Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2244623_0001.png
15. september 2020
J.nr. 2020 - 7705
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1682 af 31. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1682: Spm. om, hvilken betydning en forøgelse af tobaksafgiften fra 1/4-20, har for konkurrencen for priser på tobak, til skatteministeren
2244623_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse om, hvilken betydning en forøgelse af tobaksafgiften fra 1/4-20,
har for konkurrencen for priser på tobak?
Svar
Virksomhedernes prissætning mv. på kort sigt påvirkes af en lang række forhold, hvilket
gør det vanskeligt at påvise virkningen af konkrete afgiftsforhøjelser og lempelser empi-
risk. Der er imidlertid en række empiriske studier, der påviser, at skatte- og afgiftsændrin-
ger på sigt slår ud i pris- og lønændringer, jf. svar på FIU alm. del spm. 4 og 5 (2016/17).
Ifølge økonomisk teori kan skatter og afgifter i sidste ende kun betales af personer, uanset
om det umiddelbart påhviler fysiske personer eller virksomheder at betale. En skats inci-
dens udtrykker, hvem der endeligt bærer skattebyrden, når priserne i økonomien bliver
påvirket af skatten.
I tilfælde af fuldkommen konkurrence og konstant skalaafkast, vil en afgift, der påhviler
dansk forbrug, overvæltes fuldt ud i forbrugerprisen. Under andre forhold gælder, at om-
fanget af overvæltning afhænger af, hvordan både udbydere og efterspørgere reagerer på
prisændringer.
Er der ikke fuldkommen konkurrence, kan overvæltningen i princippet være større eller
mindre end 100 pct. afhængig af konkurrencens karakter og efterspørgselskurvens form.
Ofte vil overvæltningen dog være mindre end 100 pct., hvis virksomhederne i udgangs-
punktet i et eller andet omfang selv har kunnet fastsætte deres priser, så profitten maksi-
meres. Virksomhedens ejere vil i så fald bære en del af byrden. Hvem, der ender med at
bære størstedelen af afgiftsbelastningen, afhænger af, om efterspørgslen eller udbuddet er
mest prisfølsomt.
Kun i tilfælde af mangelfuld konkurrence, kan virksomhedens ejere bære dele af eller hele
byrden ved en afgift. Ved tilstrækkelig stærk konkurrence reduceres avancerne og dermed
reduceres også en virksomheds muligheder for at kompensere for en skat eller afgift med
lavere avancer.
Skatteministeriet forudsætter i forbindelse med provenuvurderinger af ændringer i afgif-
ten på tobak, at afgiftsforhøjelser fuldt ud overvæltes i forbrugerprisen.
Side 2 af 2