Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2242254_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6946
Doknr.
288887
Dato
09-09-2020
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 2. juli 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 1484 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 1484:
”Hvordan vil man sikre, at de midler, der løbende bliver
udmøntet til kommunerne
som kompensation for merudgifter, gennem puljer og bloktilskud, også kommer ud til
ikke-offentlige aktører på hhv. sundheds-, social-
og undervisningsområdet?”
Svar:
Social- og Indenrigsministeriet har indhentet bidrag fra Finansministeriet, som
oplyser følgende:
”For
regeringen har det været vigtigt at sikre, at der tages de fornødne skridt, og at de
nødvendige ressourcer til at finansiere indsatser i 2020 i forhold til COVID-19 er til
stede. Derfor indgik regeringen allerede i marts en aftale med KL om, at
ekstraordinære udgifter til COVID-19-relaterede tiltag ikke skulle fortrænge øvrige
udgifter til borgernær velfærd.
Som led i aftalen om kommunernes økonomi for 2021 er regeringen og KL enige om,
at kommunerne kompenseres med i alt 2,6 mia. kr. til håndtering af merudgifter
relateret til COVID-19. Heraf udgør 0,4 mia. kr. merudgifter til bl.a. rengøring i
kommunale og private velfærdstilbud og differentieret forældrebetaling i dagtilbud.
Der er i aftalen ikke fastsat krav om størrelsen på kompensationen til de enkelte
kommunale og private tilbud, da det vil være op til en lokal vurdering på baggrund af
lokale forhold.”
Social- og Indenrigsministeriet kan desuden oplyse, at regeringen sammen med et
bredt flertal af partier har iværksat en række tiltag på det sociale område, herunder
blandt andet:
Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper for i alt ca. 215 mio. kr. Med
aftalen iværksættes en række tiltag, som skal sikre særlig støtte for socialt udsatte
børn og voksne og mennesker med handicap med henblik på at mindske
udfordringerne for de mest udsatte. Midlerne går i vidt omfang til frivillige sociale
foreninger og tilbud.
Økonomisk hjælpepakke med 8 tiltag til frivillige organisationer på socialområdet.
Herunder en kompensationspulje på 50 mio. kr. målrettet frivillige, sociale
civilsamfundsorganisationer som varetager sociale tilbud til bl.a. sårbare
børn, udsatte voksne og mennesker med handicap. Der tages et særligt hensyn
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1486: Spm. om, hvilke tiltag ministeren vil igangsætte for at sikre, at den ekstraordinære udbetaling på 8,9 mia. kr., som ministeriet oplyser om i pressemeddelelse af 1/7-20, kommer såvel kommunale som ikke-kommunale velfærdsleverandører til gode, til social- og indenrigsministeren
2242254_0002.png
til socialøkonomiske virksomheder og genbrugsbutikker, som måtte falde uden for
de generelle kompensationsordninger.
Det kan desuden nævnes, at hvis et socialt tilbud efter serviceloven har ekstraudgifter
til driften som følge af COVID-19, har tilbuddet mulighed for at indregne
underskuddet i næste års takster efter de almindelige regler herom. Hvis tilbuddets
likviditet ikke rækker hertil, har tilbuddet mulighed for at hæve taksterne inden for
gældende regler. Det indebærer, at det ændrede budget skal godkendes af
socialtilsynet.
Uanset om tilbuddet har hævet taksterne, har tilbuddet til enhver tid mulighed for at
forhandle eller genforhandle betalingen med den visiterende kommune efter
almindelige aftaleretlige regler.
Uanset hvilken løsning tilbuddet vælger, vil underskuddet/merudgifterne blive
finansieret af kommunerne.
De nævnte tiltag på socialområdet skal ses i sammenhæng med en række andre tiltag
for socialt udsatte og organisationerne, som er iværksat under COVID-19.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2