Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLSL
Koordineret med: MEDINT
Sagsnr.: 2009334
Dok. nr.: 1270875
Dato: 18-08-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tirsdag den 25. august 2020, Sundheds- og Ældreudvalget, lokale 1-133
Samrådsspørgsmål BK om værnemidler
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V)
Samrådsspørgsmål BK:
”Hvad kan ministeren oplyse om værnemiddelsituationen under
coronaforløbet fra januar 2020 og frem?”
Spørgsmålet fra samrådsspørgeren det er: ”Hvad kan
ministeren oplyse om værnemiddelssituationen under
coronaforløbet fra januar 2020 og frem?”
Jeg skal nok prøve at gøre det kort, men en stor del af vores
håndtering handler jo om værnemiddelsituationen fra januar
2020 og frem, så med formandens tilladelse, så bliver mit
svar grundigt, og selvfølgelig er jeg åben overfor, hvis der
skulle være nogle opfølgende spørgsmål. Så er jeg også åben
overfor det, som sædvanlig.
***
Jeg vil give udvalget et overblik over
værnemiddelsituationen siden januar og herunder en status
på, hvad der er blevet gjort for at sikre tilstrækkelige
værnemidler.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
Men jeg vil lige starte med, at give nogle eksempler på den
aktuelle nationale lagerbeholdning. Altså pt.
Jeg kan fortælle, at der fra det nationale lager i sidste uge,
opgjort den 18. august, var følgende lagerdækning:
-
-
-
-
-
Håndsprit svarende til mere end 2 år
Handsker svarende til ca. 10 uger
Kitler til omkring halvandet år
Visir/beskyttelsesbriller til ca. 11 måneder
Forskellige mundbind og åndedrætsværn til mellem
omkring 5 måneder og op til årevis afhængig af typer
Den nationale lagerbeholdning dækker behovet i sundheds-
og plejesektoren nu og fremad og har også kunnet hjælpe i
akutte situationer. Det har vi jo set blandt andet med
smitteudbrud i Århus, hvor der var mangel på mundbind, og
man sendte nogle mundbind op i handlen
Jeg kan endvidere konstatere, når jeg ser på det private
marked og de meldinger Dansk Erhverv og Dansk Industri
kommer med, så kan jeg konstatere, at det ser ud til at
udvikle sig positivt i forhold til at imødekomme den øgede
efterspørgsel på mundbind, som naturligt følger af kravet
om, at man skal bære mundbind i den kollektive trafik i
Danmark.
***
Lad mig så gennemgå det, som spørgsmålet jo handler om,
altså situationen fra starten af året.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
Vi har fulgt udviklingen tæt fra de første tilfælde af ny
COVID-19 blev kendt i provinsen Wuhan i Kina..
På det tidspunkt vidste man jo ikke lige så meget, som man
ved nu. Hverken om virus eller det globale
værnemiddelmarked.
Dermed var det også vanskeligt at forudsige, hvordan
værnemiddelbehovet ville udvikle sig, med hvilken hast og
hvordan det globale marked ville udvikle sig.
***
En række indsatser er sat i værk for at sikre beholdningene af
værnemidler. Det drejer sig om følgende indsatser:
- Det statslige krisestyringsorgan, NOST, fik til opgave
at koordinere arbejdet med at sikre, at vi kunne få
værnemidler hjem fra et marked, som jeg tror, at man
måske bedst kan beskrive som værende det vilde
vesten.
- Der blev etableret luftbro mellem Danmark og Kina.
- Repræsentanter fra erhvervslivet bragte sig selv og
deres netværk i spil.
- Der blev etableret et nationalt lager.
- Der blev udviklet et it-system i regi af
Lægemiddelstyrelsen, så vi fik et samlet overblik over
mængderne af værnemidler.
- Nationalt Logistikcenter blev etableret, som
fordelingsnetværk på tværs af kommuner og regioner.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
-
Vi oprettede platformen ”Danmark hjælper Danmark”.
- Sundhedsstyrelsen har løbende opdateret deres
retningslinjer for brug af værnemidler
- Der arbejdes på etablering af lagre i EU regi.
- Og som bekendt, og som udvalget også er orienteret
om, oprettes der en ny styrelse.
Lad mig uddybe.
***
Det globale marked for værnemidler var som sagt meget
usikkert. NOST’en, den Nationale Operative Stab, i daglig
tale NOST’en,
fik derfor til opgave at koordinere arbejdet
med at sikre den nødvendige forsyning og produktion af
kritiske værnemidler og udstyr, og der blev blandt andet
etableret en luftbro mellem Danmark og Kina til sikring af
forsyningerne.
Det var et stort og komplekst arbejde, under stort tidspres,
som en række virksomheder velvilligt hjalp med til at løse.
