Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2251707_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 28-09-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLSL
Sagsnr.: 2012139
Dok. nr.: 1378797
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1673 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 1673:
”Kan
ministeren oplyse, om der i forbindelse med distribuering af værnemidler har
været gjort eller bliver gjort forskel på offentlige og private plejehjem?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra KL, som oplyser føl-
gende:
”KL
skal indledningsvist henlede opmærksomheden på, at Lægemiddelstyrelsen i
marts 2020 fastlagde retningslinjer for af fordelingen af værnemidler i Danmark.
KL kan herudover oplyse, at KL den 23. april 2020 fremsendte nedenstående svar på
spørgsmål 445, der også omhandler distribuering af værnemidler til private leveran-
dører.
./.
SOU alm. del - spm. 445
”Vil i istere redegøre for, hvorvidt private levera dører på social-
og handicapom-
rådet er berettiget til at modtage værnemidler mod coronasmitte gennem kommu-
nerne og regionerne, og i bekræftende fald vil ministeren da redegøre for proceduren
for dette?”
KL kan bidrage med følgende til besvarelse af spørgsmålet:
Der er så vidt ses ikke i lovgivningen taget højde for en situation, hvor der på grund af
mangel på værnemidler, kan være et praktisk behov for at fravige udgangspunktet,
om at det er den private/selvejende institution, der selv sørger for fremskaffelsen af
værnemidler til ansatte.
Det er KL’s vurderi g, at e fravigelse af dette udga gspunkt,
forudsætter, at der kan
peges på en kommunal interesse heri.
Det er KL’s vurderi g, at det vil ku e være i ko
u e s i teresse, at fre skaffelse
af værnemidler til private/selvejende institutioner kan ske via kommunen, hvis sådan
bistand er nødvendig for institutionen, kan løse sin opgaver, og kommunen dermed
(fortsat) kan benytte institutionen til at løfte (dele af) sin forsyningsforpligtelse.
Hvis det derfor på grund af generel mangel på værnemidler ikke er tilstrækkeligt at
henvise institutionen til at selv af sørge for indkøb af værnemidler
hvilket er ud-
gangspunktet
– er det KL’s vurderi g, at e ko
u e ed he vis i g til ove æv te
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1673: Spm. om der i forbindelse med distribuering af værnemidler har været gjort eller bliver gjort forskel på offentlige og private plejehjem, til sundheds- og ældreministeren
kommunale interesse i at institutionen fortsat indgå i den kommunale forsyning og
opgaveløsning, kan bistå institutionen med fremskaffelse af værnemidler eller over-
drage de værnemidler, som kommunen selv ligger inde med, som er nødvendige for
institutionens opgaveløsning for kommunen.
Kommunen vil i den forbindelse skulle sikre, at den private leverandør kan dokumen-
tere, at der dels er et behov for værnemidler, og at der er en forsyningsmangel på de
relevante værnemidler.
Det er KL´s vurdering, at kommunerne som udgangspunkt skal opkræve de private le-
verandører betaling for leverede værnemidler.
KL har endvidere oplyst kommunerne og de organisationer, der organiserer de pri-
vate tilbud (LOS, Selveje Danmark, DI og DE) om følgende proces i tilfælde af mangel
på værnemidler på private tilbud:
Hvis der opstår mangel på værnemidler på et privat/selvejende tilbud, skal tilbuddet
kontakte den lageransvarlige i den kommune, hvor tilbuddet er beliggende. Den la-
geransvarlige kan hjælpe ved enten omfordeling af kommunens egen lagerbehold-
ning eller med kontakten ind til regionen.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 2