Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 15-09-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 2011661
Dok. nr.: 1379391
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1623 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1623:
”Mener
ministeren, at der skal placeres et ansvar hos de firmaer, der arrangerer ture
til udlandet for folk, der ønsker at få foretaget skønhedsoperationer i tilfælde af, at
operationerne går galt?”
Svar:
Firmaer, som arrangerer behandlingsrejser til udlandet, og som i den forbindelse
markedsfører sundhedsydelser i erhvervsøjemed, kan være omfattet af reglerne i lov
om markedsføring af sundhedsydelser. Det fremgår bl.a heraf, at der ved markedsfø-
ring af sundhedsydelser ikke må anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt man-
gelfulde angivelser. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal desuden kunne
dokumenteres. Firmaerne har således et ansvar for, at markedsføring af
sundhedsyderser sker på et sagligt grundlag.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med, at loven overholdes. Det beror på en
konkret vurdering af form og indholdet af markedsføringen af en sundhedsydelse, om
den er i strid med loven. Hvis styrelsen finder, at markedsføringen er i strid med reg-
lerne, kan styrelsen kræve, at markedsføring bringes til ophør eller berigtiges. Brud
på lovens regler om anvendelse af urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser kan desuden straffes med bøde.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Signe Struberga