***
Siden slutningen af marts er indkøb af værnemidler og
kritisk udstyr til det nationale lager i udgangspunktet
foretaget af Region Hovedstaden
mens det er Aarhus
Kommune, der koordinerer den samlede behovsopgørelse på
vegne af alle kommuner.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
Der er også etableret en fælles national plan for fordeling af
værnemidler, for at sikre, at værnemidlerne fordeles til dem,
som har behov. Udviklingen i lagerbeholdningen og
fordelingsmodellen følges tæt.
Der er blevet købt ind i stort omfang og med høj hastighed.
Derfor har det også vist sig, at enkelte leverancer ikke har
levet op til de danske kvalitetsstandarter, men heldigvis har
vi et system, som fungerer, så det bliver opdaget inden
værnemidlerne kommer til brugerne.
***
Ud over arbejdet med at sikre forsyningerne blev der i regi af
Lægemiddelstyrelsen etableret et IT-system. Det er det, som
hedder Minerva, der skulle give et samlet overblik over
mængden af værnemidler i Danmark.
Og man må så være ærlig og sige, at det overblik fandtes
heller ikke inden COVID-19 pandemien. Så der er en række
ting på vores lister, når vi skal lære af det her, som man må
sige, er klogt at tage med. Det er en af de læringer, at man
havde ikke det overblik, men det er så blevet etableret
undervejs.
Fra midten af marts har kommunerne og regionerne
systematisk indberettet lagerstatus og varemodtagelser på
lokale lagre af værnemidler til Minerva.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
Desuden oprettede Lægemiddelstyrelsen Nationalt
Logistikcenter med henblik på at hjælpe til omfordele
værnemidler mellem kommuner og regioner. Hensigten var
at sikre, at der ikke ville være nogen kommuner, der stod i en
akut mangelsituation på værnemidler, mens der kunne være
andre kommuner eller regioner som havde et overskud.
***
Det er naturligvis vigtigt for regeringen, at vi ikke kommer
til at stå i en situation, hvor der er usikkerhed om
forsyningerne. Derfor har vi fra regeringens side taget
initiativ til at styrke indkøb og logistik af værnemidler og
testkapacitet med oprettelse af en ny styrelse. Den ligger
under Justitsministeriet.
Det er regeringens opfattelse, at de opgaver, som den nye
styrelse vil skulle varetage, er tværsektorielle og
understøttende, og ikke snævert sundhedsfaglige. Det er
ambitionen, at styrelsen varigt vil styrke den samlede
myndighedsindsats i tilfælde af sundhedskriser af en vis
størrelse.
***
Så er der også i EU-regi blevet arbejdet intenst på at sikre, at
vi har de nødvendige lagre.
I EU pågår der et arbejde med opbygning af fælles
strategiske katastrofemedicinske lagre, der skal ruste EU til
en eventuel ny sundhedskrise.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
Og Danmark spiller aktivt med i dette arbejde, og har i
foråret tilkendegivet interesse for værtsskab for et
katastrofemedicinsk lager.
Ud over det strategiske og derfor mere langsigtede arbejde
med et katastrofemedicinsk lager, så blev der i foråret
opbygget akutte lagre af blandt andet værnemidler i
Rumænien og Tyskland, der allerede er operative.
***
Jeg vil understrege, som jeg har gjort opmærksom på ved
flere lejligheder, ikke mindst i samråd, at det er helt
afgørende, at vores medarbejdere på sygehusene og på
plejecentrene kan føle sig trygge, når de går på arbejde, og at
vi sikrer, at de har adgang til de værnemidler, de skal bruge.
Det var nødvendigt at foretage nogle prioriteringer for at
sikre, at frontpersonalet i vores sundheds- og plejesektor, der
havde størst risiko for smitte, havde de nødvendige
værnemidler ift. retningslinjerne.
Da Lægemiddelstyrelsen havde oplysninger om tiltagende
forsyningsproblemer med værnemidler i Danmark,
henstillede Lægemiddelstyrelsen til, at leverandørerne
prioriterede det danske sundhedsvæsen og herunder særligt
sygehusvæsenet. Værnemidlerne blev så omfordelt fra
regionerne til kommunerne.
Lægemiddelstyrelsen var i løbende kontakt med
kommunerne og regionerne om de nødvendige prioriteringer.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1632: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/8-20 om værnemiddelsituationen under coronaforløbet, til sundheds- og ældreministeren
Og jeg vil også gerne understrege, at der ikke på noget
tidspunkt har været national mangel på værnemidler, selvom
det var kritisk i foråret.
***
Det var altså en gennemgang af, hvordan
værnemiddelsituationen har set ud fra januar 2020 og til nu
og hvilke indsatser, der er blevet iværksat i perioden.
Side 8