Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2242505_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. september 2020
Operativt kontor
Amalie Dorothea Ed-
holm
2020-0032/37-0071
1592538
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1568 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 13. au-
gust 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Nick Hækkerup
/
Nanna Skriver Dall
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1568: Spm. om hvordan det blev besluttet, at mundbind fra det nationale sikkerhedslager alene skulle leveres til Matas og apotekerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1568 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Hvordan blev det besluttet, at mundbind fra det nationale sik-
kerhedslager alene skulle leveres til Matas og apotekerne og
ikke til de øvrige detailbutikker i Aarhus, som sælger mund-
bind?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at sundheds- og ældreministeren på et
pressemøde fredag den 7. august 2020 på baggrund af et aktuelt
lokalt smitteudbrud anbefalede øjeblikkelig brug af mundbind i
den kollektive trafik i Aarhus Kommune. Søndag den 9. august
2020 udstedte Sundheds- og Ældreministeriet bekendtgørelse
om krav om mundbind i kollektiv trafik i Aarhus Kommune (be-
kendtgørelse nr. 1197 af 9. august 2020). Bekendtgørelsen trå-
dte i kraft tirsdag den 11. august 2020.
Op til at kravet om brug af mundbind i den kollektive trafik i
Aarhus Kommune trådte i kraft, var der indikationer på, at de-
tailhandelen i Aarhus Kommune ville have vanskeligt ved at
imødekomme den pludseligt øgede efterspørgsel, idet flere bu-
tikker meldte udsolgt af mundbind. Derfor blev der lørdag den
8. august 2020 med bistand fra Rigspolitiet igangsat et arbejde
med at sikre tilvejebringelsen af mundbind til borgerne i Aarhus
Kommune.
I forbindelse med håndteringen af COVID-19 er der arbejdet for
at sikre løbende forsyning og opbygning af robuste lokale lagre
af værnemidler til sundhedsvæsenet bredt set, og der er på nu-
værende tidspunkt opbygget en national beholdning af værne-
midler, der primært skal anvendes i indsatsen mod COVID-19 i
pleje-, behandlings-, og omsorgssektorerne. Arbejdet er forank-
ret i en styregruppe bestående af Danske Regioner, Kommuner-
nes Landsforening, Lægemiddelstyrelsen og repræsentanter fra
NOST (pr. 28. august Styrelsen for Forsyningssikkerhed). Re-
gion Hovedstaden har i den forbindelse en koordinerende rolle i
forhold til alle regioner og i forbindelse med distribution af vær-
nemidlerne. På samme måde har Aarhus Kommune en koordi-
nerende rolle i forhold til kommunerne og distributionen af vær-
nemidler til disse.
Ud over den nationale beholdning blev der i maj indkøbt 20 mio.
mundbind af type 1 til andre samfundsbehov end behovet i
pleje-, behandlings-, og omsorgssektorerne. Disse mundbind
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1568: Spm. om hvordan det blev besluttet, at mundbind fra det nationale sikkerhedslager alene skulle leveres til Matas og apotekerne, til justitsministeren
blev indkøbt til at håndtere tiltag fra Sundheds- og Ældremini-
steriet vedrørende mundbind og kan eksempelvis bringes i spil i
situationer, hvor det private marked ikke vil kunne følge med
efterspørgslen. Rigspolitiet og Region Hovedstaden drøftede i
forbindelse med den aktuelle situation i Aarhus Kommune de
praktiske muligheder for hurtigt at levere mundbind af type I fra
ovenstående beholdning på 20 mio. mundbind til Aarhus Kom-
mune. Region Hovedstaden og Aarhus Kommune kontaktede i
den forbindelse henholdsvis Apotekerforeningen og Mataskæ-
den, der begge er kendte forhandlere af mundbind, og som det
måtte forventes hurtigt kunne sikre distribution af mundbind i
den pågældende størrelsesorden. Apotekerne og Matasforret-
ningerne fik på den baggrund adgang til at erhverve mundbind
fra den nationale beholdning til kostpris.
Der var således tale om en ekstraordinær situation af særligt ha-
stende karakter, hvor der var indikationer på, at detailhandelen i
Aarhus Kommune ikke var i besiddelse af tilstrækkelige værne-
midler til at imødekomme den akutte efterspørgsel på mundbind
fra borgerne i Aarhus Kommune.”
3