Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2102617_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-11-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPLCHR
Sagsnr.: 1909370
Dok. nr.: 1019883
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 150 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 150:
”Hvilke
effektiviseringsmuligheder meldte de enkelte regioner ind i Erik Juhl-udval-
gets første screeningsrapport, og hvad er differencen til effektiviseringskravene i de
endelige aftaler om kvalitetsfondsbyggerierne? Hvad er baggrunden for denne diffe-
rence?”
Svar:
Af tabel 1 nedenfor fremgår de effektiviseringsmuligheder, hver enkelt region meldte
ind i forbindelse med regeringens ekspertpanels første screeningsrapport.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at den første screeningsrapport og dermed op-
summeringen i tabel 1 nedenfor illustrerer hver regions meget foreløbige vurdering
af samlet effektiviseringspotentiale for alle regionens sygehuse. Der er derfor ikke op-
stillet en difference, da der ikke meningsfuldt kan sammenlignes mellem effektivise-
ringspotentialerne på samtlige sygehuse og de aftale effektiviseringspotentialer på
nye kvalitetsfondsbyggerier.
Af tabel 2 nedenfor fremgår de effektiviseringspotentialer, som de enkelte projekter
meldte ind i forbindelse med ansøgning om endeligt tilsagn, og de effektiviserings-
krav, som regeringen fastsatte på baggrund af ekspertpanelets anbefalinger, og som
fremgår af regeringens endelige tilsagn til de enkelte projekter.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at mens tabel 1 illustrerer hver regions meget
foreløbige vurdering af samlet effektiviseringspotentiale for alle regionens sygehuse,
er oplysningerne fra regionerne i tabel 2 udtryk for en afgrænset vurdering af effekti-
viseringspotentialet i den drift, der forventes på de nye sygehuse.
./.
Potentialet for en mere effektiv drift afhænger i høj grad af den konkrete kontekst for
det enkelte byggeri (fx om der var tale om en tilbygning til et eksisterende hospital
eller nybyggeri, om der var tale om somatik eller psykiatri, i hvilket omfang der var
mulighed for at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpa-
nelet en konkret vurdering af potentialet i de enkelte projekter, bl.a. på baggrund af
regionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU alm. del spm. 114 vedr.
beregningsgrundlaget for effektiviseringskravene.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om effektiviseringskravene i de endelige aftaler om kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2102617_0002.png
Tabel 1
Regionernes indmeldte effektiviseringsmuligheder,
jf. ekspertpanelets første screeningsrapport
Region
Vurdering af potentialer for produktivitetsforbedringer og driftsrationaliseringer
Region
På driftssiden har regionen i det oprindelige udkast til sygehusplan opgjort forventede driftsøkonomiske besparelser som følge
Nordjylland
af planen på mellem 89,5 mio. kr. og 95 mio. kr. årligt, baseret på et samlet investeringsniveau på 0,7-1,5 mia. kr. og uden
samlingen af Aalborg Nord og Syd. Det svarer til 1,3 pct. af det samlede sygehusbudget for regionen på knap 7 mia. kr. Regionen
oplyser, at der ikke på nuværende tidspunkt er opgjort konkrete vurderinger af de mulige driftsgevinster af den nye
investeringsplan, idet man afventer Danske Regioners redegørelse om emnet.
Region
Midtjylland
På driftssiden har regionen oplyst, at der ikke på nuværende tidspunkt er opgjort konkrete vurderinger af de mulige
driftsgevinster. Det skønnes dog, at der fra 2018 kan opnås en besparelse på 53 mio. kr. årligt som følge af reduktion af antal
vagtlag blandt lægerne og en besparelse i tilsvarende størrelsesorden blandt plejepersonalet. Tidligere har regionen ved
præsentationen af forslaget til hospitalsplan angivet en forventet driftsbesparelse på 118 mio. kr. i 2009 stigende til 171 mio. kr.
årligt, når hospitalsplanen er gennemført. Et niveau på 171 mio. kr. vil svare til omkring 1,3 pct. af det samlede sygehusbudget
for Region Midtjylland på ca. 13,4 mia. kr.
På driftssiden har regionen oplyst, at man på nuværende tidspunkt skønner, at regionen som følge af færre døgnberedskaber vil
kunne opnå en besparelse på 50 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. Hertil kommer en besparelse på bygningsdrift (bl.a.
varmeforbrug) på 70 mio. kr. årligt fra 2020 samt effektiviseringer som følge af bedre logistik på ca. 25 mio. kr. årligt. Et samlet
niveau på 145 mio. kr. vil svare til omkring 1 pct. af det samlede sygehusbudget for Region Syddanmark på ca. 14 mia. kr.
