Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-09-2020
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPHSJ
Sagsnr.: 2011764
Dok. nr.: 1375507
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1634 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1634:
”En
person som var testet positiv for covid-19
ville aktivere app’e S ittestop. Først
virkede de ikke, og da ha e delige fik app’en
aktiveret fik hverken hans kone eller
andre tæt på besked om smitten.
Ka
i istere på de baggru d oplyse i hvor a ge tilfælde, at app’e S ittestop
ikke udsender notifikationer om smittede personer?”
Svar:
Det er ikke muligt at opgøre det eksakte antal tilfælde, men Sundhed.dk har oplyst
Sundheds- og Ældreministeriet om, at de kender til i alt 14 henvendelser fra borgere,
som har oplevet, at appen ikke har sendt en notifikation fra en nær kontakt. Der er
ligeledes enkelte borgere, der har talt med Styrelsen for Patientsikkerhed om proble-
matikken, samt enkelte borgere der har henvendt sig via appens Facebookside.
Generelt gælder det, at en notifikation er afhængig af en række forudsætninger, her-
under indstillinger på den enkeltes mobiltelefon, fx at logning af eksponering for CO-
VID-19 er slået til på brugerens mobil, at telefoner er under 1 meter fra hinanden i
over 15 minutter, og at kontakt sket efter tidspunktet for symptomdebut. Sund-
hed.dk oplyser, at mange af henvendelserne har kunne forklares ved disse årsager.
Derudover har der i en periode på en række telefoner været en fejl, der har medført,
at smittestop-appen ikke har fungeret i baggrunden og dermed ikke har registreret
alle kontakter. Denne fejl forventes at være årsag til nogle af tilfældene. Apple og
Google har oplyst Sundheds- og Ældreministeriet, at denne fejl nu bør være rettet ef-
ter en opdatering af styresystemet.
Der arbejdes løbende med at forbedre appen, så den kan blive så effektiv og bruger-
venlig som muligt. Der er til appen anvendt en helt ny teknologi fra Google og Apple,
som Sundheds- og Ældreministeriet i samarbejde med andre lande, bl.a. Tyskland, ar-
bejder med at gøre endnu bedre i takt med, at der hentes erfaringer med brug af den
nye teknologi. Den anvendte teknologi er udviklet efter højeste privatlivsbeskyttende
standarder, hvilket forhindrer, at man kan undersøge årsagen til, at enkeltpersoner
ikke har modtaget en notifikation, selvom de har været tæt på en person, der har
meldt sig smittet i appen.
Brugererfaringer, som den spørger refererer til, er vigtige for ministeriet og indgår i
arbejdet med at forbedre appen, så den mere effektivt kan bidrage til at stoppe