Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2247706_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1271
Offentligt
Klik og vælg dato
J.nr. 2020 - 5621
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 1271 af 10. juni 2020 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1683: Spm. om, hvilken effekt tobaksafgiften har haft på priserne på tobak, til skatteministeren
2247706_0002.png
Spørgsmål
I forbindelse med forhøjelsen af tobaksafgiften pr. 1. april 2020 blev det i lovens over-
gangsbestemmelser fastlagt, at de registrerede tobaksvirksomheder ikke kunne hamstre
stempelmærker til den afgift, der var gældende forud for afgiftsforhøjelsen. Hvordan vil
regeringen kontrollere, at produkter med det nu forældede stempelmærke er solgt og har
forladt producentens ejerskab inden d. 1. april 2020? Herunder at producenter ikke kan
lægge produkter hos grossisten til opbevaring uden grossisten køber varerne af producen-
ten?
Svar
Kontrollen af værnsreglerne i forbindelse med forhøjelsen af tobaksafgifterne pr. 1. april
2020 foretages af Skattestyrelsen. Jeg har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”I forbindelse med forhøjelsen af tobaksafgiften pr. 1. april 2020 blev det i lovens over-
gangsbestemmelser fastlagt, at de registrerede tobaksvirksomheder ikke kunne hamstre
stempelmærker til den afgift, der var gældende forud for afgiftsforhøjelsen. Det skete ved,
at der blev lagt et loft over virksomhedernes køb af stempelmærker til hhv. cigaretter og
røgtobak, så de kun kunne købe 5 pct. flere stempelmærker i perioden fra den 20. novem-
ber 2019 til og med den 31. marts 2020, end de normalt ville købe i en periode på samme
længde.
Som det fremgår af skatteministerens besvarelse af SAU alm. del spm. 355 (2019-20) vil
Skattestyrelsen medio 2020 påbegynde kontrollen af, om tobaksvirksomhederne har over-
holdt hamstringsreglerne. Det sker ved, at de virksomheder, der i perioden har købt for
mange stempelmærker, vil blive efteropkrævet afgift for de for meget indkøbte stempel-
mærker svarende til forskellen mellem den gamle og den nye afgift. Kontrollerne forven-
tes påbegyndt på dette tidspunkt, da ubrugte og returnerede stempelmærker skal indgå i
beregningen.
Skattestyrelsen vil senere ud fra risiko og væsentlighed, bl.a. med inddragelse af resulta-
terne fra den nævnte kontrol, vurdere behovet for kontrol af, om tobaksvirksomhederne
har solgt tobaksvarer til den gamle afgift efter den 1. april 2020. Kontrollen kan foretages
ved kontrol af virksomhedernes afgiftsregnskab. Ved en sådan kontrol vil Skattestyrelsen
sammenholde virksomhedernes produktions- og lagerregnskab med salgsregnskabet og
de tilhørende betalingstransaktioner. Herved kan salgstidspunktet fastslås, og det kan sik-
res, at der er tale om reelle salg og ikke blot opbevaring hos grossister.”
Side 2 af 2