Region Sjælland har ikke på nuværende tidspunkt gjort sig konkrete overvejelser om effektiviseringsgevinster ved fuld
implementering. Regionen bemærker, at der i behovsfremskrivningen indgår forudsætninger om effektiviseringer. Det samlede
sygehusbudget for Region Sjælland udgør ca. 10 mia. kr.
Gennemførelsen af hospitalsplanen forventes at medføre rationaliseringsmuligheder på 250-300 mio. kr. per år for Region
Hovedstaden. Her er tale om varige besparelser, når alle delelementerne i planen er gennemført. Som hovedelementer i dette
estimat indgår, at der kan ske en reduktion i antallet af afdelingsledelser ved samling af funktioner på færre enheder. Endvidere
forudsættes det, at der ved sammenlægning af funktioner og ændringer i akutforpligtelserne vil kunne ske en reduktion i
antallet af vagtlag. Det forudsættes samtidig, at der kan opnås stor-driftsfordele, og at der vil være driftsbesparelser ved
nedlæggelsen af funktioner på hele matrikler. Rationaliseringsmuligheder på 250-300 mio. kr. per år svarer til omkring 1,2-1,5
pct. af det samlede sygehusbudget for Region Hovedstaden på ca. 20 mia. kr.
Region Hovedstaden oplyser, at regionen indtil videre har gennemført varige omlægninger, der i alt giver en årlig besparelse på
over 60 mio. kr. Heraf vedrører 27 mio. kr. samlingen af kirurgi og akut ortopædkirurgi for planområde Nord på Hillerød
Hospital.
Kilde: Regeringens ekspertpanel november 2008: Regionernes investerings- og sygehusplaner
screening og vurdering.
Region
Syddanmark
Region
Sjælland
Region
Hovedstaden
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om effektiviseringskravene i de endelige aftaler om kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
2102617_0003.png
Tabel 2: Effektiviseringskrav i hhv. ansøgning om endeligt tilsagn og endeligt tilsagn
Projekt
Ansøgning om endeligt tilsagn
Nyt Hospital
Nyt Hospital og Ny Psykiatri Bispebjerg skønner, at det er muligt, at
Bispebjerg
høste en effektiviserings gevinst på op til 6 pct. i forbindelse med det
planlagte kvalitetsfondsbyggeri.
Det Nye
Rigshospitalets Kvalitetsfonds Byggeprojekt forventes samlet set at
Rigshospital
kunne reducere driftsudgifterne for de funktioner der flytter dertil
med 5 pct.
Nyt Hospital
Den samlede effektiviseringsgevinst vurderes at ligge mellem 144,5 til
Nordsjælland
156,5 mio. kr. (11-pl), hvilket svarer til 7-8 pct. af driftsbudgettet for
de matrikler og funktioner, der fusionerer i Nyt Hospital Nordsjælland.
Nyt Hospital
Det vurderes, at der kan opnås en samlet effektivisering på 62,25 mio.
Herlev
kr. Dette beløb udgør 6 pct. af budgettet for de afdelinger, der flytter
til nybyggeriet.
Nyt Hospital
Hvidovre vurderer, at der er et samlet effektiviseringspotentiale i ny-
Hvidovre
og ombygning på 57,7 mio. kr.
Ny
Effektiviseringsgevinsten beregnes på det samlede PC Sct. Hans i 2011.
Retspsykiatri
Den samlede drift af de 180 sengepladser udgør 340 mio. kr. og med
Sct. Hans
en beregnet effektivisering på 19,2 mio. kr. modsvarer det en effekti-
viseringsgevinst på 5-6 pct.
Regions-
Det endelige samlede procentmæssige mål for produktivitetsforbed-
hospitalet
ring kan være vanskeligt at fastsætte. Med nybygning samt ombyg-
Viborg
ning og renovering af eksisterende arealer til bedre standarder vurde-
res det at være muligt fortsat at realisere en samlet produktivitetsfor-
bedring på 4-5 pct. årligt for hospitalet.
