Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2242507_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. september 2020
Operativt kontor
Amalie Dorothea Ed-
holm
2020-0032/37-0072
1592573
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1569 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 13. au-
gust 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Nick Hækkerup
/
Nanna Skriver Dall
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1569: Spm. om hvilke hjemler der ligger til grund for beslutningen om, at mundbind fra det nationale sikkerhedslager alene skulle leveres til Matas og apotekerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1569 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Hvilke hjemler ligger til grund for beslutningen om, at mund-
bind fra det nationale sikkerhedslager alene skulle leveres til
Matas og apotekerne, en beslutningen som har påvirket de virk-
somheder, som importerer og sælger mundbind i Aarhus?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Ved aktstykke 140 af 16. april 2020 er der etableret hjemmel
til, at der i forbindelse med håndteringen af COVID-19 indkøbes
værnemidler, kritisk udstyr og andre kritiske varer til både at
sikre den løbende forsyning og til opbygning af robuste lagre.
Aktstykket indeholder hjemmel til, at indkøb af bl.a. værnemid-
ler sker for at sikre opretholdelse af andre samfundskritiske
funktioner, herunder den offentlige transport, idet det fremgår
at: ”Løbende forsyning og lageropbygning af værnemidler mv.
til andre samfundskritiske funktioner (politi, kriminalforsorg,
beredskaber, offentlig transport mv.) samt til almen praksis og
speciallægepraksis skal ligeledes tilgodeses som en del af de
større samlede kritiske ordrer, der koordineres af Region Ho-
vedstaden.”
Ved afsætning af værnemidler fra den centrale beholdning,
fremgår det af aktstykket, at ”Ved afsætning af værnemidler,
kritisk udstyr mv. fra regionale centrallagre til de enkelte afta-
gende myndigheder mv. afregnes løbende til kostpris.”
Det fremgår ikke af aktstykket, til hvem afsætningen af værne-
midler kan ske. I den konkrete situation var der, op til at kravet
om brug af mundbind i den kollektive trafik trådte i kraft, indi-
kationer på at detailhandlen i Aarhus Kommune ville have van-
skeligt ved at imødekomme den pludseligt øgede efterspørgsel
hos borgerne i Aarhus Kommune. Dette ville have medført, at
borgerne ikke ville kunne overholde myndighedernes anbefa-
ling, og siden krav, om anvendelse af mundbind i den kollektive
trafik. For at opretholde borgernes mulighed for at anvende den
kollektive trafik i kommunen valgte Region Hovedstaden og
Aarhus Kommune at kontakte Apotekerforeningen og Matas-
forretningerne, der begge er kendte forhandlere af mundbind.
Dette skete for at sikre en hurtig tilgængelighed af mundbind for
borgerne i Aarhus Kommune. Mundbindene blev i overensstem-
melse med aktstykket solgt fra det centrale lager til kostpris.”
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1569: Spm. om hvilke hjemler der ligger til grund for beslutningen om, at mundbind fra det nationale sikkerhedslager alene skulle leveres til Matas og apotekerne, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at salgsaftaler, der indgås mellem of-
fentlige myndigheder og private som udgangspunkt har karakter af priva-
tretlige dispositioner. Myndighederne er imidlertid ved indgåelsen mv. af
salgsaftalerne underlagt almindelige forvaltningsretlige principper om
blandt andet saglighed og lighed.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 1568 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.
3