efter, at hændelsen har fundet sted. Erstatningsnævnet vil i så fald ved
modtagelsen af en ansøgning om erstatning anmode ledelsen på den psykiatri-
ske afdeling eller institution om en udtalelse vedrørende det nærmere hæn-
delsesforløb i forbindelse med den pågældende episode samt om baggrunden
for, at hændelsen ikke er politianmeldt. Nævnet vil endvidere indhente sagens
akter fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Nævnet vil herefter først og frem-
mest tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at dispensere fra kravet om
anmeldelse til politiet inden 72 timer.
Erstatningsnævnets nuværende praksis er, at der altid dispenseres fra kravet
om politianmeldelse i sager, hvor ansatte på institutioner mv. er blevet udsat
for vold af personer, som er anbragt på institutionen, og hvor den manglende
politianmeldelse er begrundet i generelle pædagogiske eller behandlingsmæs-
sige hensyn til beboerne på den pågældende institution. Baggrunden for at di-
spensere fra krav om politianmeldelse i disse tilfælde er, at inddragelse af po-
liti i sådanne episoder vil kunne vanskeliggøre det fortsatte pædagogiske be-
handlingsarbejde med beboerne på institutionen. Erstatningsnævnet vil dog
som udgangspunkt ikke dispensere for kravet om politianmeldelse, hvis den
skadelidte ansatte har modsat sig, at episoden anmeldes til politiet efter at
være direkte opfordret
f.eks. af arbejdsgiver eller lægen
til at indgive politi-
anmeldelse.
Såfremt nævnet finder, at der er grundlag for at dispensere, vil nævnet tage
stilling til, om forholdet opfylder betingelsen i offererstatningslovens § 1 om,
at ansøgeren skal have pådraget sig en personskade som følge af en straffe-
lovsovertrædelse.
Det bemærkes, at Erstatningsnævnet tidligere havde en mere restriktiv praksis
for dispensation fra kravet om politianmeldelse. Denne praksis blev imidlertid
underkendt ved Højesterets dom af 4. september 2018.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nina Fjord Fromberg
Side 2