Det Nye
Som anført i ansøgningen om foreløbigt tilsagn, er det indlejret i pro-
Hospital i Vest jektet, at der kan realiseres en effektiviseringsgevinst på 8 pct. af
(Gødstrup)
driftsbudgettet
Universitets-
5,64-6 pct. (155-165 mio. kr af driftsbudget på 2.759 mio. kr. (13-pl))
hospital Køge
Nyt
Universitets-
hospital i
Odense
Sygehus
Sønderjylland,
Aabenraa
Nyt Aalborg
Universitets-
hospital
Kolding
Sygehus
Nyt Psykiatri-
sygehus
Slagelse
7 pct. af
OUH’s regnskab for 2009.
Endeligt tilsagn
7 pct. af driftsregnskabet for de to hospitaler, der
fusioneres til Nyt Hospital Bispebjerg svarende til 145
mio. kr. årligt (11-pl).
Mindst 5 pct. af driftsbudgettet for de funktioner, der
samles i nybyggeri, eller cirka 4 pct. af den samlede
investering svarende til 67 mio. kr. (10-pl).
8 pct. af driftsregnskabet for de tre hospitaler, der
fusioneres til Nyt Hospital Nordsjælland, svarende til 157
mio. kr. (11-pl).
4 pct. af driftsbudgettet for Herlev Hospital, svarende til
112 mio. kr. (11-pl).
5 pct. af investeringen for Nyt Hvidovre Hospital sva-
rende til 75 mio. kr. årligt (11-pl).
5,5 pct. af driftsbudgettet for 2011 for Sct. Hans Hospital
svarende til 19 mio. kr. (11-pl)
6 pct. af de nuværende driftsudgifter for
Regionshospitalet Viborg svarende til 92 mio. kr. (10-pl)
8 pct. af driftsbudgettet for det nuværende HEV svarende
til 159 mio. kr. årligt (11-pl),
7 pct. af driftsregnskabet for de hospitalsfunktioner, der
fusioneres og samlet udgør det Nye Universitetssygehus
Køge, svarende til 193 mio. kr. årligt (13-pl)
8 pct. af de nuværende driftsudgifter i henhold til det
seneste endelige regnskab for nuværende OUH, hvilket
svarer til 348 mio. kr. (10-pl).
7 pct. af driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der
samles i nybyggeriet, svarnede til 103 mio. kr. (10-pl).
6 pct. af driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der
samles i nybyggeriet svarende til 160 mio. kr. (11-pl).
6 pct. af de nuværende driftsudgifter for de eksisterende
sygehuse i Kolding og Frederica (76 mio. kr. (10-pl)).
4 pct. af driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der
samles i nybyggeriet (12 mio. kr. (10-pl)).
6,1 pct. af sygehusets driftsbudget.
Det Nye
Universitets-
hospital i
Aarhus
Slagelse
Sygehus FAM
5 pct. i forhold til driftsbudgettet for den del af sygehuset, der får
plads i nybyggeriet, dvs. ekskl. de aktiviteter, der bliver i Medicinerhu-
set og Onkologibygningen.
Den samlede effektiviseringsgevinst bliver på 3,56 pct. af sygehusets
driftsbudget (46,3 mio. kr.) og 5,15 pct. i forhold til investeringen.
En vurdering af de fremtidige effektiviseringsmæssige forhold kan på
nuværende tidspunkt ikke angives entydigt, men følges tæt gennem
hele projektet med det mål at opnå den maksimale synergieffekt og
effektivisering ved den geografiske sammenlægning af
driftsenhederne.
Udgangspunktet med hensyn til effektiviseringsgevinster i DNU er, at
der kan forventes en 4-5 pct. produktivitetsstigning i hospitalsdriften i
forlængelse af ibrugtagelse af nybyggeriet, dog med et potentiale på
op til 8 pct. afhængig af den anlægsøkonomiske ramme til
effektiviseringsinitiativer og -teknologier mm.
Intet effektiviseringskrav.
8 pct. af de nuværende driftsudgifter for de matrikler,
der skal indgå i det nye universitetshospital i Aarhus,
svarende til 456 mio. kr. (10-pl)
Intet effektiviseringskrav.
Anm.: Hvor PL ikke er angivet i regionernes potentialevurderinger, antages det at være årets priser på ansøgningstidspunktet.
Kilde: Projekternes ansøgning om endeligt tilsagn og regeringens endelige tilsagn.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om effektiviseringskravene i de endelige aftaler om kvalitetsfondsbyggerierne, til sundheds- og ældreministeren
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Cecilie Høj Rosenkrands
Side 4