Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2251688_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-09-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPSIRA
Sagsnr.: 2012059
Dok. nr.: 1360179
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1692 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 1692:
”Vil
ministeren oplyse de økonomiske rammeforskelle mellem friplejehjem og kom-
munalplejehjem?”
Svar:
Med spørgsmålet antager jeg, at spørger ønsker oplyst, om der er forskelle mellem
de kommunale plejehjems og friplejehjemmenes udgifter til den service, der leveres
efter serviceloven.
Friplejeboligleverandøren kan afregnes efter to forskellige systemer, også omtalt som
det oprindelige og det nye afregningssystem.
Det oprindelige system er baseret på tre afregningsmoduler og en række nationale
takster, som er fastsat på baggrund af omkostningsanalyser i kommunernes tilsva-
rende tilbud.
Det nye system er baseret på, at friplejeboligleverandøren og kommunalbestyrelsen
kan aftale én eller flere takster for levering af ydelser i friplejeboliger. Hvis parterne
ikke kan opnå en aftale, skal taksterne beregnes af kommunalbestyrelsen i beliggen-
hedskommunen. Dette skal ske på baggrund af beliggenhedskommunens gennem-
snitlige, langsigtede omkostninger ved drift af tilsvarende tilbud.
Det enkelte friplejehjems udgifter til fx den personlige pleje og praktiske hjælp, som
borgeren er visiteret til, dækkes således af beliggenhedskommunen på baggrund af
kommunens gennemsnitlige langsigtende omkostninger ved drift af tilsvarende til-
bud.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Signe Rasmussen